Gå til innhold

Lufting av bremser! ( Mastersylinder ) haster!


Enes Yakici
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Bmw e46 316i. 2004 mod.

Det startet med at jeg kjøpte bilen med rustne skiver og klosser siden bilen hadde stått i ca 6mndr. 

Tenkte det bare var å bytte skiver og klosser så var det ok. Skiftet alt for noen dager siden men ingen ting hjalp på pedalen. ( kjørte alle calippere og glidere inn og smurte opp alt også. )

Men ingen ting hjalp mot hard pedal..? Feilsøkte og den viste feil på vacumpumpe. Byttet denne igjen uten noe hell...

Tenkte det var bremsekraftdorsterkerwn så dro på skroten å henta en lik.

Nå fungerer alt ganske bra, men bilen bremser av seg selv i ro. Og alle bremselys er på. 

Kan det være siden jeg ikke har lufta noe steder? 

Så spørsmålet er gutter:

Nr.1 Skal jeg lufte mastersylinder? Og evnt hvordan?

Nr.2 Holder det med at jeg bare lufter på alle hjulene? Enn å ta mastersylinder.

Nr.3 Er det best å lufte både mastersylinder og alle hjul? Er det nødvendig. 

 

Dette haster så jeg håper på noen raske og gode svar. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufter normalt bare på hjula, for evt luft i master vil til slutt bli pumpa utover til caliperene. Viktig å fortsette etter man får første lufta for å garantere seg mot luft lengre oppe i systemet.

Noen biler har funksjoner i styring for å kjøre ABS syklus for lufting mener jeg.

men det jeg syns er rart er at bremselyset kommer på, for det eneste som kan gjøre det er jo at bryteren for bremselys aktiveres. så det tyder jo på at det er bevegelse i pedal. Virker som det er noe rart med vakum enda, slik pedal suges på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hsd skrev:

Lufter normalt bare på hjula, for evt luft i master vil til slutt bli pumpa utover til caliperene. Viktig å fortsette etter man får første lufta for å garantere seg mot luft lengre oppe i systemet.

Noen biler har funksjoner i styring for å kjøre ABS syklus for lufting mener jeg.

men det jeg syns er rart er at bremselyset kommer på, for det eneste som kan gjøre det er jo at bryteren for bremselys aktiveres. så det tyder jo på at det er bevegelse i pedal. Virker som det er noe rart med vakum enda, slik pedal suges på.

Også en ting til, om jeg bremser litt kraftig kommer plutselig kun abs lampe på? Aldri opplevd dettd før? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var jeg ute å prøvde å lufte litt. 

Luftet alle fire hjul men jeg får ikke en dråpe med bremsevæske bak? Forran er alt normalt men ikke noe som helst bak?

Hva kan grunnen være ?

Mastersylinder defekt ? Eller abs enhet? 

Nå har jeg bremser på bilen men kun foran? Noen som har vært borti? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det høres jo ut som om det er ABSmodulen som driver å kødder,slik du beskriver at lampen for håndbrekk lyser(det lyser sikkert gult lys og ikke rødt som når håndbrekket er på tipper jeg) og lampen for abs og antiskrens lyser også.

De samme lampene drev å lyste og styrte når abs modulen tok kvelden på en kompis sin E46 320d,vi fikk frem feilmeldinger via diagnose,at abs modulen var defekt.Men i vårt tilfelle lyste jo lampene hele tiden.

Det med at det ikke er en dråpe med bremsevæske i bremsene bak,er jo merkelige greier når du har fullt foran.Det problemet hadde ikke vi.Men det er jo abs modulen som styrer bremsevæsken/trykk som går ut til hver krets abs/antiskrens,så mest sannsynlig så er det jo der problemet ligger.

Mvh Kristian

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Kristian 325 skrev:

Hei.

Det høres jo ut som om det er ABSmodulen som driver å kødder,slik du beskriver at lampen for håndbrekk lyser(det lyser sikkert gult lys og ikke rødt som når håndbrekket er på tipper jeg) og lampen for abs og antiskrens lyser også.

De samme lampene drev å lyste og styrte når abs modulen tok kvelden på en kompis sin E46 320d,vi fikk frem feilmeldinger via diagnose,at abs modulen var defekt.Men i vårt tilfelle lyste jo lampene hele tiden.

Det med at det ikke er en dråpe med bremsevæske i bremsene bak,er jo merkelige greier når du har fullt foran.Det problemet hadde ikke vi.Men det er jo abs modulen som styrer bremsevæsken/trykk som går ut til hver krets abs/antiskrens,så mest sannsynlig så er det jo der problemet ligger.

Mvh Kristian

 

Tusen takk for svar Kristian.

Har tenkt på det samme men vilm ikke helt kjøpe abs modul uten å få dette bekreftet fra flere.. det er jo en ganske dyr del. 

Abs lampe lyser ikke, men håndbrekk og amtispinn lyser opp. Ja håndbrekk lampa er gul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Enes Yakici skrev:

Tusen takk for svar Kristian.

Har tenkt på det samme men vilm ikke helt kjøpe abs modul uten å få dette bekreftet fra flere.. det er jo en ganske dyr del. 

Abs lampe lyser ikke, men håndbrekk og amtispinn lyser opp. Ja håndbrekk lampa er gul :)

Ja det skjønner jeg:)ABS modul er ikke en billig del nei,dessverre:(

Hvis ikke du får opp feilkoder via diagnose eller får lånt en annen abs modul,så har dessverre ikke jeg flere ideer.Gul håndbrekk lampe lyser jo uansett når det er noe galt med bremsetrykket og antispinn lampe kan være flere ting,så det er vanskelig å si nøyaktig hva det er årsaken til problemet.Men jeg holder en knapp på abs modulen som sagt.

Lykke til videre med feilsøkingen,håper at du finner en løsning på det!

Mvh Kristian

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kristian 325 skrev:

Ja det skjønner jeg:)ABS modul er ikke en billig del nei,dessverre:(

Hvis ikke du får opp feilkoder via diagnose eller får lånt en annen abs modul,så har dessverre ikke jeg flere ideer.Gul håndbrekk lampe lyser jo uansett når det er noe galt med bremsetrykket og antispinn lampe kan være flere ting,så det er vanskelig å si nøyaktig hva det er årsaken til problemet.Men jeg holder en knapp på abs modulen som sagt.

Lykke til videre med feilsøkingen,håper at du finner en løsning på det!

Mvh Kristian

 

Sant det.. får ta en diagonose imorgen å se på feilkoder... :)

Håper jeg finner ut av det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...