Gå til innhold

Låvetråden til asv - E87, E28 og annet skrot


asv
 Share

Anbefalte innlegg

En tråd der jeg ønsker dere velkommen inn i mitt empire of dirt. Den som har mest skrot når han dør vinner, og jeg tror jeg legger meg i teten der..

2006 E87 118d

HrzLzND.jpg

 

Ønsket meg en BMW som bruksbil igjen og lette på finn en god stund uten å finne den rette. Visste ikke helt hva jeg så etter, hadde E87 i tankene, men prismessig ligger de jevnt over det jeg hadde tenkt å bruke. Helt tilfeldig så jeg en stående bak ene bilforetningen her i bygda, gikk inn og spurte hvilken pris de så for seg, litt senere på dag var kontrakt skrevet og jeg hadde endelig bil igjen :) (Hadde kun kjørt motorsykkel i 3 mnd, noe som er både vått og kaldt på Sunnmøre).

Synes bilen har det nødvendige utstyret, M-sport optikk og understell, sort taktrekk, delskinn og manuell kasse.
Planene fremover blir coilovers og nye 18/19" hjul til våren, litt smådetaljer og vedlikehold frem til den tid.

1CA Selection Cop Relevant Vehicles  
2MH M L.-a.w. Double Spoke 208 M/mix.t.  
200 Diesel Particle Filter  
249 Multi-function For Steering Wheel  
321 Exterior Parts In Body Color  
322 Comfort Access System  
337 M Sport Package  
339 Satin Chrome  
4MG Int. Trim Fin. Alu Glacier Silver  
423 Floor Mats, Velour  
428 Warning Triangle  
441 Smokers Package  
442 Cupholder  
481 Sport Seats F Driver/front Passenger  
502 Headlight Washer System  
507 Park Distance Control (pdc), Rear  
520 Foglights  
521 Rain Sensor  
522 Xenon Light  
524 Adaptive Headlights  
534 Automatic Air Conditioning  
662 Radio Bmw Business Cd  
7AX Advantage Package I.c.w. M Sports Pack  
7R7 Innovation Package  
704 M Sport Suspension  
710 M Leather Steering Wheel  
715 M Aerodynamics Package  
775 Individual Roof-lining Anthracite  
8SP Cop Control  
801 Germany Version  
863 Europe/dealer Directory  
879 German / On-board Documentation  

 

Første prøvetur i noe så sjeldent som solskinn!

7MxSJ3Z.jpg

 

Fikk tatt diagnose og det ble klart at det var en del ting som ikke virket som det skulle.

Byttet sirkulasjonspumpen

S0ewbHB.jpg

 

Diagnosen kunne fortelle at kjølevifta ikke fungerte. Etter å ha bedrevet hjernekirurgi gjennom hullet i et kronestykke (den som bestemte plassering av sikringsboksen i E87 skulle vært kjølhalt) dro jeg ut viften for å sjekke den for fysiske feil.. Ganske lett å se hvorfor denne ikke ville snurre..

xjr82Cg.jpg

 

Dro på høggern, fant meg ny vifte og monterte den på parkeringsplassen utenfor. Tar ca et helt minutt å montere!

AsvtAXI.jpg

 

0DLwi0w.jpg

 

LED i angel eyes synes jeg gjør mye for utseende. Prøvde LED pærer i tåkelys, men når jeg selv ble blendet uansett hvor jeg stod forran bilen, så ble de pensjonert ganske raskt.

mvb0055.jpg

 

Tanklokket blafret i vinden så jeg byttet hele skitet. Litt fiklete, og man må borre opp (7mm om jeg husker rett) de 4 små fordypningene i plasten for å komme til klipsene.

z4FLa1m.jpg

 

Jeg liker ikke at det står tull på bakluka, spesielt når det ikke er noe å skryte av.. 

 

tncdDek.jpg

 

9wDs7gN.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maxresdefault.jpg

KilBwmg.jpg

E87 ble levert med DAB så mulighetene for å ettermontere det helt originalt er tilstede. I Norge bruker vi DAB-III båndet, og originalt ligger antennen til dette i bakruta på E87. DAB-L finner man i antennepisken på taket. Jeg ser ingen grunn til å utsette meg selv for ekstra arbeid, så jeg har bare koblet for DAB-L.

