Gå til innhold

Flere feil på F11 enn E61?


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

Sitter innimellom på Finn.no og Mobile.de og kikker på M550d.  Er veldig fornøyd med min E61 som det har vært svært lite feil på.  Begynte så smått i fjor med å bytte slitedeler (lyspærer, bremser) og fortsetter i år med hjullager og støtdempere.  Regner med at når denne perioden med bytte av slitedeler, 165-185.000KM, er over så slipper jeg unna en god stund - samtidig som sannsynligheten for at noe dyrt (HUD f.eks.) går i stykker øker med alder og KM.

Bilen er veldig god å kjøre, og med Michelin Pilot SuperSport er grepet på tørt så godt at jeg ikke gidder å teste grensene i svinger.  Med rundt 270hk flytter det seg også mer enn fort nok.  Utseende er jeg veldig fornøyd med, og en 3-liter M-sport med manuell kasse og bakhjulstrekk passer helt ypperlig både sommer og vinter.  Økonomisk sett lønner det seg nok å reparere på denne en god stund til fremfor å handle en M550d med firehjulstrekk og automat.  Med rundt 50.000,- ekstra på E61 så kan jeg bytte svinghjul, klutsj, turbo og dyser for å få rundt 350hk, noe som med lavere vekt er i nærheten av ytelsene til M550d.  Men, M550d ser lekker ut, går fort, og kan programmeres til enda mer hk.

Så: Er det grunn til å forvente flere feil på F11 generelt enn E61, og hva med M550d?  Er F11/M550d en bil man bare bør eie så lenge det er garanti på den?

Håper på seriøse svar som hjelper med vurderingen mellom to flotte bilmodeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne kommer det helt an på hvor langt den/de aktuelle M550d´en(e) har gått og alder. Personlig hadde jeg nok ikke satset på en eldre M550d med høy kilometerstand med tre turboer og all fandens oldemor som kan gå i stykker. Da tror jeg ditt eksisterende bilhold vil være billigere, selv om at alltids er morsomt med noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M550d er en mer kompleks bil enn den du har allerede. 3 turboer etc. Men den er også nyere slik at du kan ha en motor og girforsikring. Prisene for reparasjon på disse delene kunne fått til og med en rik mann til å rynke godt på nesa. Nå er ikke deler på en E61 så sykt mye billigere og det er en eldre bil som ikke kan lengre forsikres på motor og gir (maks 8 år gammel). M550d er allerede en bil som går vanvittig godt og henger nesten med en M5 så noe trimming ville jeg ikke gjort. Ville isåfall gått for en nyere M550d facelift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M57 med én turbo og mye bra ettermarkedsdeler frister mer! Uten DPF og EGR og swirl flaps må jo den e61 være helt perfekt i manges øyne. M550d med trippel turbo og med fordelingskasse som skal trimmmes på, hadde jeg lett valgt å beholde E61 til den knelte. Tror du kan bytte både én og to HUD på E61 for prisen av å sette F11 inn til BMW for trippelt turbobytte... Om du ender på M550d av gammel årgang, så hadde jeg valgt tysk fremfor norsk i håp om at mye av km-standen var på autobahn og ikke hadde 150.000 km med halvvarm motor og tung høyrefot i dårlig norsk 60 sone, med tanke på DPF etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, quandt1960 skrev:

Nå er ikke deler på en E61 så sykt mye billigere og det er en eldre bil som ikke kan lengre forsikres på motor og gir (maks 8 år gammel).

Ikke at dette er så relevant, men Codan forsikring har ingen aldersbegrensning på sin maskinskadeforsikring. Her er det kun en øvre kilometerbegrensning på 200.000km.

Forresten - det nevnes HUD. Det er svært sjeldent disse ryker (oftere på E7x), men om så er tilfellet, så får du fint byttet ut HUD for rundt 7-8.000kr med arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ikke at dette er så relevant, men Codan forsikring har ingen aldersbegrensning på sin maskinskadeforsikring. Her er det kun en øvre kilometerbegrensning på 200.000km.

Forresten - det nevnes HUD. Det er svært sjeldent disse ryker (oftere på E7x), men om så er tilfellet, så får du fint byttet ut HUD for rundt 7-8.000kr med arbeid.

Takker, lokal BMW merkeforhandler snakket om rundt 10.000,-  Ser du har gjort jobben selv.  Min erfaring strekker seg til bytte til dashboard i skinn på et annet merke.  Brukte vel 10 timer på å demontere og 12 på å montere inn igjen :-D

HUD er egentlig bare ett eksempel, jeg vet ikke hva annet som er dyrt og kan gå i stykker fremover.  Bytte av støtdempere foran kommer på 15.000,- med originale deler og 3 timers arbeid, men da holder de vel 180.000km til - og det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn på siden men DPF hos BMW har en levetid på 160000km uavhengig av kjørestil. (pga designet og regenereringsprosessen),, min var daukjørt i 4 år i 60 sonen hvor jeg minst en gang i uken ga den maks turtall 3-4 ganger. Går helt fint, viktigste er hyppige oljebytter mtp turbo og gi den tid til å kjøle seg ned i ny og ne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Otis skrev:

@quandt1960 Det utsagnet er vel ikke helt korrekt.

En kompis sin 525d e61 pre lci holdt til ca 198kkm og min egen har en forventet levetid på ca 200kkm til og den har rullet 132kkm.(fra BMW sin egen litteratur om DPF til BMW). Min ble beregnet til 190000km med småkjøring med diagnose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på topic...nei, det er ikke flere feil på F11enn på E61. F11 har noen punkter man må sjekke, som alle andre biler. Det er f eks belgene til fjæringen bak, disse har BMW hatt aksjon på. Sjekk for dugg i lykter, særlig bak. Har bilen comfort seter, sjekk at setevarme i sitteputa virker på førersete. Og sjekk at comfort acess funker som det skal. 

