Gå til innhold

Valg 2017 - Hva stemmer bimmers.no-medlemmene?


awt
 Share

Hva skal du stemme ved årets (2017) stortingsvalg?  

104 stemmer

  1. 1. Hva velger du?

    • Arbeiderpartiet (AP)
      8
    • Fremskrittspartiet (FRP)
      44
    • Høyre (H)
      37
    • Kristelig folkeparti (KRF)
      1
    • Miljøpartiet de grønne (MDG)
      3
    • Senterpartiet (SP)
      3
    • Sosialistisk venstreparti (SV)
      1
    • Rødt (R)
      1
    • Venstre (V)
      2
    • Annet
      1
    • Blankt
      3


Anbefalte innlegg

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Du var en av de som fikk den ja, rett og slett kynisk av AP. Jeg var å stemte i dag, på utsiden av valg lokalet så sto det altså en av våre nye landsmenn i rød Arbeiderpartiet jakke og delte ut brosjyrer. Det synes jeg er alt for drøyt, makan til frekkhet. Disse folkene vil altså flertallet ha, fulle av løgn og fanteri. [...]

Hvilken relevans har det at det var en av våre nye landsmenn som delte ut brosjyren, Fredrik? De stemmer og arbeider for Arbeiderpartiet - helt legitimt med andre ord. Til orientering stod det en eldre herremann for Høyre og delte ut brosjyrer ved mitt hjemsted. Er dette like drøyt og frekt, eller er det helt legitimt siden dette var mennesker fra den blå fløyen?

Til orientering stemmer jeg blått, men verken den ene eller andre siden er noe bedre enn de andre. Det er en kamp om stemmene, og naturligvis mobiliseres det over alt. Noe annet ville vel egentlig vært litt rart? Det jeg derimot er enig i, er at SMS-stuntet fra Arbeiderpartiet var et lite overtramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Rune-K skrev:

Det som betyr noe er jo slike ting som hvor det skal bo folk i Norge. Hvem som skal ha inntektene fra fisken. Forholdet til EU, og endel andre ting. Det spiller da vel ingen rolle hvor mye en partileder har i formue. Det toppet seg da de foreslo og slå sammen Østfold, Akershus og Buskerud og på toppen av det hele så kommer det en politiker fra et blått parti og sier at dette blir bra siden Kongsberg og Halden begge har høyteknologibedrifter i kommunen og da har de mye felles. Slike uttalelser blir jeg mye mere irritert over enn at noen deler ut en brosjyre til meg, den kan man bare kaste. Eller han venstrepolitikeren som uttalte et konkurranseutsetting av jernbanen helt sikkert var fint for det "trodde" han skulle bli bra. En politiker skal ikke tro. Eller at pappaene kommer til og ta ut like lang pappaperm selv om fedrekvoten blir kortere. Men slike ting får jo ikke vanlige folk med seg, det er jo mye viktigere med en puppeglipp på "skal vi danse".

Jeg likte den første Bondevik regjeringen jeg. De satt i midten og tok det beste fra begge sider. Som jeg ser det så er det en god grunn til at vi har Frp og det er at vi slipper partier som Sverige demokratene. Jeg skjønner ikke at vanlige arbeidsfolk stemmer Frp men jeg kaller de vel ikke dumme for det. 

Edit: Dette  https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/09/06/195329925/viss-regjeringa-verkeleg-vil-ta-vare-pa-norsk-kultur-kvifor-fjernar-dei-da-song-fra-skulen er vel den beste artikkelen om norske verdier jeg har lest i valgkampen hittil. 

Og for ordens skyld så har jeg forhåndsstemt og det ble ikke noe rødt parti.

