Gå til innhold

Kjøp av løftebukk. Budget


Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har bestemt meg for og gå til innkjøp av løftebukk. Da helst en 2 søyler, siden det er de eneste som faktisk er brukbart :P

Jeg har kun 330 takhøyde. Så blir litt knapt men med biler som m3en skal det gå :) noen som har innspill på takhøyde og om det er dumt med 2 søyler?

Over til hovedspørsmålet.. jeg er ute etter en rimelig løftebukk. Har sett på nordic lift og tireline sine billigste på finn:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=80273294

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=22935662

 

Noen formeninger? 

Aaaner ikke hva jeg burde se etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt det du spør etter, men jeg er veldig glad for jeg har sakseløfter.

...men så kommer det også litt an på hvor den skal plasseres. Hos meg står den i garasjen, der flere enn meg kjører inn og ut, og søylene hadde bare vært i veien. Sakseløfteren er helt borte, og ikke til noen hinder når den er kjørt sammen.

Har man en dedikert garasje eller verksted er jo saken derimot annerledes.

Videre så begrenser stort sett min "mekking" seg til ting som er i hjulområdene, men det er faktisk overraskende god plass under bilen også.

Skal man drive med detailing er også sakseløfter å foretrekke, samt at den er ganske grei å bruke som arbeidsbord til ikke-bilrelaterte ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vert inne på tanken.. og hadde sikkert holdt med sakseløfter også. Men mtp. At prisen er den samme, så syns jeg 2 søyler er mer riktig. Skal stå på dedikert verksted så blir litt annerledes enn i en garasje. Kommer heller ikke til og sage den nedi gulvet siden jeg bare leiger lokale. Derfor blir den igrunn mer i veien enn en 2 søyler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du velger så bør du undersøke om gulvet tåler en to søyler før du gjør noe mere. Det er strenge krav til tykkelsen på gulvet hvis du skal ha en 2 søyler. 

Ellers er vel en 2 søyler og foretrekke til stort sett alt unntatt hvis du må mye inn i bilen, Da kan dørene være vanskelig og åpne.

Ellers har jeg inntrykk av att noe som skiller billige fra dyre bukker er hvordan sikkerhetslåsen er konstruert så det kan være greit og sjekke hvor solid denne ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 2 søylet løfte bukk i mitt verksted 

jeg har 11cm armert c4 betong i gulvet hos meg det er godt nok for løfte bukk 

min bukk er boltet fast i gulvet oppå en 1" massiv stålplate disse pleier å følge med alle bukker 

mitt lokale er 3,80m H og 3,60m B 

IMG_0618.thumb.JPG.cc4ff40a176e6aea262fd0fdf7f5140a.JPG

Bukken min er riktig nok ikke ny da 

har nordic lift sakse løfter på jobb den har gjort jobben bra siste 7 åra 

til prisen så er nordic lift veldig bra er også god service hos dem om du trenger deler osv... så kan absolutt anbefale de 

men vil nevne at en brukt stenhøj bukk vil holde lengere enn en nordic lift min første bukk var en stenhøj fra 1977 den er fortsatt i drift den dag i dag 

jeg byttet den ut for å kunne ta tyngere biler 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke erfaring selv med merkene selv, men dette er vell begge deler lagd i Kina/Taiwan o.l, side om side med annen farge tipper jeg. Se på bilde nr 2 fra Scanlift og bilde 1 fra Nordic. Hver minste skru stemmer :) så kvaliteten er nok ganske lik. Tror også den er veldig bra kontra pris, helt ideel til privatbruk.

Driver litt med maskiner, og generelt sett vil jeg ha eldre brukte enn nye fra Kina men ikke kjøp en løftebukk som har kjørt opp og ned 5-6 ganger om dagen i 30 år på ett verksted.  Får du tak i en stenhøj som er BRA ok for all del.  Det er mange eiere som ikke sjekker noe og har bukker med defekte sikkerhetsmuttere. Måtte dreie nye muttere begge sider til vår da dem var defekte. Forrige eier hadde ingen aning. Livsfarlig. Faren til en kamerat som driver verksted skulle også spare på bukk, kjempegreier til mutteren på ene siden raknet uten sikkerhetsmutter :)

Ville også kjøpt bukk uten noe overføring nede eller slik den er mulig å bygge ned slik man slipper å kjøre over en kant. Sakseløfter er sikkert ok for dem som diller med polering og hjulskift, skal man skru bil er det 2 søyler. Klarer jo å bytte eksos o.l såklart, men herregud så kukete å holde på imellom der.

Tror kanskje techlift sin er en litt grommere modell til samme pris. Litt breiere, 1t mere løft ( sikkert helt unødig, men det tilsier trolig at den er grovere bygd)

så er det første du gjør å ha på godt med gummi og polstring alle plasser der dørene kan komme borti. :) må ofte ha samme teknikken som på ferger.

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Ja ser Stenhøy som regelr blir solgt fra finn innen 1 døgn fra dem kommer ut :P problemet er at jeg ikke har mer enn 330 høyde i garasjen. Og mesteparten av disse er vel høyere?

Nei de er ikke høyere enn 2,80m men 4T +++ løfte bukker er høyere 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...