Gå til innhold

Kjøpt min første BMW, men har noen utfordringer.


CatoJ
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte min første BMW nylig. En 2006 E60 520D kjørt 34000! Lykkelig og stolt kar :-)

Denne kunne jeg ikke la være å kjøpe. Bilen har stått i garasje siden 2006, og luftet på langturer hver sommer.

Den fremstår praktisk talt som ny, noen som gjør at jeg er mer redd for denne enn våre andre "nye" bil...

Det som overasker meg er div rare problemer.

ELV(rattlås) har slått inn som et problem. Hver gang jeg åpner dørene plinger det at rattlåsen er på og bilen ikke vil starte.

Men den starter lett og lampen slukker etter hvert. Idag fikk jeg diagnose og nullstilt varselet, so far so good. Krysser fingrene.

En annen ting er at PDC får problemer hver gang det er fukt i bildet, i form av vask eller regn. Kan jo ikke skjønne dette?

Siste tingen er at det er forskjell på hvor fort radio/ Cd lager lyd etter start. Noen ganger fyrer radioen i det jeg stikker inn nøkkelen, 

andre ganger kan jeg kjøre i 15 sekunder før lyd pøser ut. Merkelig problem. Utstyrt med navi system proff.

Sliter forøvrig også med bluetooth tilkoblingen, den er veldig av og på med tanke på handsfree, men det er vel kun alderen sin skyld :-)

 

Noen som har gode tips så tas disse imot med takk! :-) 

 

 

Endret av CatoJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. PDC problemet kan det være så enkelt som dårlig sensor, at den reagerer når det kommer en vann dråpe på den. Tipset da er, når feilmeldinger er der, trykk på P- knappen og gå rundt bilen med øre inntil hver sensor, den som tikker minst eller ikke i det heletatt akkurat da er defekt.
Når det er sagt så er ledningsbrudd i kontakten til ledningsnettet ut i fangeren bak kjent problem. Hos meg kom "PDC failure" og gikk, til slutt var det konstant og fant brudd under høyre lykt. Sjekk først sensorene.

 

Problemet med bluetooth og idrive enhet, så kan du prøve å koble fra bluetooth modulen (ligger bak teppet venstre i bagasjen) og se om det bedre seg da, for lydmesssig. Sliter du også med at idriven reestarter seg? bruker litt tid på "loading" ? svart skjerm?

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg ta meg en lytterunde på sensorene, gjorde det når alt funket, ser jo nå at det ikke var noe vits..

Ingen problemer med iDrive eller skjerm, kun at den ikke alltid slår inn når noen ringer eller jeg ringer ut. Også at den varierer på tiden den starter, i tillegg hender det at jeg stopper bilen i FM og den starter på CD...

Dette virker for meg som oppdateringsting, men på verkstedet fant de masse oppdateringer, men var redd for å laste inn oppdateringer som kanskje kunne gjøre ting verre. Ikke rett opp ting som ikke er ødelagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, CatoJ skrev:

Da skal jeg ta meg en lytterunde på sensorene, gjorde det når alt funket, ser jo nå at det ikke var noe vits..

Ingen problemer med iDrive eller skjerm, kun at den ikke alltid slår inn når noen ringer eller jeg ringer ut. Også at den varierer på tiden den starter, i tillegg hender det at jeg stopper bilen i FM og den starter på CD...

Dette virker for meg som oppdateringsting, men på verkstedet fant de masse oppdateringer, men var redd for å laste inn oppdateringer som kanskje kunne gjøre ting verre. Ikke rett opp ting som ikke er ødelagt...

Anbefaler deg å ta software oppdateringene da de kan rette noen problemer.

Oppdatering for blutooth kan du gjøre selv via usb. Da får du støtte for nyere telefoner, du kan laste ned oppdatering for blutooth fra BMW https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/mobile-devices/update.html

En annen ting er at bilen er ømfintlig for dårlig batteri, er spenningen (volten) for lav kan du få en del feilmeldinger og rare ting.

Hvilespenning bør ligge over 12,6V.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Maxmek skrev:

Anbefaler deg å ta software oppdateringene da de kan rette noen problemer.

