Gå til innhold

Noen spørsmål til live-data i INPA (med skjermbilder)


Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

Målingen er foretatt på tomgang med varm motor.

Analog values 1:

  • Hva er "tp position"?
  • Hvorfor står "engine load" til !77.53? Noe galt her?
  • "air use of the idle control valve" står til !11. Noe galt her?

IMG_2219.thumb.JPG.2653a423cbfcb4395d0936bdcaba9480.JPG

Analog values 2:

  • "oxygen sensor voltage 1" og "oxygen sensor voltage 2" hopper opp og ned i spenning. Her på skjermbildet er de tilfeldigvis begge på lav spenning. Er det normalt at spenningen går opp og ned?
  • hva er "fuel control integrator"?
  • hva er "adaptation value" ?

IMG_2221.thumb.JPG.f0913bd739a07f78a88149b00bc0b009.JPG

Analog values 3:

  • Hva er "oxygen sensor heater"? 

IMG_2222.thumb.JPG.70529683dd7e6ff36d9af595c9d92811.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Finnes en del tråder om dette på nettet men kan forklare litt kjapt så kan du evt. grave litt dypere selv på nettet.

 

tp position: intaksspjeldets posisjon i rådata (Volt) som kan gjøres om til % åpning

engine load: er kraften til detonasjonen i sylinderen, når det vises ! foran er den utenfor forhåndsdefinert normalverdi for denne motoren. Jeg er oppe i 94.46!

air use: luftmengde inn til manifold, her den litt over referanseverdi derav ! foran. Muligens er det en liten sprekk i en gummislange eller feil i krankhusvent (samme som hos meg). På min M52 er jeg oppe i 12.75.

oxygen sensor: ja det er ikke unormalt at spenningen får litt opp og ned da det tilsvarer en måling, volt er bare rådata som gjøres om til en enhet. Det er en foran og en etter kat. Den første beregner luft/drivstoff miks og den siste måler resultatet (reguleringsteknikk)

adaption value og integrator mener jeg er del av innsprøytningssystemets regulering av innsprøytning/forbrenning som brukes som rådata av motorhjernen. Har ikke gravd dypere enn som så

oxygen sensor heater: oksygensensorens overflate skal være varm for å måle O2 molekyler, på samme måte som luftmengdemålerens tråder er meget varme. (måleprinsipett til bilers oksygensmåling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, E.C. skrev:

Utropstegn er når verdiene er utenfor skalaen som er satt, men mange steder i INPA så er skalaene ganske håpløse så du vil ende opp med utropstegn på verdier som er OK.

Hadde kanskje mistanke om det og prøvde å finne hva som er standardverdier på de forskjellige motorene uten hell. Samtidig er dette biblioteket hentet fra E39 rådata for INPA fra BMW så regner med verdiene som er satt er for E39. Finner det ikke i TIS. Kanskje bare fabrikken har disse? Vet ikke.

Endret av quandt1960
glemte noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...