F11 med N57 motoren (525d, 530d, 535d og 550d) er det tryggeste du kan kjøpe. Utrolig lite feil på disse motorene, ingen kjente store svakheter her. Eneste måtte være turbo som nevnt over her, men dette er en slitedel som angår alle turbomotorer. Er du redd for dette så velger du en 530d eller 535d 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var så mange registerhavari på per lci e60... eller egr feil.. eller høytrykkspumper...

Bare fordi man ønsker at noe skal være sant så er det ikke nødvendigvis det. Med det mener jeg ikke at det er flere feil på f10, men at påstanden din er litt vel optimistisk. For ikke å nevne at yngste f11 er noen måneder gammel, og yngste e60 er 7 år gammel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, TRF-Racing skrev:

Tror ikke det var så mange registerhavari på per lci e60... eller egr feil.. eller høytrykkspumper...

Bare fordi man ønsker at noe skal være sant så er det ikke nødvendigvis det. Med det mener jeg ikke at det er flere feil på f10, men at påstanden din er litt vel optimistisk. For ikke å nevne at yngste f11 er noen måneder gammel, og yngste e60 er 7 år gammel. 

M57/N57 er begge veldig meget gode motorer, jeg tenkte mer på bilene generelt. Du som har litt peiling på dette er vel enig i at disse motorene vi diskuterer her er såpass gode at det ikke er grunn til bekymring. Ingen ting er garantert feilfritt selvsagt, men det tror jeg folk skjønner også. 

Når det gjelder biler generelt så er nå den eldste F10 hele 7 år, det er også produsert nesten dobbelt så mange F10/11 som E60/61. Så jeg tror nok at vi trygt kan danne oss ett bilde av hvordan disse bilene er, og det er så enkelt at det er mindre trøbbel med F10 generasjonen enn med forgjengeren. Det kan du spør hvilken som helst BMW mekaniker om, eller for den saks skyld de som har kjørt disse bilene. Eller ta en titt på statistikker som sier litt om driftsikkerhet. Hvor mange kjente barnesykdommer hadde F10? E60 hadde jo en del som vi kan huske.

Nå høres det ut som jeg snakker ned E60, det er ikke riktig. Fantastiske biler på alle mulige måter, i dag så har også de fleste barnesykdommene blitt rettet.  

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At f10 med n57 er et fornuftig valg er jeg helt enig i, men det er ikke det du skrev. For øvrig er det ikke tvil om at første generasjon m57 (som nå tross alt er veldig gammel) skinner ganske sterkt ift n57 når det kommer til holdbarhet som et eksempel.

Du må gjerne si at eldste f10 er 7 år gammel, men glem da ikke at eldste e60 er omtrent 14 år gammel. Kun folk som ikke skrur kan mene at det er et riktig sammenligningsgrunnlag. 7 år er rett utenfor garanti.. det er å forvente at det ikke har vært så mye feil enda.

Jeg tror ikke jeg trenger å "spørre en bmw mekaniker"... Tiden jeg jobba som dette (før f10 kom) husker jeg at "e39 er gamle drittbiler" var et vanlig utsagn/måte å tenke på. Mao, forrige generasjon siden vi da var i e60 lci tid. For ikke å snakke om alle de andre "sannhetene" som ble etablert. Det er klart de har skrudd mindre på f10, det jo en "ny" bil.

Ellers venter jeg (som jeg tror jeg har nevnt til deg før) på en forklaring på hva disse "e60 barnesykdommene som nå har blitt rettet/rettet ved lci" er for noe.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ingen som mener at E60 er "gamle drittbiler", ikke legg ord i munnen på meg! Jeg mener å huske at de første E60ene sleit med elektronikk, brudd i bakluke, og lekk panorama tak. Det er helt naturlig at en ny modell har noen barnesykdommer, det jeg vil frem til at BMW var litt heldigere med disse barnesykdommene når det kom til F10 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F90, du misforstår. Jeg sier ikke at "du sier" dette, jeg bare viser hvorfor argumentet ditt om å "bare å spørre BMW mekanikerne" ikke var helt skuddsikkert her.

Brudd i bakluke har vel bortimot hver eneste BMW touring slitt med. Det ble dog solgt veldig mange e61 ift tidligere. Problemet med panorama er vel ikke at det lekker, men at dreneringene kan gå tette om ikke det vedlikeholdes (og dermed havner det vann inn i bilen) Det som derimot er et reelt problem med panorama er når stagene til den bakerste knekker.... "sleit med elektronikk"... den deler jo elektronikk med alle andre BMWer fra tiden...(!) Akkurat som e39/46/53 deler elektronikk (og dermed like absurd når folk mener at e53 "sleit med elektronikk").

Jeg vil ha konkrete eksempler på et betydelig problem som ble utbedret av BMW (i den hensikt å fikse problemet) på e6x.. :) Som er uvanlig i forhold til andre modeller. Jeg vil ha "barnesykdommen" min!!! ;) 

Poenget? Man må slutte å spre desinformasjon bare fordi noe hørtes kult eller riktig ut. Uttrykket "barensykdommer" er skikkelig fjasete og brukes stort sett når man ikke kan nok om feilene til å forstå hva som er hva. At e6x er en bil full av vedlikeholdsbehov/reperasjonsbehov som alle andre litt eldre BMWer, det stemmer. Er bare å åpne lommeboka eller skru seg halvt i hel, som med _alle_ andre bmwer. :) (hilsen en som for mange år siden var en av de som jobba med å reparere disse bilene, hver dag, og som har fiksa sine egne biler, alltid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...