Gå til innhold

BMW 528iA - E39 (DD61) - 1997 - 82400km - Youngtimer


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Godt å høre den blir tatt vare på :) Ikke at jeg var usikker. 

Hva inngår i rough road package? Har lagt merke til at det ligger noe ekstra beskyttelse over tårnlagre foran og bak. Men hva annet?

Har en lcm liggende som du kan få teste når vi treffes.

Veldig lekre felger btw :D Kunne godt tenkt meg sånne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen er bare utrolig lekker. Angående felger, du har sikkert kjøpt dem i 16"? Perfekte for din bil, har dem selv i 15" på min e34, skulle gjerne hatt 16". Ser du skriver om lakkering, har du behandlet den ordentlig? Tenker på evt rubbing og ordentlig polering. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.1.2018 at 14.25, 316 skrev:

Denne bilen er bare utrolig lekker. Angående felger, du har sikkert kjøpt dem i 16"? Perfekte for din bil, har dem selv i 15" på min e34, skulle gjerne hatt 16". Ser du skriver om lakkering, har du behandlet den ordentlig? Tenker på evt rubbing og ordentlig polering. 😀

16’ ja, samme som også ble levert til E38 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.1.2018 at 13.36, sAlnes skrev:

Godt å høre den blir tatt vare på :) Ikke at jeg var usikker. 

Hva inngår i rough road package? Har lagt merke til at det ligger noe ekstra beskyttelse over tårnlagre foran og bak. Men hva annet?

Har en lcm liggende som du kan få teste når vi treffes.

Veldig lekre felger btw :D Kunne godt tenkt meg sånne selv.

Rough road package er som du sier forsterkede tårnlagre samt høyere bakkeklaring og stålplate under. Sistnevnte skal jeg kjøpe senere men finner ikke noe spesifikkinfo på E39 der. Har over 3GB BMW interne manualer opp oppløringslitteratur til intern brukhos BMW men har aldri klart å finne noe spesifikt til E39 bortsett fra til M5. Så leter ennå. Har funnet en pakke med forsterkede bærearmer hos Koed til rundt 3500kr levert av kvalitetsleverandør Mahle. Kan vise deg en dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.1.2018 at 14.25, 316 skrev:

Denne bilen er bare utrolig lekker. Angående felger, du har sikkert kjøpt dem i 16"? Perfekte for din bil, har dem selv i 15" på min e34, skulle gjerne hatt 16". Ser du skriver om lakkering, har du behandlet den ordentlig? Tenker på evt rubbing og ordentlig polering. 😀

Hva gjelder lakk så er den naturlig noe slitt, har rubbet den litt i høst men skal ta en skikkelig polering til våren. På sikt burde den omlakkeres men liker å holde alt så orginalt som mulig. På kjente steder som under reservehjulsbrønn har jeg behandlet alt med sink for å holde rusten vekk. Ellers er den i utrolig bra stand for å være 22 år. Skal legge ut bilder når jeg får felgene på og får tatt en skikkelig polering. Våren kan ikke komme fort nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.1.2018 at 10.10, quandt1960 skrev:

Rough road package er som du sier forsterkede tårnlagre samt høyere bakkeklaring og stålplate under. Sistnevnte skal jeg kjøpe senere men finner ikke noe spesifikkinfo på E39 der. Har over 3GB BMW interne manualer opp oppløringslitteratur til intern brukhos BMW men har aldri klart å finne noe spesifikt til E39 bortsett fra til M5. Så leter ennå. Har funnet en pakke med forsterkede bærearmer hos Koed til rundt 3500kr levert av kvalitetsleverandør Mahle. Kan vise deg en dag :) 

Pakken passer hvertfall bra til norske veier :) Hadde vært kult med en full oversikt på hva den pakken inneholdt.

Jeg og tenker mahle forsterket bærearms kit på koed til min når det skal byttes ut. Blir sannsynligvis ikke denne sesongen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Dette ble veldig pent! 

 

Åssen dimensjon har du hjula? Kjøpte et sett selv her i vår, har ikke montert det på min e34 enda da jeg har 15" på den fra før av. 