Men hvorfor skal politikerene bestemme hvor folk skal bo i Norge? Bygda kan aldri bli like ettertraktet og populær som det byen er, uansett hvor mye man vil bekjempe sentralisering. Jeg er i utgangspunktet enig i at for mye sentralisering ikke er sunt, men man må liksom ordne ett par andre ting først. Infrastrukturen bør tilrettelegges slik at det blir mer lønnsomt å flytte arbeidsplasser ut i distriktene, her svikter jo venstresiden totalt. Videre er det jo miljøaspektet som venstre siden er så opptatt av, det glemmer folk når de maser om å stoppe sentraliseringen. Folk vil komme til å pendle mer og varetransporten vil øke pga lengere avstander. Jeg synes egentelig at sentralisterings politikken fungerer bra slik den er i dag. Den er tilpasningsdyktig, ett IT selskap holder til i byen mens en trevare fabrikk ligger på landet :) 

Inntekten ifra fisken synes jeg de som henter den opp ifra havet skal ha. Ja enkelte vil tjene seg rike på det, men de vil på veien skape tusenvis av arbeidplasser og næring i lokalmiljøene. Ett statlig monopol her er ikke riktig, men man kan for all del ha ett regelverk og rettningslinjer som er statlig regulert.

Dagbaldet er vel ikke helt riktig kilde hvis man vil ha ett objektivt politisk syn, de ligger ganske langt til venstre? Problemet er at vi her i Norge ikke har en avis som er politisk uavhengig. 

Årsaken til at jeg som vanlig arbeider stemmer FrP er fordi jeg ikke har råd til at AP skal styre, de 15 milliardene skal hentes inn ifra slike som meg. Støre er mangemillionær, eier masse aksjer og tilhører egentelig den eliten han vil bekjempe, da passer det særdeles dårlig at han leder ett parti som skal tale arbeiderne sin sak. Erna er da mye mer folkelig, jordnær og ikke mist på bølgelengde med oss vanlige arbeidere. 

10 timer siden, Rune-K skrev:

De  har stått stormen ja men om de har gjort en glimrende jobb kan diskuteres, se innlegget mitt over her. Dagbladet har kjørt en serie den siste tiden om distriktsopprøret. Den synes jeg har tatt opp mange viktige saker. 

La oss diskutere det da, hva er det den sittende regjeringen har gjort så dårlig som de rødgrønne kunne gjort mye bedre. Og ikke noe mambojambo om miljø, integrering eller kontantstøtte. Jeg tenker på ting som holder hjulene i gang, holder folk i arbeid og gir mat på border og tak over hode. Hva er det som Erna & co har driti seg ut på her?

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Hvilken relevans har det at det var en av våre nye landsmenn som delte ut brosjyren, Fredrik? De stemmer og arbeider for Arbeiderpartiet - helt legitimt med andre ord. Til orientering stod det en eldre herremann for Høyre og delte ut brosjyrer ved mitt hjemsted. Er dette like drøyt og frekt, eller er det helt legitimt siden dette var mennesker fra den blå fløyen?

Det har den relevans at han står der for å påvirke sine egene landsmenn som er på vei til valglokalet. Det er ikke alle med innvandrer bakgrunn som stemmer AP, de siste 20 prosentene stemmer Venstre og Høyre. Det er disse velgerne de nesten bruker skremselstaktikk for å påvirke, nesten helt inn i valglokalet. Vi vet jo hvor sammensveisede disse miljøene er, tenkt deg da en liten gruppe av dem som stemmer noe helt annet. Jeg var mye i byen under Arendalsuka, jeg var selv vitne til hvor aktivt innvandrere i AP driver valgkamp mot sine egene. De legger det frem på en måte som gjør det sosialt uaksepert å stemme noe annet enn rødgrønt i innvandrer miljøet. De oppfordres til å flytte opp de med utenlandsk opprinnelse på AP sine lister. Da får de med utenlandsk opprinnelse større påvirkningskraft på hvordan det norske samfunn skal utformes, er det noe vi vil?

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også SMSen, drøyt, men la gå, er slettet nå og ingen mere tanker rundt denne. Et blått parti hadde igår stilt seg langt til fjells med en stand og delte ut saft(!!) til turgåere. Det er jo et av Moldes mest attraktive fjellturer som egner seg for alle som kan gå(fra barn til eldre). Jeg vet ikke, men det virket ikke inn på meg annet enn at saft kunne smakt. Hadde med eget vann, så nei takk. Uansett synes jeg også dette er en litt desperat handling. Søndager på fjellet er for å koble litt av og nyte dagen, ikke partipropaganda. Nå har det seg slik at partiet jeg skal stemme var det som stod stand der, men de fikk seg en liten ripe i lakken der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei politikerne skal ikke bestemme hvor folk skal bo men det er jo det de i praksis gjør med den politikken de fører nå. Det blir mindre og mindre attraktivt og bo på bygda og folk må flytte.

