Gå til innhold

N47 lugger ved gasspådrag


Eivind320x
 Share

Anbefalte innlegg

Har funnet feilen. Og det var ikke var verken LMM, eller backpressor sensor eller hos trønder rockerne i DDE :( 

Feilen ligger i at høyre bakhjul er mer slitt enn venstre.  Slik at jeg har brukt flere tusen kr på og bytte komponenter som det mest sannsynlig ikke var feil på :(

Sommer sesongen 2015 ble det satt på nytt sett med Conti Sportcontact 5. Dette likte bilen svært dårlig, da jeg kjørte mix dimensjon. Derfor ble nytt sett mix felger kjøpt og nye dekk satt på "frem" felgene. 2016 og 2017 sesongen ble derfor kjørt med lik dim.  

Nå har jeg en vag erindring om at noen har fortalt meg at BMW sliter mer på høyre bak. Om dette også gjelder X-drive har jeg nå fått bevis på.

Nå som understellet har fått: Nye casterstag med kule, endeledd, knirkeforinger, midtre øvre bærearmer og spissingstag samt firehjulskontroll. Var ikke bilen like misfornøyd når breifelgene ble satt på i dag. Noen jeg synes er merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var enda godt du fant feilen! Men du må ha fått et eksemplar av E91 xdrive-arten som er EKSTREMT nøpen på rulleomkrets - har aldri hørt om lignende. Jeg har kjørt med piggdekk på E91’en i to vintersesonger der det ene paret er synlig mer slitt enn det andre - (bak og framme vil aldri slites helt likt) - har aldri opplevd et feilskjær av den grunn. Men nå skal det sies at bakdekka har vært likt slitt, og fremdekka har vært likt slitt, har aldri hatt en av hver på samme aksling. 

Er symptomene helt borte nå?

edit: og hvordan kom du på å sette på de breie felgene bak igjen?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger  Ja bilen har vært ekstremt kresen på dekk sommerdekkene. Synes også det er litt rart at det ene dekket skal være så mye mer slitt enn de andre.  

Symptomene er helt borte, og det merkelige er at bilen ikke krangler på mix dimensjon, etter at firehjulskontrollen endelig var tatt. For sikkerhets skyld skal bilen få ny olje på transferkassa i morgen. 

Jeg har kommet dit at jeg ikke har økonomi til og holde bilen så strøken som jeg ønsker. Blir derfor og legge den ut for salg om noen dager. Har allerede sett meg ut en ny bil, og det blir en 14 modell F31 320xdat, med max 50000km på telleren. Nå har jeg doktorgrad i BMW,  og vet alle fallgruvene :P 

Når jeg ikke fant noe fornuftig svar på dataen og BMW verkstedet heller ikke hadde noen gode råd, så tenkte jeg at det ikke kunne skade og sette hjulene på igjen. For det slitte bakdekket plagde meg, og ville prøve det før olja på transferkassa ble bytta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎2017‎-‎10‎-‎07 at 16.46, Eivind320x skrev:

Har funnet feilen. Og det var ikke var verken LMM, eller backpressor sensor eller hos trønder rockerne i DDE :( 

Feilen ligger i at høyre bakhjul er mer slitt enn venstre.  Slik at jeg har brukt flere tusen kr på og bytte komponenter som det mest sannsynlig ikke var feil på :(

Sommer sesongen 2015 ble det satt på nytt sett med Conti Sportcontact 5. Dette likte bilen svært dårlig, da jeg kjørte mix dimensjon. Derfor ble nytt sett mix felger kjøpt og nye dekk satt på "frem" felgene. 2016 og 2017 sesongen ble derfor kjørt med lik dim.  

Nå har jeg en vag erindring om at noen har fortalt meg at BMW sliter mer på høyre bak. Om dette også gjelder X-drive har jeg nå fått bevis på.

Nå som understellet har fått: Nye casterstag med kule, endeledd, knirkeforinger, midtre øvre bærearmer og spissingstag samt firehjulskontroll. Var ikke bilen like misfornøyd når breifelgene ble satt på i dag. Noen jeg synes er merkelig. 

Stemmer at de sliter mer på ene siden og det er normalt pga åpen diff, samme med FF biler.

Xdrive er utrolig sensitiv for ulike dimensjoner og fordelerkassa er stilt inn på org. dimensjoner. Om du fraviker dimensjon/rulleomkrets med mer en 5% mener jeg å huske så kødder det til aktiveringen av fordelerkassens clutch slik at du kan brenne den i verstefall. Derfor kan det ha vært lugging ved pådrag. Ville sjekka fordelerkassen med diagnose og oljebytt evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, quandt1960 skrev:

Stemmer at de sliter mer på ene siden og det er normalt pga åpen diff, samme med FF biler.

