Gå til innhold

BMW 528iA - E39 (DD61) - 1997 - 82400km - Youngtimer


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, quandt1960 skrev:

Stemmer :) Det lar seg gjøre, skal bli med på en samling til våren. Bilen brukes av meg i hverdagen så kanskje du ser den på veien, blink og stopp meg gjerne for en hyggelig E39 prat :)  Lakken er noe slitt noen steder naturlig nok grunnet alderen men fargen er nydelig. Tok en lakkrens og polering på den nylig. Jeg skal muligens sette av penger til å få den profesjonellt omlakkert en gang med den rette fargekoden, muligens hos BMW. Det blir antagelig j dyrt :whut: Før det skal jeg prioritere understellsbehandling, muligens hos Thorsen (Tectyl). Den er ganske bra under med bare overflaterust og ingen ansamling på demperne som er utrolig. De er fra dag en med aluminiumet skinner ennå.

Hentet den igår hos Sandven BMW Service, et BMW verksted jeg har brukt i en årrekke og er godt fornøyd med. Hadde noe feil spissing som jeg antok da rattet ikke var helt sentrert, byttet begge integralledd samt foringer bak. Småslitte indre ledd fremme men ikke så ille ennå til at de må byttes nå, gjøres til våren.

Skal ta masse bilder og legge ut samt litt historikk om bilen som egentlig er unik. :)

Høres meget bra ut! :D Skal holde utkikk. Jeg kjører rundt i en sleten  toyota hiace nå som det nærmer seg vinter men skal prøve å blinke om jeg ser deg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, quandt1960 skrev:

Bilen er spesifisert med 15W-40 mineralolje i instruksjonsboken (Modeller opp til 1998). 10W-60 er passende mtp designet og at de brenner litt olje (via veivhusvent) som blir verre med årene. Husk at motoren har en del gummipakninger som feks ventiltetninger som blir morken med årene. Der er litt tykkere olje bedre. Hvis du tar det rolig om vinteren når motoren er kald er 10W helt fint når du tar alle faktorene i betraktning. M52TU med dobbelvanos derimot brukte jeg 5W-40 på som er mer passende

Instruksjonsboken ble laget i en tid hvor oljene ikke var like fleksible som i dag. En moderne, fullsyntetisk 5w40 olje er perfekt for din motor :)

Kjører 10w60 selv også, men det er kun på s54 m3 motoren min som har 10 kaldstarter i 12 grader eller varmere per år, samt blir kjørt hardt på varm motor. Jeg ville ikke hatt denne oljen i en bruksbil som skal kaldstartes hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper med dette vi kan sette strek for oljediskusjon i denne tråden og flytter den over på en annen dedikert oljetråd? :) Folk henger seg veldig opp i det med olje og på vare viskositetstallene når det vi egentlig snakker om er moderne multigrade og HL oljer med mange kjemiske faktorer som spiller inn.

Bra artikkel om olje: https://drive.google.com/file/d/0B80wFxXkIygxYnZrODd4MEpOYUk/edit

Additives are classified according to their respective functions:

Viscosity-index (VI) improvers,

Pour-point improvers,

Oxidation and corrosion inhibitors,

Detergent and dispersant additives,

Extreme-pressure (EP) additives,

Friction modifiers,

Anti-foaming agents.

En S54, S50, S55, M5X motor er designet for bruk  i det fulle temp.spekteret -30 - 50 grader omgivelsestemp. Motoren din blir ikke mer slitt hvis du bruker en 10W-60 mot en 5W-40 olje. Til det er tallene altfor like til at skal kunne skje og jeg har selv verifisert det med profesjonelle oljeanalyser. Det som spiller inn kanskje 90% er intervallet mellom hvert skift!

Fra BOSCH sin bilbibel (og her ser du grenseverdiene for at en olje skal bli godkjent iht ACEA/SAE):

 

 

 

 

multig.PNG

Endret av quandt1960
lagt til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder av den kommende klassikeren inkl fargen. Morsomt å parkere den ved siden av nye G30 og se hvor langt designet har gått. Litt av det som er stilig med E39 er en cw-verdi på 0,29 mens G30 varierer fra 0,22 til 0,25 avhengig av modell. (EfficientDynamics). Mtp at E39 ble designet i perioden 1989-1995 så er det en utrolig aerodynamikk på den i tillegg til de mange andre finnesene. På det ene bildet i kartongen inni bilen er den nye veivhusventilasjonen jeg sysler med denne helgen. Trangt som bare det hvis du ikke tar av innsugsmanifolden med det går akkurat. Dessverre var GS tom for pakninger til manifolden så det får jeg ta en annen gang. Skal prøve å rense ICV samt gasspjeldhuset i samme slengen og bruke noe LiquyMoly rens av LMM.