Jeg synes fiske inntektene skal gå til folk der som fisken er. De store fabrikktrålerne skaper noen arbeidsplasser på båtene og resten i andre land der fisken blir foredlet. Inntektene går til rederne. Se på alle lokalsamfunnene i Nord Norge som sliter.

Det holder ikke å lese kun Dagbladet eller VG nei, Jeg leser VG, Dagbladet, Aftenposten, Nationen,  ABCnyheter og Nettavisen regelmessig. finner jeg et eksemplar av Klassekampen også så blir jeg fornøyd. 

Du må huske på at de 15 milliardene kommer tilbake til alle sammen, Det Frp sier med at det bare er og effektivisere kommunene stemmer bare til en viss grad. I praksis vil det si dårligere forhold for de som jobber der. Det er klart det er mange som kunne vært mere effektive i kommunene med det er aldri disse som det går ut over, det er de som jobber på sykehjem o.l. som må løpe fortere. At Støre har mange penger ser jeg som en fordel, da kan han ta avgjørelser som er til det beste for alle og slipper og tenke på hva som er best for han. Ellers er det vel lenge siden at AP ville bekjempe den såkalte eliten. Sålenge de betaler sin del av kaka så er det helt greit og være rik. Det som ikke er greit er og være rik og samtidig klage over hvor fælt det er og være rik og måtte betale så mye i skatt. Da har jeg mye mere sansen for Trond Mohn i Bergen. Han er rik og betaler sin skatt med glede.

Hadde noen foreslått skattelette til de som virkelig trenger det så kunne jeg vurdert og stemme på de. F.eks. et minstefradrag på 300 000 for alle og dette skulle vært det eneste fradraget man skulle hatt. Ikke noe rentefradrag, ikke noe pendlerfradrag, kun minstefradrag for alle. Ellers så er det mange problemer med formueskatten. Det største er vel at det begynner og bli mange land som ikke har det. Har du en bedre måte og skattlegge alle rettferdig på? Noen foreslår en kraftig  eiendomskatt på de dyreste boligene, jeg tror det kunne ha noe for seg men jeg tror det blir vanskelig og gjennomføre i Norge. Og skille på arbeidene kapital og annen kapital tror jeg bare fører til masse ekstra byråkrati.

Vi kan diskutere mye med dagens politikk, Mye er sikkert bra. Bilpolitikken bl.a liker jeg men jeg synes at på resten av samferdselsektoren så har de feilet stort. Jeg synes at på helsesektoren så har det blitt mye prat om ventelister som bare har forflyttet seg og blitt interne lister også synes jeg at det er viktig og ha sykehus der som folk bor. Det siste jeg hørte nå er at de ikke ville opprettholde utdannelsen for kirurger som har allmenerfaring og som kan jobbe på lokalsykehusene. Dette selv om alle fagmiljøer vil ha det.Også liker jeg ikke alt maset om kommunesammenslåing. Det er ikke alltid at stort er best. Politireformen og er noe jeg ikke liker. Det holder ikke og ha en patrulje i en bil 15 mil borte når noe skjer. 

Dette er noen av områdene som jeg synes at dagens regjering har feilet. Jeg tror ikke at Arbeiderpartiet hadde vært så mye bedre men derfor er det viktig at man har andre partier som kan trekke de i riktig retning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90Det er jo helt legitimt å påvirke på denne måten så jeg ser egentlig ikke hva som er problemet. Det er imidlertid klart at mange innvandrere både er sårbare og lettpåvirkelige mennesker med tanke på hvor sterk sosial kontroll det ofte er i denne gruppen. De blander også ofte sammen religion og politikk på en måte som vi normalt ikke vil akseptere idag.