Xdrive er utrolig sensitiv for ulike dimensjoner og fordelerkassa er stilt inn på org. dimensjoner. Om du fraviker dimensjon/rulleomkrets med mer en 5% mener jeg å huske så kødder det til aktiveringen av fordelerkassens clutch slik at du kan brenne den i verstefall. Derfor kan det ha vært lugging ved pådrag. Ville sjekka fordelerkassen med diagnose og oljebytt evt.

1,2% faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quandt, du har kommet med en del relativt bastante og tidvis gale påstander over noe tid her inne (men også mye riktig bare så det er sagt). Ta deg litt tid til å faktasjekke da i alle fall, så får det du skriver en fullgod effekt i andre enden :) 

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, TRF skrev:

quandt, du har kommet med en del relativt bastante og tidvis gale påstander over noe tid her inne (men også mye riktig bare så det er sagt). Ta deg litt tid til å faktasjekke da i alle fall, så får det du skriver en fullgod effekt i andre enden :) 

Hørtes ut som klassisk hersketeknikk. Forventer voksne folk kommer med konstruktive innspill om noen påstår noe er sagt feil. Som sagt, jeg siterer gjerne mine "påstander" som du har kalt det ofte før. Så skyt løs, hva er "feil" så kan jeg enten lære noe nytt eller sitere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"konstruktive innspill om noen påstår noe er sagt feil" Dette er prøvd før med total fiasko. Har derfor aktivt unngått å svare på det meste du sier her inne.

"Om det ikke er feilkoder er det mekanisk " ---- dette stemmer jo ikke. Ikke i nærheten en gang. Enda verre er at du har skapt en gal forutsetning for alle som har et litt udefinert gangproblem. Luftmasse systemet kan ha betydelig problemer, uten at du får noen feilkode på det.

Videre - "er det ulyder fra motor ved rundt 1700rpm" , antar du henviser til register problematikk. Hvis du faktisk tror at du over tid vil kjenne nykking i hele bilen ved slark i register, ja da vet jeg ikke helt hva jeg skal si.

"Om difftrykket er mer enn 750mbar så skal DDE......" Det gjør den heldigvis lenge før det. Ved 750mbar er allerede bilen effektbegrenset av beskyttelsesfunksjoner i DDE.

Levetidsintervall på DPF, vel her har du vel moderert deg noe etter at noen andre tok tak i det i en annen tråd.

Ved 750mbar mottrykk får du nok derimot feilkode på dette (over noe tid).

Dieselfilter som fører til lugging, for å få til noe slikt må du ha et betydelig fall i matetrykk. Dette er nesten umulig å få til uten at du samtidig rett og slett ikke har mer effekt enn xx tilgjengelig, og videre, dette får du feilkode på. Både det manglende matretrykket, og det påfallende fallet i railtrykk.

Sliter mer dekk på en side pga åpen diff..... 5% avvik i rulleomkrets på xdrive....

Sånn, da har jeg oppfylt det du "forventer fra voksne mennesker". :) Så håper jeg du kan unngå beskyldninger om hersketeknikk og annet fjas, og holde deg saklig, "som et voksent menneske".

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du velger å være fasiten for oss alle andre dødelige. Når det er sagt:

eg skrev 5% eller noe i nærheten, 1.2 % er vel fasiten og ja det er sånn xdrive fungerer. Hvorfor gidder du påstå at det er feil og opphøye deg selv, er jo ikke jeg som har funnet det opp. Les TIS eller les deg litt opp. Jeg siterer BMW selv og gir tips til folk, hvorfor skal det kritiseres? Er det noe som bør kritiseres er folk som sprøyter mer diesel i motoren til folk, tar seg betalt for det og ikke gidder gi folk garanti på jobben. LItt av en ingeniørkunst.

Så ja 750mbar er grenseverdien i DDE, hvorfor gidder du påpeke alt. Husk at du kommenterer alltid det jeg skriver, du får skrive det du vil, jeg er ikke din sensor, jeg siterer BMW for faen: http://quickr03.teamlearnlive.de/LotusQuickr/b-9716-kfz-hessen/PageLibraryC12575230043C83C.nsf/0/94984CF688F5883EC1257B4A0034B63F/$file/Info BMW N 47 Motor.pdf

 

Abgasgegendrucksensor

Der Abgasgegendrucksensor befindet sich

außerhalb der Abgasanlage an der

Zylinderkopfhaube. Er ist über einen Schlauch

und eine Rohrleitung mit dem Abgasrohr

direkt vor dem gemeinsamen Gehäuse des

Oxidationskatalysators und

Dieselpartikelfilters (DPF) verbunden.

