Gå til innhold

BMW 528iA - E39 (DD61) - 1997 - 82400km - Youngtimer


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg et lite prosjekt som blir bil nummer 2 brukt av meg (samboer og barna bruker ny V70). En pent brukt E39 som har trillet 82000km og ble kjøpt ny hos Jæger Sentrum i 1997 av en eldre pedantisk eldre mann, en eier altså siden ny, alle servicer hos BMW. Panama braun metallic, aldri sett denne fargen før! Det har heller ikke flere jeg har snakket med som kjenner BMW godt. Den er svært lite rusten og bare overfladisk noen få steder som en kan ordne selv men fargen får en ikke tak i via BMW lengre men heldigvis har vi Lakkspesialisten som kan blande den (Kode 341), minner i grunnen mest om en Individualfarge og ble kun produsert 1995-1997 så vidt jeg har funnet ut. Kombinert med Beige skinn så er den classic og 100% orginal. Skal holde den helt orginal.  

Tilstand er 2- (1 ny), mekanisk sett er motoren i ganske bra stand. ZF giren girer perfekt og dette er den første E39 jeg kjører hvor motorbremsfunksjonen via giren fungerer perfekt. Motoren har noe småtett veivhusvent slik at den er kranglete når den er kald men den blir helt fin når den er driftsvarm så veivhusvent byttes til helgen. Byttet toppdekselpakninger, tennplugger, (olje (10W-60 M Twin Power, kjølevæske (BMW rød), bremsevæske, alt dette hos BMW), fremre bærearm h.s, dørlist, pluss småplukk og nye BMW deler som er slitt (interiør). Bytter begge integralforinger samt 4 hjuls hos BMW. Den kjører helt perfekt og min oppfatning er at E39 ved siden av E38 kanskje er den beste "klassiske" BMW med rekke sekser som er laget slik purister elsker de. Den er en forbedring av E34 som og var perfekt på mange måter. Så denne bilen håper jeg vil gi gammel BMW glede i en del år :)

Omtrent alle E39 jeg finner på både mobile, autoscout24 og finn er enten mekket på av ungdommer (ingenting imot tuning) eller gått utrolig langt. Liker disse bilene helt orginal som de er og de begynner å bli færre og færre dessverre i helt orginal tilstand. Skal legge ut flere (gode) bilder og div småreparasjoner fremover, blant annet den typiske pixelfeilen.

 

IMG_0432.JPG

IMG_0391.JPG

Image-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

========================================
  Vehicle information
  ========================================
  VIN: WBADD610X0BR21943
  Type code: DD61
  Model: 528I (EUR)
  E-F-R series: E39
  Series: 5
  Type: LIM
  Steering: LL
  Doors: 4
  Engine: M52
  Displacement: 2.80
  Power: 142 (193 hp)
  Drive: HECK
  Transmission: AUT
  Paint code: 341 - PANAMABRAUN METALLIC
  Upholstery code: N6SN - STANDARDLEDER/BE
 

Prod.date: 1996-12-10

 

S260  Side airbag for driver/passenger
S283  BMW LA wheel, BMW styling II
S302  Alarm system
S305  Remote control for central locking
S320  Deleted, model lettering
S411  Window lifts,electric,front/rear
S428  Warning triangle and first aid kit
S431  Interior rear-view mirror with auto dip
S438  Fine wood trim
S441  Smoker package
S464    Ski bag
S473 Armrest front
S494 Seat heating driver/passenger
S500 Headl.washer system/intensive cleaning
S508 Park Distance Control (PDC)
S510 Headlight vertical aim control
S520 Fog lights
S534 Automatic air conditioning
S540 Cruise control
S548 Kilometre speedo
S555 On-board computer V with remote control
P628 Communication pack
S629 Car telephone (GSM) w card reader, front
S666 Radio BMW Business CD RDS
L830 NATIONAL VERS. NORTHERN COUNTRIES
S863 Dealer List Europe
S888 Operating instructions, Danish
S925 Dispatch protection pack
S928 Tyre control
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig farge!! :D Og liker at du tenker å holde den orginal, er ikke mange preface orginal igjen. Bare å ta masse bilder.

Ble fryktelig misunnelig på fargen :P Og egentlig hele bilen med tanke på historie og km stand.

Endret av salnes34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott youngtimer 😀 Det er jo ganske unikt å komme over en norsksolgt, en eiers 528i med under 100 000 km på tellern. Dette er jo fantastisk, også i en sjelden farge 👍 

Jeg ville ikke forandret på noe, ikke en gang felgene ville jeg byttet ut. De passer bilen og er helt tidsriktige for en 1997 modell E39. Har du litt tålmodighet så kommer dette til å bli en klassiker om noen år, jeg er også sikker på at alt du putter av penger på bilen vil "rente" seg om du skulle selge den i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil! :)

E39 er fantastiske biler! Her tror jeg du har gjort et kupp med tanke på km stand og motor størrelse :)

For all del hold den i original standen den er i.

Jeg reagerte også på olje som noen andre over meg har skrevet. Er ikke dette litt tykt for en god gammel 2.8? 

Følger med videre her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, TRF-Racing skrev:

Pen bil med sjelden km stand og tydeligvis stand generelt. Bra den blir tatt vare på.

Men 10w60 på en original 528ia?

Takk :) Ja 10W60. Stusset faktisk selv på det men både bruksanvisning, Bentley Manual og BMW TIS sier M52 motoren skal ha litt tykkere olje så da ble det den, BMW teknikeren var enig og anbefalte meg BMW M Twin Power oljen som brukes på de nye M motorene, (den som var på M4n ifjor). Grunnen er jeg litt usikker på men jeg tror det blant annet pga oljepumpen, ventilløftere og at sylinderveggene har et skikt med Nikasil som blir noe slitt (heldigvis har vi lite svovel i våre drivstoffer). Så den kan antagelig lekke litt olje via stempelringer. Personlig tenker jeg 5W hadde gått fint og da forskjellene ikke er så store i praksis. M52 motoren på E39 oppnår driftstemp nesten umiddelbart pga den latente varmekretsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Enes Yakici skrev:

Gratulerer med ny bil! :)

E39 er fantastiske biler! Her tror jeg du har gjort et kupp med tanke på km stand og motor størrelse :)

For all del hold den i original standen den er i.

Jeg reagerte også på olje som noen andre over meg har skrevet. Er ikke dette litt tykt for en god gammel 2.8? 

Følger med videre her. 

Takk :) Skal poste masse bilder. Den er inne hos BMW idag for bytte av integralforinger (orket ikke stresse med det selv da jeg ikke har tilgang på bukk) så tar de en 4hjuls og

Ja de liker visst litt tykkere olje disse (se svaret jeg ga til TRF) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...