Gå til innhold

Downpipe/DPF removal E61 525LCI


e301984
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMW 525Xdrive E61 2009 Bilen har gått 240.000km.

Bilen er langkjørt fra tidligere og jeg finner ingenting om at DPF er blitt byttet tidligere. Får opp feilmelding på OBD på partikkelfilteret.

istedenfor å kjøpe nytt tenkte jeg å fjerne dette så jeg lurer på noen ting angåene det.

Trenger jeg kun å kjøpe Downpipe og erstatte det med partikkelfilteret som sitter der i dag?

Hvor får jeg kjøpt dette til en grei pris?

Hva er fordeler og ulemper med å fjerne DPF helt og ertstatte med downpipe? 

Er det eventuelt noen andre metoder å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser med høyere røykgass om den som tar testen vet hva han skal se etter. Med vår software vil den uansett består avgasstesten innenfor dagens krav.

Husk at du må ha software også. Vi selger komplette pakker. De som kommer til oss med downpipe montert fra annen leverandør sparer ikke noe (av betydning) i forhold til å kjøpe alt av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet har flere aspekter. Det første er enkelte kontrollører som går langt utover sin myndighet i det å anmerke feil. For noen år siden måtte jeg ta en diskusjon for å hjelp en kunde litt som var innom et BMW verksted. De ville anmerkede den for trimming da den åpenbart var trimmet (350hk i en 330xd). Problemet deres er at "åpenbart trimmet fordi rompa mi kjenner at det er mye skyv" ikke holder. Det skal være åpenbare fysiske endringer gjort i den hensikt å øke effekten. Dette vil typisk si powerbox. Den aktuelle bilen hadde naturligvis også fjernet DPF, og det resulterte i at de måtte la bilen gå uten noen anmerkning, da den tross alt også bestod avgasstesten.

Det er ikke opp til mekanikeren å bruke "sitt ufeilbarlige skjønn" til å vurdere målbare aspekter. Heldigvis. Noen av dem trenger bare av og til å minnes på det.

Det samme gjelder med ditt eksempel ift sorte stusser. Enhver oppegående person skjønner greia. Men det er ikke sånn at det er godt nok grunnlag for en anmerkning. Til det må et av disse forholdene ligge til rette: 1 ) bilen stryker avgasstesten  (som skal godt gjøres). 2 ) Den varsler om feil relatert til avgasser ved OBD avlesning, eller 3 ) De kan påvise at DPF er fysisk fjernet.

Den siste har jeg hørt (og jeg har jo drevet med dette i noen år) at har skjedd en eneste gang på noen av våre kundebiler. Det var en bil med "rak" downpipe (i dag bruker vi for det meste med lyddemper sånn at det er en boks der) som var trimmet ganske hardt. Såpass at den hvite bilen var helt sort over hele bakenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TRF skrev:

Det viser med høyere røykgass om den som tar testen vet hva han skal se etter. Med vår software vil den uansett består avgasstesten innenfor dagens krav.

Husk at du må ha software også. Vi selger komplette pakker. De som kommer til oss med downpipe montert fra annen leverandør sparer ikke noe (av betydning) i forhold til å kjøpe alt av oss.

Jeg tenkte og ta jobben selv og fjerne dpf og montere downpipen. jeg har en som kan kode/programere det for meg. men er det mulig og kun kjøpe downpipe av deg? jeg finner mye downpipe til prefacelift men ikke så mye til min 525xdrive e61 2009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Pesslaad skrev:

Litt usikker på det der. På min så var halve innmaten fjernet allerede. Om det var dpf eller kat som ble fjernet er jeg usikker på, men jeg tok bort resten også. Mulig noen andre kan gi ett bedre svar angående dette.

Ble effekten merkbart bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...