Gå til innhold

BMW 528iA - E39 (DD61) - 1997 - 82400km - Youngtimer


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 months later...

Veldig stilig, jeg er mer for å holde de helt org men syns gullfelger passer perfekt til fargen :) . Bra du tar var på den! Hvordan er motoren og girkassen hos deg? Hos meg fungerer alt utmerket og har på et år og 14km ikke hatt noen særlige problemer enn småting som jeg har fikset. Noen ganger er den ikke helt happy på tomgang når det er fuktig ute men den gir seg etter 20 sekund. Ingen feilkoder så tror det bare er veivhusvent som tar tid før den virker som den skal. 

Ny veivhussensor

Komplett sett nye bærearmer fremme, Meyle HD forsterket (anbefales)

Nye fjører bak samt nye puter

Ny motstand til klima

Nye plugger (L7), skiftet olje 2 ganger, sjekket diffolje ok

Ny toppdekselpakning med Drei Bond 1209 på hjørner og over vanoshus

Byttet justeringspinner på lysregulering (sprø som chips)

Byttet komplett veivhusvent med nye org.deler

Byttet kjølevannslanger til forvarming av gasspjeld

Byttet termostathus og termostat

Ny vannpumpe (SKF)

Ny lufttempsensor i inntak (anbefaler alle å bytte den da de er neddynka i olje pga avdamp fra veivhus, kan gi feilmåling til DME)

Fikset litt smårust/overflaterust, kanaler er i ganske bra stand, under ser bilen helt strøken ut, fikset overflaterust under reservedekk som er typisk problem på E39, var heldigvis nesten ingen rustangrep der da den er kjørt veldig lite

1 sett nye piggfri GoodYear Ultragrip Ice 2 på org Style 33 15''

1 sett nye Continental Premium Contact 5 på org. Style 5 16''

Neste på listen blir: 

nye Lemførder styreledd komplett

Sjekke oljenivå på kassen og drenere ut panna med ny pakning og påfyll av ny ZF olje (dropper å drenere ut konverter) siden den fungerer helt fint (dont touch it if it works)

Bytte av temperatursensor motor (for sikkerhetsskyld)

Nye bremser (Brembo Max)

Nytt drivstoffilter

Standard service med olje og filtre nå ila desember

 

Nå har jeg fått til og meg den gamle originale telefonen til å fungere men mangler koblingen som skal være der til kjørecomputer, den er bare mørk så må se på MDIn. Ser din er produsert i september 96, min er produsert i desember 96 og levert til første eier i januar 97. Jeg er andre eier i Norge. Utfra hva jeg har klart å lese meg opp på så er Panama braun utenom Individual programmet en av de sjeldneste fargene på E39. Når jeg kjøper fabrikkny en gang så skal jeg prøve meg på Individualprogrammet og se om de er villig til å levere den i fargekode 341 :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Skulle nesten trodd bilen aldri har vært vinterkjørt 😀👍

Ja den er svært lite kjørt om vinteren, sto i garasje for det meste da første eier tilbrakte vintrene ofte i Frankrike hvor han hadde en E46 å kose seg med. Jeg skal få behandlet den men må finne et bra firma først, er ikke så happy å sprøyte all aluminiumet under som er av svært svært god kvalitet. BMW sparte ikke på legeringene på 90 tallet. Jeg vasker den under med varmt vann 1-2 ganger per uke for å holde saltet på abs. minimum som mulig. BMW brukte ganske mye lanolin i hulrom som jeg ser tykke lag av, grunnen til at kanaler på disse rustet er ofte fordi gummilister til dørterskler ble gammel og vann komm inn. De er egentlig ganske bra beskyttet gitt at de tas var på. Tar imot tips om det er noen som har understellsbehandlet E39. Behandlet vår nye Volvo V70 hos Tectyl for to år siden og er ikke helt happy med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tectyl er noe svineri, linolje eller som kjent sauefett er mye bedre ja. Greit å bruke ett profesjonelt firma som ikke bare sauser inn alt under bilen. Greit å kan aluminium være. 

Det er utrolig hvor langt man kommer med å bare vaske bilen grundig under en til to ganger i uken i vinterhalvåret. Jeg har kjørt min 94 modell E34 hele året i de seks årene jeg har eid den. Har i vinterhalvåret spylt bilen grundig under en gang i uken. Dette gjør at bilen har holdt seg veldig fin for rust under, er selvsagt noe overflate enkelte steder (bilen er tross alt 24 år og gått 290 000 km). Men godt med underspyling er nøkkelen til ett fint understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Tectyl er noe svineri, linolje eller som kjent sauefett er mye bedre ja. Greit å bruke ett profesjonelt firma som ikke bare sauser inn alt under bilen. Greit å kan aluminium være. 

