Gå til innhold

Ulyd i converter E39?


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.  Jeg har en 2002 525dat.   

 

Den har litt rasle-lyd når turtallet faller.  Når man slipper gassen etter pådag/vanlig kjøring og om man ruser den litt på tomgang.

Det er og litt rasling/tikking når man kjører.  Trur ikke det er motoren, den går meget pent.  Lyden kommer liksom fra undersiden,så trur ikke det er ventiler,dyser osv.

jeg var under bilen i dag, og det hørtes litt ut som det kom fra bakkant av motor/gir, så da tenkte jeg på converter. 

 

Kan denne lage lyder på denne måten?   Oljen på gir ble byttet på 200k km.  Den har nå gått 254k.   Vil ett oljebytte være lurt, eller er det bare bortkastet penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette fremtredende når motoren er "under belastning", typisk når du gir på for å holde hastigheten oppe i en bakke? I så tilfelle kan det godt være converter. Hadde en m54 320ci automat med (etter hvert) skikkelig gåen converter. Den hadde ruslet rundt 195 000 kilometer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en slags tikkelyd når man akselererer.  Hører ingenting når man gir full gass da,mulig det blir overdøvd av motoren

lyden minner litt om ventiltikking egentlig 

 

den rykker også litt mellom girene når msn slipper gassen og den slipper opp til neste gir.  Den girer fint mellom girene sålenge man holder gassen inne da.

 

hvor lenge vil dette holde tru?  Er det spenstig og kjøre på langtur med dette liksom? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, quandt1960 skrev:

Høres nesten ut som Vanosenheten. Ikke vits å bytte oljen på giren, ikke anbefalt å bare bytte. Du må isåfall flushe hos noen som vet hva de holder på med og gjerne er kurset av ZF om det er en ZF girkasse

Nei. Er ikke anbefalt å flushe en girkasse som har gått så langt. Ofte kan dette skape mer problemer enn gode ting. Filter og oljeskift er det som anbefales 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...