Gå til innhold

Turbobygg av e30/e36?


markusayt
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Er ute etter litt forskjellige meninger med begrunnelse for kva bil det er lurast å bygge om. Har ein e36 og en e30 stående. e36 er 328 og er bilen eg bruker til vanlig. E30n er prosjektbil, veteran, 320, men ferdig rustsveisa. Føler meg klar til å starte eit turbobygg, men eg klarer ikkje heilt å bestemme meg for kva bil som vil vere det beste valget.

Målet med bygget er veggodkjent BMW med turbo, men dette er heilt urealistisk om eg velger e36. Da må det gjennom TUV i tyskland, og det har eg ikkje økonomi til. Så valget står mellom ikkje godkjent e36 med turbo eller e30 med godkjenning fra statens vegvesen. Uansett kva bil eg vil bygge hadde det endt opp med m50 turbo. Fordelen med e36 er at den er klar for turbobygg, fordi den har zf-kasse, diffsperre og, innsveiste forsterkninger, meir plass til dekk. e30n er omtrent motsatt, må kjøpe m50, zf-kasse, skivebrems bak, 51mm ben framme, diff, 5 bolts understell ++ mindre plass til dekk under bilen også

 

Er det verdt risken med tanke på forsikringssak ved krasj eller skade? Er en bil eg kjem til å bruke stort sett så lenge det ikkje er snø og salt på vegane. Innspel på kva de syns er beste valget? Tanker?

Endret av markusayt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenk heller hva du har lyst til å bygge istaden for økonomi og fornuft for dette blir dyrt uansett :) Ville i ditt tilfelle satt opp ett reelt budsjett over driftsikkert oppsett med skikkelig datasprut etc så du ser at det blir jævlig dyrt uansett .kompanser heller med tid. Bedre å bruke 5 år på ett bygg du føler er helt rett enn å stresse fram noe du er usikker på. 

Like greit å bygge på e30n siden det både er prosjektbil og produsert før 89 uten krav på katalysator. E36 m50 turbo som bruksbil hørest sikkert tøft ut det, men eg trur du blir ganske lei ganske fort. :) Bygger du på e36 bør jo du bruke e36 m3 understellet også med tanke på effekt så kronene triller fort.

328n din har vell m52 med alublokk, nå har jo du ikke sakt noe om hverken effekt, komp eller brennstoff du skal kjøre men uansett er nok m50 blokk uansett ett bedre utgangspunkt. så ekstra motor må du vell ha uansett.

Kjøre ulovlig bil er klart ikkje verdt risken, men "vi" gjør jo det fordi. Det er derimot flere grader av dette, forskjell på å kjøre rundt i en 320i med 328i motor og komplett turbooppsett. Største problemet er at om du faktisk skal bruke bilen litt sommerstid er sjangsen for å bli stoppa i kontroll stor, men turbo er det somregel avskiltning og kjøreforbud. så må du skru hele greia original igjen i tillegg. litt mere styr enn å justere opp senkesett og bytte hjul. ( som du sikkert må i tilegg ) vipps var sesongen borte. :) Best å holde ting noe lunde lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.9.2017 at 22.44, hsd skrev:

tenk heller hva du har lyst til å bygge istaden for økonomi og fornuft for dette blir dyrt uansett :) Ville i ditt tilfelle satt opp ett reelt budsjett over driftsikkert oppsett med skikkelig datasprut etc så du ser at det blir jævlig dyrt uansett .kompanser heller med tid. Bedre å bruke 5 år på ett bygg du føler er helt rett enn å stresse fram noe du er usikker på. 

Like greit å bygge på e30n siden det både er prosjektbil og produsert før 89 uten krav på katalysator. E36 m50 turbo som bruksbil hørest sikkert tøft ut det, men eg trur du blir ganske lei ganske fort. :) Bygger du på e36 bør jo du bruke e36 m3 understellet også med tanke på effekt så kronene triller fort.

328n din har vell m52 med alublokk, nå har jo du ikke sakt noe om hverken effekt, komp eller brennstoff du skal kjøre men uansett er nok m50 blokk uansett ett bedre utgangspunkt. så ekstra motor må du vell ha uansett.

Kjøre ulovlig bil er klart ikkje verdt risken, men "vi" gjør jo det fordi. Det er derimot flere grader av dette, forskjell på å kjøre rundt i en 320i med 328i motor og komplett turbooppsett. Største problemet er at om du faktisk skal bruke bilen litt sommerstid er sjangsen for å bli stoppa i kontroll stor, men turbo er det somregel avskiltning og kjøreforbud. så må du skru hele greia original igjen i tillegg. litt mere styr enn å justere opp senkesett og bytte hjul. ( som du sikkert må i tilegg ) vipps var sesongen borte. :) Best å holde ting noe lunde lovlig.

Endret av markusayt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...