Gå til innhold

E39 523i 1997 starter ikke


m-mann
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe??  Har lest mye om dette på nett og i forum men finner ikke noe konkret som passer min situasjon.

Det som er skjedd er at jeg har en e39 523 som har stått i snart et halvår pga en kjølevannslekasje og har ikke hatt tid til å utbedre dette før nå. Fikset vannlekasjen og klasket i et nytt batteri da det som sto i var gammelt og dårlig. 

Når jeg skulle starte opp for å begynne å fylle kjøleveske startet bilen, men motoren var tung for starteren å dra rundt da den hadde stått så lenge men startet med en gang når den fikk fart på seg. Bilen gikk litt, men når jeg skulle til å fulle veske så hadde jeg selvsagt glemt å blandet ut kjølevannstilsettningen (doh), så stoppet bilen så jeg ikke skulle kjøre tørr vannpumpen og overopphete motoren. Når jeg hadde blandet ut og skulle starte opp igjen skjer det absolutt ingenting, ingen lyd fra startmotor eller rele, ikke noe tengn til at den trekker noe strøm eller lignende. Min første tanke var at det var så høy strøm når jeg startet første gang at jeg sjekket alle sikkringer (tror jeg har sjekket alle) og de er helt fine. Prøvd med reservenøkkel med tanke på startsperre/ews, men ingen forskjell. Allt i dash lyser og allt annet ser ut til å virke. Foruten at den har alarm på ryggelys og skiltlys. Har vert borti nyere biler der når enkelte lys ikke fungerer vil ikke bilen starte som en sikkerhetsfunksjon, men har aldri hørt om dette på en bmw og i allefall ikke på en 97-mod????

Noen som har noen ideer. Er det ews som som plutselig skulle begynne å kødde seg til opp i allt det andre? 

Er da altså en E39 523 manuel 1997. (Eller da en 98-mod førstegangsregistrert i des. 97 om det har noe å si.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke starte bilen når du skal fylle kjølevæske. E39 har en spesiell lufteprosdyre. Framdelen av bilen må være litt høyere, før du fyller skal tenningen være aktivert i R (Batteri aktiv), sett begge varmerne på maks temp og viften på minimum men på. Dette sørger for at den elektriske vannpumpen har sirkulasjon av kjølevæsken. Så før du fyller må du åpne lufteskruen litt nærmest termostaten og fylle veldig sakte, ta pauser så fyller du sakte videre. Dermed presses fanget luft ut. Som oftest må du også trykksette systemet med Så har du den latente varmekretsen hvis din bil har det som er noe drit og den har en egen lufteskrue under mikrofilter på sjåførside. Bruk gjerne en kjølevæskepåfyller så du slipper luftlommer. Husk at E39 skal ha 50/50 blanding og du bør bruke ferdigblanda rød universal. Har du for mye så får du ikke rett kjøling og korrosjonsbeskyttelse samt

 

Du må sjekke alle relleene, mål spenning på batteri, er det rett batteri du har? At du ikke har grilla starteren? Har du fått vann på generatoren? Hvis du har rett nøkkel så burde ews bli deaktivert hvis du har nok batteri på nøkkelen.

 

latent1-696819650361365684.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kretsen ned til høyre på bildet over som tilhører latent varmesystemet er det ikke mange som har. Den kretsen sitter eventuelt bak innerskjermen bak venstre forhjul. Og hvis bilen ikke har dette trenger den ikke å stå med fronten opp. :wink: Men det er viktig at den elektriske hjelpepumpen går.

Var det noe ulyd i starteren da den gikk? Kan være dårlig kontakt i tenningslås/bryter pga irr hvis bilen har stått lenge. Sjekk sikring 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MrBrum skrev:

Den kretsen ned til høyre på bildet over som tilhører latent varmesystemet er det ikke mange som har. Den kretsen sitter eventuelt bak innerskjermen bak venstre forhjul. Og hvis bilen ikke har dette trenger den ikke å stå med fronten opp. :wink: Men det er viktig at den elektriske hjelpepumpen går.

Var det noe ulyd i starteren da den gikk? Kan være dårlig kontakt i tenningslås/bryter pga irr hvis bilen har stått lenge. Sjekk sikring 15.

Jeg har ikke latent krets på min 528i, men til og med BMW Service måtte løfte bilen fremme samt bruke ekstern pumpe for å trykke opp kretsen og få ut alle boblene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, MrBrum skrev:

Den kretsen ned til høyre på bildet over som tilhører latent varmesystemet er det ikke mange som har. Den kretsen sitter eventuelt bak innerskjermen bak venstre forhjul. Og hvis bilen ikke har dette trenger den ikke å stå med fronten opp. :wink: Men det er viktig at den elektriske hjelpepumpen går.

Var det noe ulyd i starteren da den gikk? Kan være dårlig kontakt i tenningslås/bryter pga irr hvis bilen har stått lenge. Sjekk sikring 15.

Er jo enklere å lufte et kjølesystem med fronten opp. Kanskje ikke nødvendig på alle bilmerker, men det gjør jobben enklere;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er noe tett et sted, eller dett gjøres feil. På min bil har jeg aldri hevet fronten. Men at den elektriske pumpen går er helt avgjørende. Og varmeapparat på. Ikke start motor.  Begge lufteskruer opp. Fyller og lar det stå til det renner ut begge lufteskruene samtidig. Da vil også pinnen i beholderen legge seg på rett nivå og skrur igjen lufteskruene og setter på lokket. Starter opp og kjører. Ikke et eneste drypp trenger å etterfylles. Denne metoden kommer fra BMW sin beskrivelse av jobben.

Det med å heve fronten på bilen er en metode beskrevet i Bentley manualen. Men den metoden kan nok være til god hjelp hvis det er trøbbel med kanaler som har masse gammel grums i seg og er delvis tettet eller det kan være trøbbel med vannventiler til varmeapparatet som henger, slik at luftbobler hindres. Bentley manualen sier vel også at motoren skal startes, men det skal ikke være nødvendig.  Den elektriske pumpen skal gjøre denne jobben på E39. :wink:

Legger ved beskrivelsen til BMW AG.

Bleed M52 BMW AG.pdf

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...