Gå til innhold

Spørsmål om EU kontroll


Desko-K
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg i likhet med du liker NAF og har tatt mine biler der og bare møtt med god service og hyggelig personell. I løpet av 2015 ble EU-kontrollen mye strengere her i landet og feil som før var "greit" er nå kanskje ikke lengre greit. Jeg ville likevel tatt EU-kontrollen der du tok den først, de "kjenner" bilen. Da tar du etterkontroll og det er billigere.

Jeg måtte på etterkontroll av Mercedesen jeg hadde pga. oljedrypp fra motor. Tanken streifet meg å bytte verksted, fordi jeg ville komme økonomisk godt ut av det, men det hadde bare vært stress å byttet verksted i håp om at det "nye" verkstedet var uenig i det forriges. De har alle tilgang til å se hvilke feil du får. Så da ble det å demontere motoren og bytte toppakning, med litt hjelp av en MB-kjenning her inne fikk jeg til alt det med registerreim osv.. Ble noen tusen i deler og verktøy, men billigere enn verksted. Dum som jeg var da tok jeg EU-kontroll to uker før frist. Og med ventetid på deler og å lese meg opp på en jobb jeg aldri hadde gjort før og å faktisk utføre jobben, var tiden knapp. Jeg hadde ny time dagen på siste frist. Det gikk smertefritt. Jeg tar nå EU senest 1 måned før frist og helst med en gang det er mulig. I tilfelle, så har jeg tid å fikse på.

Fikk du beskjed for to år siden at en del på bilen kunne byttes, var nok det et hint til at delen skulle byttes ved anledning og i hvertfall til neste EU-kontroll. Og lykten, er det hovedlykt, kan det hende de dømte det til at den er/kan bli feil justert pga. mangel på en skru. Er det andre lykter kan det være de dømte det til at det er fare for at den detter ut. Jeg vet ikke. De har sikkert en gyldig grunn om du spør. Hvis feste ikke er knekt er det vel kanskje en kjapp fiks? :)

Altså, jeg tror ikke de vil svindle deg, selv om noen kan være strengere enn andre. Ble langt dette, men det var for å få fram et poeng. :) Å få merknad/feil på EU er kjipt og noen ganger unfair og ikke minst lite passende med økonomi, men i de aller fleste tilfellene får folk merknad av en grunn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, -Erik- skrev:

Jo. Hvis NAF mener at det ikke er noe feil med det punktet på etterkontrollen så blir bilen godkjent. NAF vet ikke hvordan det var når du tok PKK og skal sjekke om alt er greit nå. Det betyr at om de ikke ser noe feil med punktet så vil de anta at du har utbedret feilen (eller at det aldri har vært noe feil). Poenget er at de skal sjekke de punktene som var merket med feil.

 

Når det er sagt, vil jeg ikke vært overasket om ett stabstag som har laget lyd i over to år bør skiftes nå.

Så du mener at 2'ere kan gå gjennom EU dersom etterkontrollen tas god Naf, om det ikke har blitt fiksa? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig ikke problemet. Om stabstaget er så slitt, ser jeg virkelig ikke problemet med å skifte dette. Vil du ikke ha en bil som trygg og god å kjøre? Sannsynligvis er dette mindre jobb enn å eventuelt klage osv og muligens 2 etterkontroller. Lys skal være i orden, sånn er det bare. Man får 2 feil om pæra er satt inn skjevt tilogmed. 

Endret av stoltbmwelsker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Shattered skrev:

Så du mener at 2'ere kan gå gjennom EU dersom etterkontrollen tas god Naf, om det ikke har blitt fiksa? 🤔

Nei, hvis det er en reel 2'er feil så må det utbedres. Men trådstarter er fast bestemt på at det ikke er noe galt og at kontrolløren på BMW har vært ivrig og anført for mye, derfor mener jeg at ved en etterkontroll vil han få svar på dette. Har de dummet seg ut på BMW vil bilen bli godkjent. 

 

Men som jeg også skriver ville jeg ikke bli overasket over at ett stabstag som har laget ulyd i over to år er å anse som en 2'er feil nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var jeg ute for det samme som Desko-K. Jeg bestilte kontroll hos merkeverksted og fikk anmerking om slitasje på tannstang. En plastforing inni. Jeg bestilte ny del som måtte bestilles fra et spesiallager og 5-6 ukers leveringstid. Omsider kom delen og jeg demonterte tannstang, så viser det seg at delen ikke passer. Der er heller ingen slitasje, så det er bare å dra på etterkontroll. Nå er jeg jo sur, så den tar jeg på et annet verksted og bilen blir godkjent. Dette er ca 10-12 år siden og har aldri tatt PKK/EU hos merkeverksted igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nevnes som Marius sier at EU-kontrollene har blitt helt Texas etter regelendringene i 2015. Det er merkbart vanskeligere å godkjenne bilene nå, og jeg har hatt mange gamle vrak på EU de siste 15 årene...Årsaken er selvfølgelig EU sin krig mot gamle biler (det vil si alt som er mer enn 10 år...) slik at de kan sysselsette/opprettholde industrien.

On ‎22‎.‎09‎.‎2017 at 22.46, E.C. skrev:

Poenget er vel at det er menneskelig faktor i vurderingene uansett hvor man tar kontrollen, så hvis feilen er i gråsonen for hva som blir vurdert som feil så kan det hende at de som tar etterkontroll kan vurdere tilstanden som akseptabel.

Hadde selv en gammal bil på EU i fellesferien og fikk masse småfeil. Verkstedet som tok etterkontrollen/reparasjon sa jo selv at det var mye flisespikkeri/tullefeil som de ikke hadde gitt 2er på.

 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...