Gå til innhold

Bytte av toppdekselpakning M5X motorer (Drei Bond 1209)


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, MrBrum skrev:

M52TU fra og med 09/98 har også annen CCV enn M52, men det er "same shit".

Ekstra isolering er ekstrautstyr. Den varianten har jeg aldri sett noe sted.

En kjenning av meg  oppgraderte på sin M54B22, men det kan være at han hadde vanlig og byttet til "Cold Climate" utgave av CCV, den er mer isolert og beskytter mer mot kondens og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta du alle gummipakningene som er rundt hver bolt da? Gummien der blir også gammel og hard så lokket ikke presses like hardt mot toppen som det skal.

Jeg brukte forsåvidt kun pakningsmasse i halvmånene bak og i skjøtene/hjørnene mellom topp og vanos. Gamlepakningen var ille å få av her også, men det var aldri noe fare å få noe i toppen da den satt fast i en bit på toppdekselet. Brukte trikset med å smekke toppdekselet sidelengs med en gummihammer da alle boltene var ute, da løsnet alt fra toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, E.C. skrev:

Bytta du alle gummipakningene som er rundt hver bolt da? Gummien der blir også gammel og hard så lokket ikke presses like hardt mot toppen som det skal.

Jeg brukte forsåvidt kun pakningsmasse i halvmånene bak og i skjøtene/hjørnene mellom topp og vanos. Gamlepakningen var ille å få av her også, men det var aldri noe fare å få noe i toppen da den satt fast i en bit på toppdekselet. Brukte trikset med å smekke toppdekselet sidelengs med en gummihammer da alle boltene var ute, da løsnet alt fra toppen.

Nei byttet ikke de da gummien der var helt fin og elastisk, rengjorde de bare. Jeg kjøpte faktisk helt nye orginale og skulle til å bytte de men de jeg fikk var ikke like selv om delenummeret var rett og iht ETK. Se bilde, de til venstre er de som var på og de jeg fikk er de til høyre. De nye har langt mundre tetteflate inn mot boltehullet så jeg ville ikke bruke de.

image1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

TIl en update på denne, motoren går som en klokke nå etter 1,5 år etter dette byttet og bruker relativt lite olje. Etter å ha forhørt meg med en ekspert på M52 så er det typisk med røff gange når kald. Et annet tips jeg kan gi alle som har en M52 motor. Det er faktisk helt nødvendig på vinterstid når olje er litt tykk når bilen er kald, å løfte opp oljepeilepinnen og jobbe litt med den opp ned slik at oljen faktisk får rent tilbake til bunnpannen. Koblingen til returen er dessverre rett overfor måletuppen slik at den blokkerer littegran. Dette kan få det til å virke som om bilen er tjokafull av olje noe den ikke er, når du jobber litt med dette og gjerne også klemmer litt på returslangen får separatoren/tanken under veivhusventilen tømt seg skikkelig. Om den blir full, noe som er vanlig, så klarer ikke ventilen å jobbe og kan sprekke noe som skjer på mange! En så liten sak over tid kan drepe alt av pakninger internt i motoren. Dessverre dårlig design dette i kontrast til motoren i sin helhet.  

Denne videoen er den beste jeg har sett av M52 motoren, dessverre på tysk men en BMW intern video til teknikere fra 1994. ca 14:40 en fin forklaring på vhusv

 

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...