Gå til innhold

Bytte av toppdekselpakning M5X motorer (Drei Bond 1209)


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Hei Bimmer folk.

Jeg skal nå til å bytte pakning på toppdekselet på min M52B28. Har kjøpt Drei Bond 1209 som en trenger visse steder på toppen for at pakningen skal bli tett. Ref TIS prosedyre.

Samtidig sier Bentley Manualen for E39 at en trenger spesialverktøy for å montere lokket perfekt (guides i bolthullene) men det står det ingenting om i TIS.

Noen som har dette ferskt i minne og har byttet topplokkpakning og kjørt en del km uten lekkasjer? Tror mange monterer disse feil så lekker de olje og i verste fall inn til tennpluggene som kan gi dårlig tenning og evt. skade kat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmeste jeg har kommet er på M52TUB, bruker en prikk dreibond på skarpe hjørner og skjøter foran og på med lokket. Ingen lekkasje på flere år/mange km.

Tror egentlig dreibond er litt overkill, men greit for at pakningen skal holde seg på plass ved montering.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ferdig å montere nye pakninger. Det var et sant h fra inste delen av h å få av de gamle pakningene. De var så morken og tørr at de var mer sprø enn svidd chips. Noen deler sprakk opp og havnet ned i toppen så jeg måtte inspisere og bruke pinsett for å få alt ut igjen. Folk må huske at stålmutre er støp inn i gummien slik at en må sjekke at alle 4 som hører til tennpluggkanalene er komt med. Havner metall ned i ventilfjørene er det bye bye M52. Istedet for å bruke 2-3 timer tok det 6. Men samtidig vasket jeg topplokket godt fra innsiden og fikk vekk gammel drit. Men så, tennpluggene er litt kontaminert av olje og jeg trodde i grunnen det kunne komme pga dårlig pakning på topplokket. De gamle var det også, de nye er 2 uker gammel. Men etter å ha giddet å tenkt litt så kan oljen ikke ha kommet via topplokket fordi det ikke er spor av olje fra toppen og nedi tennpluggkanalen. Så mitt best guess er ventilpakningene. Samtidig skjønner jeg faen ikke det fordi bilen er gått 82000 km. (Pent brukt 528iA av en eldre herre som var første eier.) Det er heller ikke blå røyk og bilen er EU godkjent i Juli uten en eneste anmerkning. Bilen går fantastisk fint men idag tidlig fjusket den når den var kald, antagelig pga olje på tennpluggene? Når jeg varmet den opp så gikk den som en drøm. Det som er litt forbanna er at om det er ventilpakningene så må toppen av og du trenger mye spesialverktøy og tungen i rett munn for å få det til riktig. Og det er faktisk litt jævlig irriterende at de har designet motoren slik. En annen mulighet er slitte Nikasil sylindervegger men bilen er gått i Norge hele tiden og vi har veldig lavt svovelinnhold i Bensinen. Har heller ikke tro på at stempelringene er slitt, ikke etter 82000 km selv om bilen er 20 år gammel. Stål er stål. Hvor kommer oljen fra'??

 

IMG_0450.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok tenkes at veivhusventilasjonen eer tett. Da presses det inn olje. Har du bilde av pluggen?

Jeg forsøkte å slette dette innlegget etter jeg la inn det under, men det gikk visst ikke... :-):lol:

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitte ventil tettinger skal føre til olje neddi ved tennpluggene? Det høres rart ut i mitt hode.

M52 er forsåvidt en enkel konstruksjon, slenge på låsing på kammer, låsing av svinghjul, av med vanos, skru ut strammer for register kjede, dele registerkjede, deretter er det chop chop sånn i grove trekk for å demontere toppen (Det sier seg selv at man må demontere manifolder og tappe kjølevann) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, quandt1960 skrev:

