Gå til innhold

E53 som knekker batterier, hva er normal strømtrekk?


Tommy Ranum
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Gjelder en 2001 e53 diesel. Siste året har den tatt knekken på 3 batterier. Måler med dører igjen osv, så det ikke er noe lys som står og trekker strøm.

Strømtrekket er ca 0,42 amp, synes det er litt høyt. Noen som vet hva det ca skal ligge på?

En annen ting er at kompressoren til luftbelgen plutselig setter igang noen sek ved måling, som gjøre at sikringene ryker på multimeteret. Kan det tyde på problemer med den?

Når jeg drar ut 30 amp sikringen for kompressoren, så er det ikke noe utslag ellers på strømtrekket.

Endret av Tommy Ranum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømtrekket skal vel ligge i mA området når tenningen er av, og den har gått i "dvale" Bare det å låse opp bilen kan vekke til liv en del enheter som gjør at strømtrekket går opp. Jeg kjenner ikke biltypen din så jeg kan ikke gi noe eksakt svar. Men 0.42A er ikke riktig dvale strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en e39 med litt strømtrekk. Får å måle etc. så måtte bilen gå i dvale som nevnt. Åpne bilen og nødvendige dører. Vent til prikken/led ved girstanga slukker (tar ca 15min). Da hadde bilen min slått seg av og kan sjekkes for diverse strømtrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømforbruket bør ikke overstige 0.05A. 

Høres ikke helt bra ut om kompressoren går i tide og utide. Om en belg leker så må vel motoren gå på tomgang før kompressor kan kompansere trykktapet? 

Mulig styreenhet til kompressor har tatt kveld, er jo ofte styreenheter som er strømtyver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at kompressoren går selv om bilen er parkert og låst. Dermed blir det et problem hvis systemet lekker luft. Den forsøker å fylle systemet med luft 8 ganger. Etter det går også kompressoren i dvale. Den sjekker hver 6. time. Så styreenheten er nok i orden. For å stoppe dette problemet må luftfjæringen fikses eller bygge om til std fjærer.

Motoren trenger ikke å gå for at kompressoren starter. Derfor er bilene som har luftfjæring utstyrt med kraftig dynamo.

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
På 29.9.2017 den 9.58, Tommy Ranum skrev:

Fant en annen post nå her, så skal få målt dette litt bedre. Mulig den ikke var gått i dvale osv.

Du kan sjekke relle som styrer hvilemodus, hvis det er dårlig så går den aldri i dvale. Skal selv sjekke min E39 for det samme da det er noe som trekker men jeg ikke vet hva ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å se på diagrammet så oversatte eg feil, det er et såkalt cut off relay men bare kun når starteren aktiveres for at den skal minske lasten på batteriet ved motorstart. Hvilemodus styres såvidt jeg har lest av GM (general module) og problemet med de såvidt jeg har lest meg opp er en eller flere resistorer som tørker ut og vekker systemet oftere enn det skal slik at batteriet svekkes. Spesielt ved lave utetemperaturer. Sliter med det samme på E39 som jeg feilsøker nå. Dette er mitt problem sannsynligvis, forbanna parasitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...