Gå til innhold

Er det tannstang eller servopumpe som avgjør hvilken servoolje?


pita
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,
etter alt for mange år med dårlig servo på e39`n er det dags å få den byttet. Har lest alt for mange tråder og søkt utallig ganger på denne internetten for å finne ut hva som bestemmer hvilken servoolje som skal på bilen. Ringet og ett par bmw-verksteder for noen år siden men fikk ikke no klart svar. 

For tenkte å sette i en uorginal pumpe, bytte beholder, samt ett par av slangene i samme slengen. MEN kan jeg da fylle på ATF selv om det står CHF i min bil? Siden jeg bytter pumpa, eller er det slik at tannstaget skal ha CHF? Tåler nye servopumper både ATF og CHF? Finner ikke noe spec på hvilken oljer di forskjellige pumpene skal ha, men regner med di fleste bruker ATF. Isåfall om pumpa tåler CHF så kan jeg like godt fylle på dette såklart..

 

Endret av pita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet en del med pumper i jobbsammenheng og ja både pumpe men også tannstangens innmat. CHF oljen har et bredere temperaturområde og er stabil over et større temp.område som vi har her i Norge enn det ATF Dexron III er.

Pumpen du bruker skal ha en pumpekurve og datablad som sier noe om krav til væsken den skal jobbe med. Om du får tak i en sånn til servopumper blir jeg imponert.

Databladene:

http://www.pentosin.net/specsheets/pentosin_chf_11s.pdf

http://pocl.gov.bd/wp-content/uploads/2015/07/TOTAL_ATF.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei, det er nok ikke så lett å få tak i. Men hvordan er det å bruke CHF olje på nye vanlige pumper, er det noen som vet? Om CHF er "bedre" enn ATF, så kan vel kanskje det brukes. Om det ikke er sånn at "vanlig" pumper må ha ATF..(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...