. Men så, tennpluggene er litt kontaminert av olje og jeg trodde i grunnen det kunne komme pga dårlig pakning på topplokket. De gamle var det også, de nye er 2 uker gammel. Men etter å ha giddet å tenkt litt så kan oljen ikke ha kommet via topplokket fordi det ikke er spor av olje fra toppen og nedi tennpluggkanalen. Så mitt best guess er ventilpakningene. Samtidig skjønner jeg faen ikke det fordi bilen er gått 82000 km. (Pent brukt 528iA av en eldre herre som var første eier.) Det er heller ikke blå røyk og bilen er EU godkjent i Juli uten en eneste anmerkning. Bilen går fantastisk fint men idag tidlig fjusket den når den var kald, antagelig pga olje på tennpluggene? Når jeg varmet den opp så gikk den som en drøm. Det som er litt forbanna er at om det er ventilpakningene så må toppen av og du trenger mye spesialverktøy og tungen i rett munn for å få det til riktig. Og det er faktisk litt jævlig irriterende at de har designet motoren slik. En annen mulighet er slitte Nikasil sylindervegger men bilen er gått i Norge hele tiden og vi har veldig lavt svovelinnhold i Bensinen. Har heller ikke tro på at stempelringene er slitt, ikke etter 82000 km selv om bilen er 20 år gammel. Stål er stål. Hvor kommer oljen fra'??

Er det olje på øvre delen av pluggen du mener, eller er det den delen som er inni sylinder?

Tett veivhusventilasjon er kjent for å øke oljeforbruket på disse motorene. Start med det enkleste. Har du bilde av pluggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen kommer nedifra, dvs fra sylindersiden og ikke fra toppen av topplokket (det og er vanlig på disse). Jeg kjøper faktisk tett veivhusvent da jeg ser oljesvetting rett under veivhusvent ventilen. Skal fikse det først. Trykket vil vel øke i toppen hvis veivhusvent ikke er korrekt og da kan oljen presses tilbake som det sier, logisk i grunnen. En må vel starte med det enkleste og jobbe seg oppover i kompleksitet. ventilpakning og stempelringer er siste utvei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Haug523 skrev:

Slitte ventil tettinger skal føre til olje neddi ved tennpluggene? Det høres rart ut i mitt hode.

M52 er forsåvidt en enkel konstruksjon, slenge på låsing på kammer, låsing av svinghjul, av med vanos, skru ut strammer for register kjede, dele registerkjede, deretter er det chop chop sånn i grove trekk for å demontere toppen (Det sier seg selv at man må demontere manifolder og tappe kjølevann) 

Her tenkte jeg litt feil ser jeg, at det kan være olje på elektrodene ved slitte ventil tettinger kan jeg være med på ja, men jeg tviler egentlig litt på at det er tilfellet i ditt tilfelle, da motor ikke er kjørt så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tviler også på ventiltetningene da de er designet for 250000km+. De koster 200kr men toppen må av og du trenger 14 stk special tools, noe selges på biltema men ikke rammen for å ta av toppen og kamakselhusene. Når jeg ser på rådata fra INPA idag så tolker jeg at det er noe gale med innsprøytningssystemet/avgass. Det første er CCV jeg mistenker da jeg ser en del olje fra bunnen av peilepinnen (De første M52 motorene hadde feildesignet oljepinnehus som ble redesignet rett før årtusenskiftet har jeg lest et sted. Min tror jeg er gamle typen). Så er det noe svetting fra selve CCV og noen av slangene til krankventilasjonen. Om den er tett eller har feil vakum så kan olje bli sugd opp av panna og rett i innsuget hvor bare oljedamp skal være. Løsningen blir først å bytte CCV og alle slangene (hos BMW, blir bare for mye banning hos meg mtp tilkomst uten å ta av manifold). Letteste tilgangen å bytte oljepeilhus er via venstre framhjul av og bil på bukk. Spent på hva BMW service skal ha for det, får pris morgen.

Det ligger inne noen feilkoder når jeg tar diagnose med Rheingold men de finnes det ingen beskrivelse på så tror det bare er "tullekoder" etter at jeg tok av minuspol på batt.

 

Takker for innspill sålangt

 

IMG_0454.JPG

IMG_0455.JPG

IMG_0456.JPG

IMG_0457.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...