Oppdatering for blutooth kan du gjøre selv via usb. Da får du støtte for nyere telefoner, du kan laste ned oppdatering for blutooth fra BMW https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/mobile-devices/update.html

En annen ting er at bilen er ømfintlig for dårlig batteri, er spenningen (volten) for lav kan du få en del feilmeldinger og rare ting.

Hvilespenning bør ligge over 12,6V.

 

Dette er ikke mulig på biler med ccc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for supre tips!! Dette med batteri kan nok være aktuelt, den starter fint hver morgen. Men har jo stått stille i lange perioder. 

De mente på verkstedet at det var tilgjengelig 6 timer med oppdateringer, men at de ikke anbefalte å ta alle da det ikke var hensikt så sant det ikke var noe feil... 

Selv tenker jeg jo at oppdateringer dukker opp av en grunn.

Skulle gjerne kjørt en slik USB oppdatering, men har ingen USB tilkobling.

Mangler til og med aux, som hadde vært greit når jeg skal sette inn DAB+ og streaming muligheter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Otis sier.
Selv på min 04 modell som er to år "gamlere" så funker bluetooth helt kurrant med både iphone 6, 6+ og 7. Så at det er "gammelt, utdatert" til å ikke virke lenger er egentlig tøys. Hjelper ikke med oppdatering uansett om modulen er defekt.

og sist men ikke minst CCC enhet har jo store tendenser til å lage krøll så ryke. Det problemet ser jeg daglig på fb. der folk ser etter ny.

AUX
1. Standard på biler fra 03/2006 (bak midtkonsollen - utstyret 6FL gjør at bilen har AUX og USB samlet i midtkonsollen).
2. Kan ettermonteres - krever kabling og koding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er produsert 12/12-05, og dessverre ingen aux. Klarer meg uten enn så lenge.

Skal prøve å koble ut Siri og se om det hjelper på BT. Har iPhone 6, og den kobler seg til, men reagerer ofte men ikke alltid når det ringer.

Trodde det gikk fint å streame, men der har jeg visst ikke de rette kodene, eller årsmodell. Så da ser jeg for meg dab adapter som løsningen.

Også kommer det ikke opp noen kontaktliste fra telefonen. Har ikke trykket så voldsomt, så får vel klikke videre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, CatoJ skrev:

Min er produsert 12/12-05, og dessverre ingen aux. Klarer meg uten enn så lenge.

Skal prøve å koble ut Siri og se om det hjelper på BT. Har iPhone 6, og den kobler seg til, men reagerer ofte men ikke alltid når det ringer.

Trodde det gikk fint å streame, men der har jeg visst ikke de rette kodene, eller årsmodell. Så da ser jeg for meg dab adapter som løsningen.

Også kommer det ikke opp noen kontaktliste fra telefonen. Har ikke trykket så voldsomt, så får vel klikke videre.

 

 

Skal du musikkstreaming via bluetooth samt integrert DAB så kan kikke litt her:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Otis skrev:

Dette er ikke mulig på biler med ccc. 

Hei, da beklager jeg villedning. Har hatt E60 2009mod, med cic og der kunne det gjøres. Har også hatt E60 2005mod med ccc, men hadde glemt at det ikke gikk på den. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg jaggu meg lyttet meg frem til en sensor som ikke tikket.  Så takk for tipset! :-)

Da gjenstår det vel bare å få byttet den. Den satt foran. Virker ikke som dette er en kjempe enkel jobb.

Alt må vel av foran der, så timene på verkstedet flyr vel... Har ti tommeltotter selv, så bør holde seg unna.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Sindre Borge skrev:

hadde samme problem på min 2007 modell 1 serie . Skiftet batteri og registrerte det nye batteriet i software. problemet er borte .

 

Var det radion som var problemet eller parksensor? 

Hører alle tikker bortsett fra den ene foran, men kun når jeg har vasket bil, eller det regner. 

Spørs vel om det bare er batteri da, men det hadde jo vært supert :-)

Ser jeg kan få kjøpt en sensor på ebay fra usa for ca 400 kr ferdig lakkert, tenkte å teste. GS skal jo ha over 2000 for en sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...