 

P.S Husk å sjekke/bytte veivhusvent på din M52 motor, det kan være døden på den om du forsømmer det. 

IMG_0476.JPG

IMG_0477.JPG

IMG_0480.JPG

IMG_0481.JPG

IMG_0482.JPG

IMG_0484.JPG

IMG_0487.JPG

IMG_0489.JPG

IMG_0491.JPG

IMG_0493.JPG

IMG_0494.JPG

IMG_0496.JPG

IMG_0497.JPG

IMG_0503.JPG

IMG_0505.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, DanielStance skrev:

Ser bra ut den fargen :) Artig med flere Bergensere her og.

Ang. veivhusventilasjon, er det ikke mest M52TU og M54 som sliter med den?

Takk :) Kommer an på kjøremønster tror jeg og en del andre faktorer jeg tror kan spille inn. Mye småkjøring kan forårsake oppbygging av olje og tiltetning av slangene, spesielt den som går fra separatoren på CCV til oljepinnen. Det bygger seg opp en del kondens inni i disse og spes om vinteren, hvis disse er tett og sprekker, da går du tom for olje og boom. Har skjedd på minst en konkret jeg vet om (M52). Så generelt, veivhusvent på disse er noe drit men går greit så lenge det vedlikeholdes. I gamle dager gikk veivhusvent rett i dørken med atmosfærisk, frister å montere på en hageslange som går rett i dørken her og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, quandt1960 skrev:

Takk :) Kommer an på kjøremønster tror jeg og en del andre faktorer jeg tror kan spille inn. Mye småkjøring kan forårsake oppbygging av olje og tiltetning av slangene, spesielt den som går fra separatoren på CCV til oljepinnen. Det bygger seg opp en del kondens inni i disse og spes om vinteren, hvis disse er tett og sprekker, da går du tom for olje og boom. Har skjedd på minst en konkret jeg vet om (M52). Så generelt, veivhusvent på disse er noe drit men går greit så lenge det vedlikeholdes. I gamle dager gikk veivhusvent rett i dørken med atmosfærisk, frister å montere på en hageslange som går rett i dørken her og. :)

Ja om bilen kun blir småkjørt så ber man jo i grunn om at ting tetter seg.

Bare sjeldent jeg har hørt noe snakk om det når det kommer til M50 og M52 enkel vanos. Er mest M52TU og M54 som jeg nevnte over. Men du har sikkert rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, stoltbmwelsker skrev:

Installer catchcan da :) 

Veivhusventilen har en catch can under som samler væsken (oljen) og skal sende den tilbake til bunnpanna. Imidlertid er svakheten på disse den nederste slangen som blir som tyggegummi med årene og til slutt oftest sprekker om vinteren pga frostsprengning når den kondenserer innvendig. Se bilder, min sprakk som f og det ble kjørt noen km med det. Heldigvis var det ikke mer alvorlig enn at bilen brente litt olje en stund som og er vanlig på disse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker BMW, har gjort det siden jeg var 6 år gammel. Elsker designet og ingeniørkunsten, men av og til blir en litt oppgitt over løsningene til de blåhvite ingeniørene fra sørtyskland. Nederste slange som jeg antok var sprukket så det rant litt olje ut hele tiden ned på underbeskyttelsen og motorfestet. (vasket) Innmaten på veivhusventilen var så morkent at diafragmen som skal styre flowen gjennom ventilen ikke fungerte i hele tatt nesten slik at trykkreguleringen i veivhuset var helt feil. Nå er alt byttet etter to dager med banning i garasjen. Sta som jeg er så skulle jeg ikke ta av innsugsmanifolden og klare å lirke ventilen inn under. Det letteste er om en tar av oljepeilhuset og bytter o-ringene til den også. Men problemet igjen med designet er at de har valgt en 8.8 bolt av stål til å bolte fast holdebraketten til oljepeilhuset rett i motorblokken som består av en AluSil legering. Hva skjer med årene? Jo galvanisk korrosjon/bonding. Så den bolten inklusive bolten til innsugsmanifolden sitter såpass fast at jeg ikke klarte å løsne de. Så da er løsningen av med servooljehuset og til siden, av med gasspjeldhus, av med en del bolter på brakett under innsugsmanifolden hvor både veivusvent og ICV er boltet fast i. Så må du lirke i en del timer så kommer den gamle ut og inn med en ny samme vei. Anbefaler å bare løsne innsugsmanifolden om du ikke får løs boltene til brakettene mot motorblokken. Renset i samme slengen LMM med LiquyMoly LMM rens. Bilen går nå enda finere og virker som den puster mye bedre med en sprekere lyd.  

