Gå til innhold

F30, usannsynlig mye vei- og vindstøy.. :(


macrorain
 Share

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Evopower skrev:

Så en f30 på 265 dekk støyer selvfølgelig. En bil fra den tiden vekt ikke var noe tema, som en e39 på 205 dekk er mer støysvakt enn det meste bmw lager i dag. Slik har det bare blitt. Som du også har merket fra da du hadde e46 og e90. 

Skal du ha sånne feite lefser så må du tåle baksiden av det ogaå i form av mer støy. Men er helt enig med deg at et merke som bmw har falt igjennom på 3 serien på dette området. Faceliften er ikke særlig bedre. Men neste 3 serie får kanslje bedre støydemping. Produsentene har kjipet på isoleringsmaterialet så lenge nå at det må snart snu!

Mitt tips er 225 dekk på 17" felger. Det hjelper veldig. Ellers har jeg veldog god erfaring med michelin hva angår hjulstøy. Byttet ut bridgestone med michelin på en volvo v70 jeg kjører nå og det ble en ny bil!

Ja, jeg har 225/40R17 eller noe slikt på piggfrie vinterhjul, så får se. Du har helt sikkert rett i at det blir bedre, er vel gjerne mykere gummi og. 

Ellers har jeg kjørt donaldbiler med moderate dekk de siste fire-fem årene pga familieforøkelse, så det er sikkert en overgang å være tilbake på brede dekk nå. Men de 10-15 årene før det har jeg hatt en rekke biler hvor alle hadde 225/235 foran og 255/265 bak, alle på enten 18 eller 19", så det er ikke sånn at det er første gang jeg kjører bil med brede dekk. Så jeg tenker at ja du har helt rett i at store dekk støyer mer, men da tenker jeg at en F30 som leveres originalt med 225 og 255 burde ha relativt gjennomarbeidet støyisolering mot nettopp veistøy. :) 

Å sette på sykkelhjul på en 3-serie M-sport er liksom ikke et alternativ. :)

 

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle anta at hjulbuer og soltak var noen av de største utfordringene mht støy i kupeen, hvis en ser på isolasjon og hvor støy trenger igjennom. Gummilister har og mye å si for dette og om de tetter godt nok. 

Når det er sagt, så er det vesentlig mer støy i mine sommerdekk på 20" 275/30 bak enn 19" piggfrie på 235/45 allround. Av åpenbare grunner. 

Letteste å gjøre noe med er vel dekk og felger, men alt koster. 

Eksempel på dette kan jeg bare ta fra et av våre kontor på arbeid. Glassdør med gummilist som tetter mot vegg. Står døren bare ett par cm fra veggen kommer mye av støy og prat inn og ut. Er den lukket er det tyst. 

DSC_5516.JPG

DSC_5517.JPG

Endret av Knoett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
1 time siden, macrorain skrev:

@danskiii , har du gjort noe mer for å dempe støy siden sist? 

Nei desverre ikke gjort noe.. hadde store planer men ettersom bilen er til salg så blir det ikke prioritert desverre. Men noe dynamat hadde garantert gjort forskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har bytta til vinterdekk på min F34 2013 mmodell nå. ( 225/55R17 Nokian Hakkapelitta R2 ) og det rumler som man skulle kjørt rally dekk i lave hastigheter som mellom 40 og 70 km/t. Vurderer seriøst å kjøpe noen Kvm med dempemateriale, ta av hjulbuer og lime på for å kanskje få bort noe støy. En 5-6 kg med materiale i det området burde hjelpe noe...

Skuffa totalt sett over støy fra RF dekk både sommer og vinter så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Spesielt el- og hybridbiler har dårlig støydemping. Synd man må ofre egen helse for å beskytte miljøet. I det minste burde produsentene tilbudt ekstra (dvs normal) støydemping som tilleggspakke.

Problemet er nok heller at F3x generelt har dårlig støydemping over hele linja. Syns det burde vært god støydemping uansett. Betaler gjerne de få kronene det koster ekstra, gjør så mye med miljø inni bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, macrorain said:

Jeg har jo da både utført innvendig demping og byttet hjul. Alt hjelper, men det støyer mye uansett hvordan man vrir og vender på det. Skal det bli virkelig støysvakt må man nok bytte bil.

 

Jeg ville egentlig ha 5 serie, men det ble for liten plass på parkeringsplassen i blokka her vi bor. Det gikk ikke med noe større.

Neste gang blir det 7 serie! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...