Gå til innhold

Høyt forbruk på en 2002mod 320dAT


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Føler at forbruket har vært høyt de siste årene og er nå økende.

Motoren starter som et skudd og går klokkerent på tomgang. Alt virker helt ok på lavt turtall og lav fart.

Men ved gasspådrag så røykelegger jeg hele kommunen med svart eksos. Helt tydelig at motoren får mer diesel enn luft.

Da er mitt spørsmål til dere alle:

- Hva er symptomer på dyser som lekker?

- Hva er symptomer på defekt Lmm?

- Hva er symptomer på igjengrodd innsug?

Kan nevne at bilen er gått ca.230000km og bruker ikke en dråpe olje. skiftet katalyatoren for 2 år siden pga eksoslekkasje ved flex-røret og da kjente jeg på turbinen i turboen og det var ikke merkbar slakk i den.

Forbruket ligger på 1,5-1,6liter på mila på bykjøring og 0,85l/mil på langkjøring. Forbrukeindikatoren er helt ute av sync. Når den viser 0,98l/mil, så er det mer riktig 1,5l/mil. På langkjøring viser forbruksmåleren snitt på 0,5, men er 0,85 i virkelighet. Derfor tenker jeg at det går for mye diesel igjennom dysene enn hva ECU tror det gjør.

Tips til feilsøking, diagnostisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.9.2017 at 11.29, Otis skrev:

 

Otis: Har du sjekket vakum lekkasje til turbo?

-> Nei og hvordan gjør jeg det? Når du snakker om vakum, hva mener du?

Otis: Har du skiftet/sjekket luftfilter?
-> Luftfilter, Veivhusventilasjonsfilter, olje m/filter osv...alt er skiftet i vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Mons1 skrev:

Otis: Har du sjekket vakum lekkasje til turbo?

-> Nei og hvordan gjør jeg det? Når du snakker om vakum, hva mener du?

Otis: Har du skiftet/sjekket luftfilter?
-> Luftfilter, Veivhusventilasjonsfilter, olje m/filter osv...alt er skiftet i vår.

Du må sjekke alle slanger til turbo for lekkasje/sprekker. Hvis det suges falsk luft blir det dårlig effekt. Problemet ditt kan jo tyde på dyselekkasje. Flere tråder i forumet her som omhandler dette, så søk litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Maxmek skrev:

Du må sjekke alle slanger til turbo for lekkasje/sprekker. Hvis det suges falsk luft blir det dårlig effekt. Problemet ditt kan jo tyde på dyselekkasje. Flere tråder i forumet her som omhandler dette, så søk litt.

Men vil ikke dyselekkasje medføre tungstartet kald motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.9.2017 at 17.48, Maxmek skrev:

Du må sjekke alle slanger til turbo for lekkasje/sprekker. Hvis det suges falsk luft blir det dårlig effekt. Problemet ditt kan jo tyde på dyselekkasje. Flere tråder i forumet her som omhandler dette, så søk litt.

Forresten, er det noen som har erfaring fra å sjekke etter dårlige slanger på slike biler? For meg ser det ut som det er helt umulig å kommet til. Kanskje er den en dårlig slange, men hvordan klare å få dette sjekket?

Så lurer jeg litt på for det er vel kun en vakum-slange som styrer waste-gate-ventilen. Dette styres vel av turbotrykk og at vakumet slippes igjennom en elektrisk styrt solonoid-ventil. Vakumet kommer fra et lukket krets med en vakumpumpe og er vel ikke en del av kretsen via innsug/eksos? Turbo-motorer jobber jo med overtrykk i innsuget slik at man ikke man skape vakum?

Så er andre slanger kun for olje-smøring. Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, les igjennom TRF's innlegg på side 1. 

Turbomotorer har jo en sugeside og en trykkside, falsk luft kan gi redusert effekt og høyere forbruk.

En diagnose er nok lurt for å ikke bytte deler unødvendig. Defekt LMM vil også kunne føre til høyt forbruk. Det kan jo også være gjengrodde "luftveier" gjengrodd innsug eller eksosmanifold.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...