Komisk prisnivå på disse felgene. Ga 1800 kroner med bra Nokian dekk 🤔

20180413_133312.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.5.2018 at 13.10, 316 skrev:

Dette ble veldig pent! 

 

Åssen dimensjon har du hjula? Kjøpte et sett selv her i vår, har ikke montert det på min e34 enda da jeg har 15" på den fra før av. 

Komisk prisnivå på disse felgene. Ga 1800 kroner med bra Nokian dekk 🤔

20180413_133312.jpg

Takk, ja jeg syns det ble veldig bra. De er fin og klassisk på E34 også selv om jeg også liker 15'' på E34.

 

Dimensjonen jeg har er standard E39 528ia, 225/55 R16. Idag er det blitt en uvanlig dimensjon så dekkene er ganske dyre, 7000 med tilbud. 1800kr ja, det er gitt vekk, folk som selger disse vet noen ganger ikke hva de har. En felg koster 3000kr om du skulle bestilt den ny idag, hvis du får tak i en. Det finnes noen få igjen på BMW lageret i Tyskland og rundt omrking. 

 

Jeg ga 250kr per felg. De trenger litt pleie men har ikke tatt meg tid til det ennå. I helgen fjerna jeg litt rust fra kanten på høyre kanal bak, heldigvis ikke del av den bærende kanalen. Tok sin tid å få det skikkelig likevel. Brukte Brunox på stålet og kan anbefale det. Nå gjenstår bare lakkering og klarlakk

 

 

rust.jpg

rust2.jpg

rust3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
On 25.6.2018 at 23.33, Mbjerke1 skrev:

Moro å se en til i denne fargen, har en selv kombinert med brunt skinn :) nyskjerrig på hvor mange som ble produsert i denne fargen

97D916DF-3504-4C5D-9CC2-D44159F67707.jpeg

Helt rått! Din såg veldig pen ut i lakken, er den omlakkert? Min er litt sliten i lakken men for å være 21 år så er den bra. Jeg har snakket med BMW i Tyskland om dette, for å klare finne ut av det måtte de lest ut en og en vin da E39 hører til det gamle interne systemet til BMW. Så de kunne ikke finne det men det er uten tvil og ved siden av Individual en av de sjeldneste fargene E39 ble produsert med. Fargen forsvant en gang i 1998, antagelig da den ikke ble valgt nok ganger slik at andre mer populære farger fikk komme til i produksjonslinjen. Det morsomme er å se at denne type brunfarge igjen har fått en liten renessanse. Legg gjerne ut flere bilder av din, stilig med gullfelger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste vedlikeholdsprosjekt har vært å bytte alle bærearmer fremme inkl. komplett styreledd. Styreledd er Lemförder og alle bærearmer inkl. kyllingbein er nå av Meyle HD (forsterket) kvalitet. Anbefaler siste da kuleledd er noen mm tykkere og fordeler kreftene bedre samt at hovedforing til kasterstag er byttet ut med en tradisjonell polyforing og ikke hydroforing som lekker og tåler mindre juling. Sålangt fornøyd, styrerespons er nå noe bedre samt at bremserespons føles litt bedre uten den myke hydroforingen. Føles noe stivere i track/litt mer sporing men det tåler en E39 med standard understell godt da de generelt er myk. 

lenkarm.jpg

lenkarm2.jpg

lenkarm3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 2.9.2018 den 22.17, quandt1960 skrev:

Helt rått! Din såg veldig pen ut i lakken, er den omlakkert? Min er litt sliten i lakken men for å være 21 år så er den bra. Jeg har snakket med BMW i Tyskland om dette, for å klare finne ut av det måtte de lest ut en og en vin da E39 hører til det gamle interne systemet til BMW. Så de kunne ikke finne det men det er uten tvil og ved siden av Individual en av de sjeldneste fargene E39 ble produsert med. Fargen forsvant en gang i 1998, antagelig da den ikke ble valgt nok ganger slik at andre mer populære farger fikk komme til i produksjonslinjen. Det morsomme er å se at denne type brunfarge igjen har fått en liten renessanse. Legg gjerne ut flere bilder av din, stilig med gullfelger!

Min er orginal, lakkert opp små detaljer bare😊 polert ofte! :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...