Gå til innhold

Vinterlagring av bil - sjekkliste?


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Har en E28 jeg tenkte å få lagret for vinteren. Aldri gjort det før så tenkte å høre her om noen har en liten sjekkliste eller tips til ting å huske på før/under lagring.

Full tank, ha litt sprekk i vinduene og litt sånt har jeg hørt? Har ikke lett etter noe plass enda så vet ikke hvor lenge den skal stå, men har på stålfelger som jeg ikke bekymrer meg for mtp urundhet og slikt. 

Hva er egentlig vanlig pris på lagringsplass innendørs for en bil da? Om det er snakk om låver og lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min lagret både varmt og kaldt. Det jeg har gjort er selvfølgelig å sette bilen på lagringshjul. Åpne alle vinduer og ha en liten glippe til luft. Ikke vært noe problem. Har heller ikke hatt full tank, men ganske fersk olje og filter. Første vinteren stod den kaldt fra november til mars uten å være startet opp i mellomtiden. Ikke vært noen problemer i ettertid. Ingen lekkasjer fra tørka pakninger eller no'.

Vinteren i fjor stod den varmt, gjorde det samme som over men da ble bilen startet og kjørt litt innendørs i parkeringshuset da jeg hadde mulighet til det. Bilen var i like god form da jeg kjørte bilen ut som inn.

 

Jeg har betalt alt fra 800,--1000,- måneden. I Oslo vel og merke.

 

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stoltbmwelsker skrev:

Er garasjen litt rå og fuktig er det vel større sjanse for å få vond lukt og mugg med åpne vinduer enn med stengte? er vel kanskje annerledes om det er varmt og tørt sted

Selvfølgelig, har kun hatt min lagret kaldt og tørt, og varmt og tørt. Men har gjort det for at lukta ikke skal sette seg i interiøret. Blir jo en vurderingssak utifra hvor bilen står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagret 3 forskjellige biler (18-26 år gamle med injektion) på to låver. Gjorde ingenting før lagring - kjørte de inn, tok av batteripolen og gikk hjem. Alle bilene startet og gikk som normalt på vårparten.

Prismessig kostet det henholdsvis 400kr og 600kr pr mnd. Begge steder sto bilene tilgjengelig slik at de kunne kjøres ut når våren kom. Unngå steder hvor det også blir lagret båter - plutselig står bilen innesperret og du må vente til mai før folk får tatt ut båtene.

Har for øvrig også leid plass i privat fellesgarasje-anlegg med lås/portåpner til 800kr pr mnd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare bytter olje og setter på en batterilader. Noen ganger har jeg satt inn en fuktball fra Biltema andre ganger ikke. Men det var en gang som jeg ikke satt opp et vindu for lufting mens fuktballen sto der. Det var ikke vellykket. Den dro ut masse fuktighet fra skinnsetene så de ble ordentlig stive. Ikke bra.

Har også oppdaget at det nesten er bedre med kald garasje enn varm hvis du ikke skal gjøre noe med bilen iløpet av vinteren. I en varm garasje så trives musene veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

jeg pleide bare å skifte olje,  vaske bilen skikkelig ren,  sette på vinterdekk (for å unngå flat-spots på sommerdekka).koblet ikke fra batteriet, men ladet det ett par ganger gjennom vinteren.   jeg sprayet wd40 i hjulbuer, i listene på bunn av dørene og andre utsatte steder da.  vet ikke hvor nødvendig det er men.   bilen forholdt seg 100% rustfri i de årene jeg hadde den iallefall. 

har hørt mange som gjør det på motorsykler for å beskytte krom osv.   gjør vell neppe noe vondt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...