Det at innvandrere vil kreve betydelig mer politisk innflytelse i fremtiden er en naturlig utvikling som vi må forberede oss på at vil skje. Det er ingen selvfølge at denne utviklingen nødvendigvis går i en retning som vi liker idag. Jeg tenker at dette vil bli en slags fase nummer to når det gjelder den store innvandringen og at Norge kommer til å bli mer forandret av denne fasen enn det vi har sett når det gjelder innvandringen så langt. 

Den avgjørende faktoren tror jeg vil være hvor godt integrert (assimilert er et bedre uttrykk) spesielt innvandrere fra Afrika og Mellomøsten vil bli. Parallellsamfunn og arbeidsledighet må motvirkes, men spesielt det første tror jeg vil bli veldig vanskelig å unngå så lenge vi har massiv familiegjenforening og stadig stor ny innvandring (inkl. flyktninger) fra disse områdene. I tillegg kommer det faktum at mange i denne gruppen av mennesker ganske enkelt ønsker å holde fast på deres tradisjoner og da spesielt religiøse tradisjoner. Det er i denne sammenhengen verdt å merke seg at for de aller fleste tradisjonelle muslimer er politikk og religion to sider av samme sak.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber sammen med mange fra alle mulige land. Men jeg synes og merke på diskusjonene på oppholdsrommet vårt at den største forskjellen på de og oss er hvordan vi ferierer. Mens vi har hytte i Norge så har de et sted i Bosnia, Pakistan eller andre land som de drar på ferie til. På de politiske feltene så synes jeg det er like mange forskjellige meninger der som hos andre.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er jo selvfølgelig veldig fornøyd med valg resultatet, det var dette jeg ønsket. Nå ser jeg langt lysere på Norges fremtid, den gode trenden kan fortsette 😀 Nå gjenstår bare kommunevalget om ett par år, la oss få de borgerlige til makta der også. La oss få MDG, AP og SV så langt unna maktposisjoner som over hode mulig 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest bemerkelsesverdige ved valget er hvor mye SP gikk frem i enkelte deler av landet. Det er helt tydelig et distriktsopprør på gang og dette kan bli nøkkelen til hva som vil skje utover i den nye Stortingsperioden. KrF har havnet på vippen i den borgerlige fløyen, men vil ikke inngå i en regjering sammen med FrP. Erna kan dermed ikke få en flertallsregjering og må styre fra sak til sak. Jeg tror derfor at SP og KrF har gode kort på hånden for å få gjennomslag for deres politikk i tiden fremover.

Støre har personlig kommet dårlig ut i denne valgkampen, men en nedgang for de gamle store sosialdemokratiene er et internasjonalt fenomen og i den sammenhengen er nedgangen for AP mindre i Norge enn i mange andre land. AP er stadig landets største parti og i den sammenhengen er utgangspunktet egentlig ikke så dårlig i relasjon til å gjøre livet surt for en borgerlig regjering som ikke har flertall på Stortinget uten KrF. Støre tok ikke mye strategisk feil da han ville samarbeide med KrF, men spørsmålet er hva AP selv tapte på dette til SP (samt SV og Rødt i f.eks Oslo).

I Oslo har nå SV + R + MDG totalt 21,5% av stemmene og er dermed ikke så mye mindre enn Høyre (26,5%). Fortsetter denne utviklingen vil vi etterhvert få noen meget skarpe politiske fronter i Oslo og dette tror jeg egentlig ikke er en fordel for byen som fra før er temmelig demografisk, økonomisk og politisk delt.    

SP er valgets vinner, men hvordan de skal klare å få politisk innflytelse uten å nærme seg borgerlig fløy er mer vanskelig å se. Jeg tror derfor at de nå har fått litt å tenke på i SP i tiden frem mot neste Stortingsperiode og ikke minst hva som vil skje av lokale samarbeidskonstellasjoner i kommunene.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Det mest bemerkelsesverdige ved valget er hvor mye SP gikk frem i enkelte deler av landet. Det er helt tydelig et distriktsopprør på gang og dette kan bli nøkkelen til hva som vil skje utover i den nye Stortingsperioden. KrF har havnet på vippen i den borgerlige fløyen, men vil ikke inngå i en regjering sammen med FrP. Erna kan dermed ikke få en flertallsregjering og må styre fra sak til sak. Jeg tror derfor at SP og KrF har gode kort på hånden for å få gjennomslag for deres politikk i tiden fremover.

