lafi1234

E36 3,2 gir problemer

Recommended Posts

Har en BMW e36 m3 3,2 som har vært dårlig å få i 2 gir, så skulle jeg sette den i fri så låste den seg i 3 gir, girspaken står i "friposisjon". Noen som har noen tips?

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekka at det faktisk er kassa som er låst, og ikke noe krøll i giroverføringen?

De kassene der er er del krøll med, dersom du må bytte ville jeg bytta til e46 M3 kassa. mener den passer med annen lamell.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på tråden her da jeg nettopp fikk samme problemet.  forhørte meg med et verksted å de sier synkroniseringen i girkassen er dårlig. 

Er det noe annen sterkere girasse som er bolt on som har bedre accelerasjon ? 

 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Dårlige syncringer og at de hopper ut av gear er ganske vanlig. Spes ved hardt bruk eller feil olje.

Meste av BMW sine kasser har noe lunde lik utveksling, skal gjøre noe større der bytter du diff. 3.2 e36 M3 har vell 3,25 org mener jeg. 3.0 har 3,15. 3.2 har derimot 210mm diff. Skal du merke det bør du bytte til 3,45/3,64 ivertfall.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Har tatt av overføringer og prøvd å bare dra i spaken, kassa virket fint rett før dette skjedde skulle ta den ut av gir og sette den i revers når dette problemet skjedde. 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Tyder jo på intern feil da, kan være en bagatell men de kassene er ikke gode å dele. Jeg vurderte å kjøpe ei defekt for å overhale selv for ett år siden, jeg skulle klart å fått delt den men er dårlig med deler å få. Endte opp med 6 trinns ZF kasse fra Z4M ( S54b32) med dokumenterte 28k km fra Sverige.

Har du tappa olja og sett om det er spon eller større fragmenter?

8 minutes ago, 318turbodiesel said:

Er det mye styr å få på en bedre kasse enn kassen som hører til ? leser at det er mye slikt krøll med m3 kassen. Er ikke dieselkassene sterke å passer ? 

E46 M3 har også getrag 6 trinns. Den har grovere inngående aksling og veier en del mere, så den er nok grovere bygd. Hørt mye mindre tull med dem. Mener dem har samme hardy, så mellomaksling bør passe.

Dieselkassene er sterke, men har alt for lett utveksling i starten kontra bensinkasser. Dem har vell også annen vinkling også, så må lage litt småfiks som egen travers og gearoverføring. ( tror jeg )

Redigert av hsd

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Verksted gjør dette ja, kostnad er jeg usikker på da jeg ikke har bilene mine på verksted :) Tipper dem bruker en god dag, er ganske lett å ta ned kassa på e36.

Spessielt dersom du selv demonterer eksos, mellomaksling etc. ( men da er det jo bare noen få bolter for å få ned kassa også :) ) Bytte kasse tar ikke så lang tid, men det er dillet med alt rundt.

e46 m3 kasse får du for rundt 12k i bra stand. Du må fort ut med omtrent det samme for e36 M3 kasse, men de begynner å bli veldig utplukka det som ikke er helt nedkjørt. Jeg synst det er gambling.

Det enkleste er klart org ja, men vil anbefale deg å sjekke litt rundt om e46 m3. Eneste jeg vet er annerleies er inngående aksling, og dermed må du ha clutchlamell til e46 m3. men resten tror jeg er ganske likt. Begge er jo 6 trinns getrag.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

3.0 har 5 trinns ZF, mens 3.2 har 6 trinns getrag. Liker ZF best selv da jeg syns dem er bedre å gire med.

 

3.0 M3 deler kasse med E36 328i og tidlige 325.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!

Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Ser på dette akkurat nå   0 medlemmer

    No registered users viewing this page.