Bilen min hadde originalt bare business spiler og lite moro ellers. På et tidspunkt valgte BMW å integrere ting som DAB, blåtann etc i selve headuniten på professional spillerne fremfor å bruke ekstra moduler. Jeg vil på det sterkeste anbefale å gå for en slik spiller da det å ettemontere de eldre med ekstra moduler og alle kabler og styr det medfører er vesentlig mer tidkrevende og kostbart.

Fra 09/10 (om jeg ikke husker helt feil) ble DAB+ tilgjengelig, så se helst etter headunit produsert etter dette. Jeg gikk til anskaffelse av en professional spiller fra en 2013 modell X1.

oL5JjMX.jpg

Antenneforsterkeren koster rundt 1300 ny, men jeg var heldig og fant en hos en høgger i tyskland.

zZBGYqZ.jpg

 

Jeg valgte en 6m antennekabel fra ebay med fakra-z kobling, og den var mer enn lang nok slik jeg la kabelen. For montering kan trekkefjær være et svært nyttig verktøy.

 

Kjip business spiller med kjip FM som ikke lenger fungerer pga kjipe politikere, du skal til pers!

sy024xS.jpg

 

48kEHXf.jpg

 

7QOUZBP.jpg

 

LW5TX3U.jpg

 

u5AB3HY.jpg

 

1OezuIG.jpg

 

wKqz3J6.jpg

 

Gjør det selv en tjeneste og plukk ut førerstolen her! Det tok jeg ikke bilde av, men det er 4 torx bolter til skinnene og en til setebeltet. Mener å huske at det var T50 og T45, men ikke ta det for god fisk.

Batteriet må kobles fra før du plugger ut kontakten under setet!

BHbe7Nt.jpg

 

Mens du har sjansen, støvsug godt under setet :)

GJqS7Qj.jpg

 

Alle lister, sittepute bak, sidestøtte bak, sidebekledning etc i bagasjerom og bekledning på bakluka må av.

A6ZeHHq.jpg

 

Jeg forsøkte også å montere ny USB/AUX plugg i midtkonsollen, men klarte å herpe kablene i prosessen og pluggen passet ikke uansett, så jeg endte opp med å bare bruke den originale med kun aux. Skulle du likevel ønske å gjøre dette selv blir det seendes omtrent slik ut. Det er skikkelig drittarbeid, og en fin guide til nevnte drittarbeid finner du her: http://www.babybmw.net/viewtopic.php?f=29&t=23437&p=243211&hilit=Remove+centre+con#p243211

pBz19QQ.jpg

t7mkMEY.jpg

85Iht6B.jpg

 

PASSER IKKE... jævla kinesere...

k6VPp0T.jpg

 

Nå kommer vi til moroa. Jeg valgte å trekke kabelen fra bakluka og fremover. Ved å brukke trekkefjær fikk jeg antennekabel og 12v til antenneforsterkeren trekt inne i blekket på luka. 12v henter jeg fra den originale antenneforsterkeren på luka, markert med grønt.

l4zfTCz.jpg?1

 

Antennekabelen (markert med gult) går så gjennom den originale kabelgjennomføringen og ender opp i C-stolpen på førersiden. Her trenger man bare følge de kablene som allerede går fremover i bilen. Midt under førersetet krysser de over gulvet og går opp girkassetunellen. Med litt kløkt og med god hjelp av en trekkefjær fikk jeg ført antennekabelen opp til endestasjonen bak headuniten uten å demontere halve bilen.

R6MxEGP.jpg

 

Til antenneforsterkeren trenger man en plugg (61138377072) og 3 kabler (61130006663).Sett opp ned på bildet her, så skal plugg kabel 1 (ytterst, venstre på bildet) kobles til 12v styrestrømmen vi henter fra den andre antenneforsterkeren. Kabel 3, innerst på bildet) skal til jord. Kabel 2 i midten skal loddes til punktet på bakruta som vist på bildet, og det er ikke den enkleste sak i verden. Jeg tullet såpass mye med det at for meg er alt håp ute og jeg må ty til konduktivt lim (loctite 3863) for å få det til skikkelig, men jeg tror tipset her er å bruke en flat kabelsko (som vist på bildet), og ikke bare forsøke å lodde selve kabelen rett på. Det later til å være det BMW har gjort originalt.

 

9rzkgwL.jpg

 

Når du så har koblet opp alt er det et gledelig syn å koble på batteriet for å se dette

 

VugQKaF.jpg

 

Virker gjør det også. Jeg har ikke kodet om noe, og alt ser ut til å fungere helt fint.

