Gå til innhold

Spørsmål om EU kontroll


Desko-K
 Share

Anbefalte innlegg

Lot meg friste av redusert pris på EU-kontroll på et BMW-verksted, i stedet for å bruke NAF slik jeg pleier. Selvsagt finner de masse ekstra plukk de vanligvis ikke bryr seg om på NAF.

1. Når man først har TATT kontrollen på ett sted, vil det da være umulig å ta kontrollen "på nytt" på f.eks NAF? Eller må jeg utbedre de feilene de fant på BMW, uansett?

2. Er noen måneder over fristen, og skiltene ble tatt, har dette noen innvirkning på etterkontrollen? Så lenge det ikke går 2 år, trenger jeg vel ikke å ta EU-kontroll på nytt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker,

Vet jeg kan ta etterkontrollen på et annet verksted, men lurte på om jeg kan ta EU kontroll på nytt i stedet for etterkontroll? Hvis jeg hadde tatt EU kontroll på NAF til å begynne med så hadde den listen jeg sitter med nå vært halvparten så lang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne det før i tiden tror jeg, det å "shoppe" rundt for å finne et verksted som man var tilfreds med. Når det gjaldt EU kontroll. Det går ikke definitivt ikke an lenger nå. Men man står fritt til å ta etterkontroll på et annet verksted enn det man brukte under første kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Desko-K skrev:

Lot meg friste av redusert pris på EU-kontroll på et BMW-verksted, i stedet for å bruke NAF slik jeg pleier. Selvsagt finner de masse ekstra plukk de vanligvis ikke bryr seg om på NAF.

1. Når man først har TATT kontrollen på ett sted, vil det da være umulig å ta kontrollen "på nytt" på f.eks NAF? Eller må jeg utbedre de feilene de fant på BMW, uansett?

2. Er noen måneder over fristen, og skiltene ble tatt, har dette noen innvirkning på etterkontrollen? Så lenge det ikke går 2 år, trenger jeg vel ikke å ta EU-kontroll på nytt? 

Hvilke ekstra plukk er det som ble påpekt som NAF ikke påpeker? At NAF ikke har påpekt slikt tidligere kan være pga. at feilen ikke var tilstede på tidligere kontroller eller at feilen ikke var alvorlig nok til å dømmes.

I området hvor jeg bor er NAF usansynelig streng på enkelte ting og dømmer ofte mer enn det som er nødvendig.

1. DU kan ikke lenger ta kontroll ved annet verksted om du er misfornøyd med utført PKK. Andre verksted kan bare ta etterkontroll. Mener du at det er gjort feil har du anledning til å klage på kontrollen. Har du snakketmed verkstedet om det du mener er feilbedømt?

2. Neste PKK blir til normal tid uansett hvor lenge du dryger denne etterkontrollen for å få skiltene tilbake. Om du ligger 1 år etter på denne kontrollen så blir det bare 1 år til neste PKK da dette følger intervall basert på registreringsår og siste siffer i registreringsnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Desko-K skrev:

Takker,

Vet jeg kan ta etterkontrollen på et annet verksted, men lurte på om jeg kan ta EU kontroll på nytt i stedet for etterkontroll? Hvis jeg hadde tatt EU kontroll på NAF til å begynne med så hadde den listen jeg sitter med nå vært halvparten så lang...

Jeg ser ikke helt problemet. Hvis de på BMW har påpekt feil som du mener ikke er der, og tar etterkontroll hos NAF så vil de jo se på punktene du har fått anmerkning på og godkjenne bilen hvis de er ok.

Så er spørsmålet om det er du som er uenig i utført PKK eller om NAF og BMW er enige. Er de det så er nok feilene reelle. Hvis ikke er det som nevnt over mulighet til å klage. Reglene rundt PKK er strenge begge veier, man skal ikke være for "streng" ei heller for "slapp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ga meg en 2'er på stabilisatorstag foran, da jeg tok EU på NAF for 2 år siden sa de at jeg KAN skifte det, men utover ulyden gjør det ikke noe. De ga meg også 2 feil på en lykt som sitter litt løst når du lirker på den (mangler en skrue), NAF har heller aldri sagt noe på dette (vært slik i hvert fall 4 år). Ellers var resten heldigvis 1'er feil.

 

Hvis jeg setter bilen på etterkontroll hos NAF som vanligvis tok EU-kontrollen, kan de godkjenne disse punktene da et annet verksted allerede har registrert de som 2'er feil...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Shattered skrev:

Nei. 

Jo. Hvis NAF mener at det ikke er noe feil med det punktet på etterkontrollen så blir bilen godkjent. NAF vet ikke hvordan det var når du tok PKK og skal sjekke om alt er greit nå. Det betyr at om de ikke ser noe feil med punktet så vil de anta at du har utbedret feilen (eller at det aldri har vært noe feil). Poenget er at de skal sjekke de punktene som var merket med feil.

 

Når det er sagt, vil jeg ikke vært overasket om ett stabstag som har laget lyd i over to år bør skiftes nå.

Endret av -Erik-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Desko-K skrev:

De ga meg en 2'er på stabilisatorstag foran, da jeg tok EU på NAF for 2 år siden sa de at jeg KAN skifte det, men utover ulyden gjør det ikke noe.

Dette er da ikke noe å klage på? Du har vel kjørt bilen siden forrige PKK? Da kan en slitedel som var godkjent for 2 år siden bli en anmerkning 2 år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Desko-K skrev:

De ga meg en 2'er på stabilisatorstag foran, da jeg tok EU på NAF for 2 år siden sa de at jeg KAN skifte det, men utover ulyden gjør det ikke noe. De ga meg også 2 feil på en lykt som sitter litt løst når du lirker på den (mangler en skrue), NAF har heller aldri sagt noe på dette (vært slik i hvert fall 4 år). Ellers var resten heldigvis 1'er feil.

 

Hvis jeg setter bilen på etterkontroll hos NAF som vanligvis tok EU-kontrollen, kan de godkjenne disse punktene da et annet verksted allerede har registrert de som 2'er feil...?

Jeg har også fått "KAN skifte" på kontroll. Det oppfatter jeg som et tips fra kontrolløren om å skifte delen slik at jeg om 2 år slipper etterkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...