Støre har personlig kommet dårlig ut i denne valgkampen, men en nedgang for de gamle store sosialdemokratiene er et internasjonalt fenomen og i den sammenhengen er nedgangen for AP mindre i Norge enn i mange andre land. AP er stadig landets største parti og i den sammenhengen er utgangspunktet egentlig ikke så dårlig i relasjon til å gjøre livet surt for en borgerlig regjering som ikke har flertall på Stortinget uten KrF. Støre tok ikke mye strategisk feil da han ville samarbeide med KrF, men spørsmålet er hva AP selv tapte på dette til SP (samt SV og Rødt i f.eks Oslo).

I Oslo har nå SV + R + MDG totalt 21,5% av stemmene og er dermed ikke så mye mindre enn Høyre (26,5%). Fortsetter denne utviklingen vil vi etterhvert få noen meget skarpe politiske fronter i Oslo og dette tror jeg egentlig ikke er en fordel for byen som fra før er temmelig demografisk, økonomisk og politisk delt.    

SP er valgets vinner, men hvordan de skal klare å få politisk innflytelse uten å nærme seg borgerlig fløy er mer vanskelig å se. Jeg tror derfor at de nå har fått litt å tenke på i SP i tiden frem mot neste Stortingsperiode og ikke minst hva som vil skje av lokale samarbeidskonstellasjoner i kommunene.

Siden vi snakker om det å stemme og slikt. Er det ikke slike at du bor i Danmark? Har du da stemt eller er du Dansk statsborger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er norsk statsborger, men siden jeg har flyttet til Danmark (altså emigrert fra Norge) har jeg ikke lenger stemmerett i Norge. Fordi jeg er norsk statsborger har jeg heller ikke stemmerett i Danmark (bortsett fra til kommunale og regionale valg). Jeg har med andre ord ikke stemmerett ved valg til parlamenter (Stortinget eller Folketinget) og det har jeg ikke hatt i snart 20 år.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel litt blandete følelser nå. På en side så er jeg veldig fornøyd med framgangen til SP. Synd det ikke ble regjeringsskifte samtidig. Skjønt for meg personlig så kan dette til og med bli bedre, om det er det beste for landet som helhet er jeg mye mere usikker på. Men hvis Erna&co fortsetter på den samme kursen så kan nok SP bli enda større om 4 år. Det er mange år siden de hadde en representant fra Østfold så det er mere enn et distriktsopprør. De fikk jo til og med 6,8 prosent i Sarpsborg, ikke dårlig det i en by som har hatt AP ordfører i mere enn 100 år.

Ellers synes det litt rart og framstille det som en stor seier til den blå siden siden de alle gikk tilbake siden forrige valg. Men en sak som jeg håper at man kan slutte og diskutere nå er valgordningen siden den røde siden fikk mange flere stemmer enn den blå. Husker forrige gang da det ble motsatt. Det er jo fortsatt mange som trekker fram det i alle debatter. Noe annet som aldri slutter og forundre meg er hvorfor så mange regelrett hater AP. Jeg synes jo mesteparten av politikken til Frp og Rødt er helt på trynet men jeg hater de da ikke for det. Greit nok og ikke like motstanderen men og hate blir bare for dumt. Jeg tror ikke jeg hater noen jeg.

Det store spenningsmomentet framover er vel hvor lenge Krf holder ut. Venstre har jeg gitt opp for mange år siden. Ellers tror jeg ikke SP nærmer seg Høyre før de slutter og lovprise alt som kommer fra Brussel. Jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke kan si nei noen ganger. Men vi får se. SP er flinke hestehandlere og bare de får igjennom sakene sine så er det greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...