Til slutt, sjekk din veivhusvent i kveld nå før vinteren og at alle slanger er intakt. Ser du en tendens til svetting rundt returen eller motoroppheng på sjåførsiden så bytt alt med en gang. Delene koster ca 1000 lapp hos GS.

 

 

 

IMG_0507.JPG

IMG_0516.JPG

IMG_0517.JPG

IMG_0521.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Poppy skrev:

Den så jo grei ut den der? Eller har du rengjort før bilde? Slik så en jeg byttet ut:

21691194_10211787403494804_9301250_n.jpg

Se der ja, litt verre der gitt. Mye fukt/kondens da oljen er beige. Hos deg ser det bokstavelig talt pottetett ut. Hos med ser det ikke så ille ut men den nederste slangen var sprukket samt at diafragmen (den oransje) inne i selve ventilen var sprø og sprukken noen steder. En billig men viktig fiks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt nydelig farge! Så deg på morgenkvisten her en dag men var altfor sein med å vinke/blinke og jeg satt i hiacen så ikke så lett å legge merke til. :P Det første jeg og gjorde når jeg handlet min 528 var å bytte veivhus vent. Uansett tilstand på den så er det godt å ha det skiftet på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

En liten update på bilen sålangt: 

Den er trillet 86000km nå og jeg er blitt meget godt kjent med bilen. Byttet oljen fra BMW MPower 10W-60 til Castrol Magnatec 5W-40. Det er stor forskjell! Motoren starter og går helt normalt nå, det gjorde den ikke med 10W-60 oljen og jeg kan ikke anbefale den til M52 av den enkle årsaken: Veivhusvent. 10W-60 er altfor tykk til å kunne renne tilbake til panna fra returledning så da blir trykket i hele veivhusvent kretsen feil. Med 5W-40 er det ingen problem og i INPA har jeg ikke lengre forskjell på tenning mellom sylindrene som med 10W-60. Dessuten, oljepumpen og Vanos til M52 liker ikke 10W-60 på vinterstid, den er for tykk til å kunne flowe gjennom vanossolenid med rett flow når det er kaldt og da jobber vanosenheten for tregt ved kulde. Med 5W-40 er det ingen problemer.

Det jeg har gjort siden sist var litt av en morsom og relativt dyr tabbe. Jeg tok en diagnose med ørene og var sikker på at lager på dynamoen var gåen så jeg bet i det sure eplet og bestillte ny BOSCH 120A hos GS, den jeg har på 140A er utgått fra BMW Etk. Så demonterte jeg og bytta dynamo og kjørte en del km. Når jeg stoppet så hørte jeg plutselig lyden igjen og her er den vedlagt. Om dere hører denne lyden så er det garantert den mekaniske strammeren øverst med dynamo. JEg hadde sjekket den og byttet rulle da jeg trodde den var blitt dårlig men det viste seg å være selve fjørmekanismen og akslingen som var slitt. Etter bytte av den så er lyden vekke. Hard learned lesson. Så nå har jeg en org 140A Dynamo som er kontrollert og funnet i orden så om ingen vil kjøpe den beholder jeg den som reservedel, de er skamdyre. 

Utover det så har jeg en typisk klikklyd som kommer når rattet beveges fra side til side. Dette er sannsynligvis indre kuleledd på styrestag så har kjøpt nye fra ZF som skal byttes når jeg får anledning. Det kjipe er 4hjulskontroll som må gjøres etterpå for å få spissingen helt rett. Ellers så har alarmen begynt å gå hver gang jeg åpner bilen med fjernnøkkel, typisk pansersensor. Koblet den ut så nå går ikke alarmen. Skal byttes om ikke lenge, plug and play. 

Har også byttet veivhussensor, vannslanger under manifold som kommer fra toppen og vannslangen til forvarming på innsug, disse er typiske lekkasjepunkter med tiden ved høyt turtall/høyt vanntrykk. Bruker Valvoline Max Life som kjølevæske da den kan blandes med alle etylenglykolbaserte produkter. 

Det neste på plakaten blir å sjekke lysmodulen da de er en svakhet hos E39. Feilen dukker opp på diagnosen så må undersøke den nærmere når jeg får tid. 

De neste prosjektene blir:

 

- Fikse pixelfeil i cluster og MID. 

- Undersøke LCM hardware

- Understellsbehandling til våren

-  Bytte styrestag begge sider

- Undersøker mulighet for ombygging til Rough Road Package (sliter med å finne deler)

 

 

 

Ellers er det ingen feil med bilen så den er meget driftssikker. 

 

 

IMG_1069.MOV

IMG_1071 (1).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...