Der Abgasgegendrucksensor misst den

Druck im Abgassystem vor dem DPF. Steigt

der Abgasgegendruck über den zulässigen

Wert von 750 mbar, wird von der DDE die

Regeneration des DPF eingeleitet.

Der Abgasgegendrucksenosr ist über drei

Pins mit der DDE verbunden. Die DDE

versorgt ihn mit Masse und einer Spannung

von 5 V. Über den dritten Pin gelangt das

Spannungssignal an die DDE.

Im Abgasgegendrucksenor wandelt eine

Blechmembran den Abgasgegendruck in

einen Weg um. Dieser Weg wird von vier

druckempfindlichen Widerständen in ein

Spannungssignal umgesetzt. Der

Messbereich des Abgasgegendrucksensors

liegt bei 600 bis 2000 mbar absolut, was einer

Spannung von 1,875 bis 4,5 V entspricht.

Es erfolgt eine Plausibilisierung des Signals

unter Zuhilfenahme von Drehzahl,

Einspritzmenge, Verbrauch und Laufzeit.

Beim Ausfall des Sensors wird von der DDE

regelmäßig eine Filterregeneration eingeleitet

und ein Fehlereintrag in der DDE gespeichert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst vanskelig å holde seg saklig tydeligvis. Jeg skal prøve en runde til jeg.

Dermed overser jeg alt det småfrekke svadaet du spyr ut som ikke har noe med fakta i saken å gjøre. For denne gang.

Det eneste punktet du argumenterer mot da er 750mbar grense. Du siterer nemlig ikke BMW, du gjengir din forståelse av et system du aldri har jobbet på, og kun lest om. Dokumentasjonen du referer til er ikke en fullstendig funksjonsbeskrivelse, men ment for å trene opp mekanikere.

Din påstand: "750mbar er grenseverdien i DDE". Dette er ditt siste svar til din opprinnelige påstand: "regenerering starter ved 750mbar mottrykk" (eller noe i den duren).

Dokumentasjonen du referer til sier ikke dette. Den sier, om jeg skal bruke din terminologi: "750mbar mottrykk er en grenseverdi for å initiere regen". Ser du forskjellen? Misforståelsen din kommer enkelt og greit fra at du leser på beskrivelsen av eksostrykksensoren, og utifra dette dro et likhetstegn om hvilke prosedyrer som finnes for å styre regen. Du har lest om en komponent, ikke om dpf strategier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.10.2017 at 10.28, quandt1960 skrev:

Stemmer at de sliter mer på ene siden og det er normalt pga åpen diff, samme med FF biler.

Xdrive er utrolig sensitiv for ulike dimensjoner og fordelerkassa er stilt inn på org. dimensjoner. Om du fraviker dimensjon/rulleomkrets med mer en 5% mener jeg å huske så kødder det til aktiveringen av fordelerkassens clutch slik at du kan brenne den i verstefall. Derfor kan det ha vært lugging ved pådrag. Ville sjekka fordelerkassen med diagnose og oljebytt evt.

Som jeg skriver, så ble komplett sett med Conti sportcontact 5 kjøpt inn til 2015 sesongen 225/40-18 foran og 255/35-18 bak som er m-sport oppsette på den bilen. I 2016 byttet jeg 255/35-18 dekkene i nye 225/40-18 og "nye" 18x8" felger. Bilen har vært fornøyd med det oppsette frem til at høyre bakhjul var blitt for slitt. Det ligger ikke feilkoder i ISTA D på VTG kassa. Er sånnsett fornøyd med at feilen er funnet.

@TRF hjulstillinga har nok vært en faktor, men slitt clutch i VTG kassa gjør nok sitt. Det er billigere og kjøre lik dim, enn og bytte kasse :D Hadde sett for meg at bilen ville slite mer likt :P derfor ble jeg litt overrasket.

Nå har bilen fått seg en skikkelig langtur på to timer. DPFn begynte og regenerere da jeg var påtur ut av byen, og det merkes godt at det var moden for en skikkelig langtur. Er bare fornøyd med at bilen nå er i orden, og klar for salg :D 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...