I3LvEWL.jpg

 

Med denne professional spilleren kommer også mulighetene for bluetooth handsfree. I utgangspunktet er alt man trenger å strekke opp kabel og montere mikrofon i taket, der lys og annet tull befinner seg. Jeg har hørt at man får langt bedre kvalitet i andre enden av telefonsamtalen ved å hente deler fra en kabriolet, som har mikrofonen i dekselet til rattstammen, så jeg har dette på vei over atlanteren as we speak, og har derfor ingen bilder å vise enda. 

Endret av asv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser seg at sorte normale nyrer til E87 pre-LCI ikke er den enkleste sak å få tak i til en fornuftig penge. Kom over et sett med fancy pancy ræserbil nyrer. Virker til å være god kvalitet, men passformen gjenstår det å se på. Himmelen åpnet seg for fult når jeg kom hjem med pakken nå, så jeg rømte innendørs.. Får montere i mårra og se om det var verdt alle pengene..

c5iHLYG.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, awt skrev:

Tja, man får kjøpt originale sorte fra BMW, så det er ikke så vanskelig. :)

Ikke uvanlig å finne på finn.no.

De fleste jeg har sett har vært til M-performance fronten som visstnok har litt andre nyrer etter det jeg har lest. Mulig det er feil, men jeg leste det et par steder og har tatt det for god fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det. Det er to forskjellige typer, der e87 pre-facelift, e87 M-sport (både facelift og pre-facelift) og e81 M-sport har en type, og e87 facelift, e81, e82, e88 og M-performance har en annen type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, det kabelsettet du har til USB virker å være uoriginalt, så der må det skjæres bort slike "streker" på kontakten. Var med å montere et slikt, og da måtte vi også prøve den i flere retninger før den traff de rette pinnene.

Ellers er det en helt fantastisk jobb du har gjort når det gjelder DAB-antenneopplegget, bare til å ta av seg hatten for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.9.2017 at 20.59, awt skrev:

Forresten, det kabelsettet du har til USB virker å være uoriginalt, så der må det skjæres bort slike "streker" på kontakten. Var med å montere et slikt, og da måtte vi også prøve den i flere retninger før den traff de rette pinnene.

Ellers er det en helt fantastisk jobb du har gjort når det gjelder DAB-antenneopplegget, bare til å ta av seg hatten for. :)

 

Sikkert like greit at jeg presterte å herpe de kablene under montering da :P

Tenkte å se om jeg ikke kan finne originale hos en høgger.

 

Fikk montert nyrene i dag og passformen var da bra den. Synes kanskje carbonen stakk seg noe ut i fronten, men blir vel bedre når jeg får på carbon splitterne jeg har på veg fra Tyskland :)

o2XAcZQ.jpg

 

Ew90FmQ.jpg

 

De siste delene jeg trenger til handsfreen dukket også opp i dag. DVS, jeg er litt usikker på tilkoblingen, mulig jeg må bestille en plugg, i det minste må kablene til mikrofonen forlenges litt. (Jeg plages litt med kamera appen jeg bruker, så her var det plutselig særs dårlig fokus på bildet)

S4rpSbB.jpg

 

Prøver det siste esset i ermet for å få permanent kontakt mellom antenneforsterker og antenne på bakruta. Et par strøk loctite 3863 på begge flater og godt med press. Har ikke store fancy tvinger, så en lastestropp og litt plank håper jeg gjør nytten. Står og herder nå, får se senere i kveld om det fungerer eller om jeg må gi opp hele skitet..

 

QEGWQLL.jpg

Endret av asv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det feilet horribelt, så nå står jeg egentlig på bar bakke og lurer på hvordan i pokker jeg skal få det til.. Skal sies at jeg prøvde å lime fast en kabelsko, får prøve meg med bare kabelen også å se om det utgjør noen forskjell... Visst ikke er det mulig jeg rett og slett må finne noe sterk tape for en semi-permanent fit. Skulle tro at dette skulle være den enkle delen av monteringen, men jaggu meg har det vært mer hodebry enn det meste annet jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Å bestille deler fra annonse som står på tysk midt på natten kan være litt dumt. Viser seg at splitterne jeg kjøpte ikke var carbon, men relativt dårlig produsert glassfiber. For å toppe det hele så bar pappkassen de kom i preg av å ha vært våt, kassa var halveis åpen og det var en skade på ene splitteren.. Så satser på refund så jeg kan finne nye som faktisk er i carbon.. Går det ikke får jeg se om jeg ikke klarer å redde de med litt albuefett, kjemikalier og lakk :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...