Det er utrolig hvor langt man kommer med å bare vaske bilen grundig under en til to ganger i uken i vinterhalvåret. Jeg har kjørt min 94 modell E34 hele året i de seks årene jeg har eid den. Har i vinterhalvåret spylt bilen grundig under en gang i uken. Dette gjør at bilen har holdt seg veldig fin for rust under, er selvsagt noe overflate enkelte steder (bilen er tross alt 24 år og gått 290 000 km). Men godt med underspyling er nøkkelen til ett fint understell.

Ja enig med deg, sammer erfaring både hva gjelder Tectyl og vask av bil. Byttet nylig bremser på Volvoen vår, alt er jo sauset til med Tectyl som samler milion småsteiner. Kommer langt med god vask minst en gang i uken under og over. Takk for tips, Lanolin har jeg tro på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har jeg fått inspisert hulrommene med hulkikkamera, nærmere sagt de notoriske kanalene og ble overrasket hvor bra det ser ut, er tross alt en 1997 modell og har ikke sett en eneste E39 uten problemer der! Jekkfestene ser veldig solide ut og har kun litt overflaterust på kantene. Utrolig hvor ren kanalen ellers er. Det viktige med disse er å spyle bilen ofte om vinteren og sørge for at dørlistene byttes slik at vann ikke kommer inn. Så alle gummiforinger på jekkpunkt byttes til våren samt at den skal få Fluidfilm i kanalene etter rens og fjerning av overflaterust.  Glad jeg slipper sveising for det er virkelig en drittjobb. Morsom detalj med ene bildet hvor en god del info om bilen er gjemt i venstre kanal på avstiver inne i kanalen, venstre bakdør på midten, er solid avstivningsbrakett med laserinnskrevne detaljer om bilen, lærte noe nytt der om E39. 

Jekkfeste framme høyre.jpg

Jekkfeste framme.jpg

Jekkfeste.jpg

Kanal venstre.png

Midt venstre bak.png

Overgang kanal øvreskjørt.png

venstre bak.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det på tide å bytte plugger. Disse er av typen Orginale BMW Bosch F7LDCR som jeg monterte August 2017 ved 82000km og slik ser de ut etter 15000km. Helt ok utseende, litt olje på de fra veivhusventilasjonen og noe småkjøring. Det sies disse skal tåle 20000km+ men jeg ville ikke si det med normal kjørestil. Plugger med normal kjørestil er ferskvare som oljefilter. Nå går jeg over til NGK BKR6EK som er de andre orginale pluggene til M52 motoren. Folk opplever disse til å være bedre og gi bedre motorgange, vi får se. Siden det er en del falske NGK plugger i omløp (ja!) så sjekket jeg disse og målte de både med multimeter og skyvelære og motstand mellom polene var 1450 Ohm på omtrent alle, dimensjonene var like og 0 i motstand mellom isolator og leder. Anbefaler folk også å sjekke pluggene sine mot NGK sin side: http://www.ngk-sparkplugs.jp/english/techinfo/fake/index.html

Skal måle de brukte BMW Bosch når jeg tar de ut. Jeg opplever også at riktig moment ved montering av nye plugger er uhyre viktig på disse motorene, til nå har jeg pleid bruke omtrentlig vinkel (90 grader). Litt for lite gir litt kompresjonstap og vibrerende plugg, for mye kan skade gjenger og forandre temperatur. NGK er gradert temperaturklasse 6 mot Bosch sin 7, altså litt varmere. Beretter evt. forskjell når jeg har testet de og skal sammenligne Engine roughness med INPA. 

plugg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Bosch-pluggene byttet og forskjellen ved kaldstart er ganske merkbar. Bilen starter etter 0,2 sekund kontra kanskje nesten 1 sekund med Bosch F7LDCR plugger med 16000 km på tellern. Jeg målte motstand på alle og 2 av de hadde motstand på 3,8kOhm. Når de er ny ligger de på rundt 1,7kOhm så jeg tror det er en av grunnene til at det var litt forskjell mellom sylindrene i INPA. Ny utlesing tas ila dagen. De nye NGK pluggene har alle motstand 1,5kOhm så det blir spennende hvor lenge de varer. Det var noe olje på pluggjengene men bilen har ny orginal toppdekselpakning og jeg skjønner omsider hvor dette kommer fra. Feil moment! Om du har feil/for lite moment så vil pittelitt av kompresjonen forsvinne og oljedamp/drivstoff presses samtidig forbi tetningsringen til pluggen fordi den ikke er presset riktig nedpå. Nå brukte jeg momentnøkkel og ca 28Nm og bilen startet første gangen uten noen hickups, så moment er uhyre viktig på tennplugger, i det minste riktig vinkeltrekking (90-100 grader for NGK 1,5 gjenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en privat tysk hjemmeside jeg snublet over, et bilde som ikke engang finnes i BMW sine egne arkiver. En prototype av BMW E39 eller E60??, en såkalt mule..bildet er tatt ca 1996-97 i nærheten av München i følge de som tok det. Utrolig historisk bilde. Supersenket og 😁

5er_front.jpg

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...