Gå til innhold

X3 e83 2006 2.0D prosjekt


Saski
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Driver nå med mitt x3 prosjekt. Fikk en x3 relativt billig ved å fikse den opp. Har til nå fjerna swirlflapsene satt i plugger fra eBay. Vasket Egr og innsugsmanifoil (forbanne grisejobb). 

Bytta map sensor. Den som satt i knakk og var sota ned. 

Hjullager og snart venstre drivaksel( annen tråd)

Sliter litt med at den er så dau rundt 2000rpm og plutselig kommer(ingen motor lampe). Når jeg kobler ut lmm så går den "fint" og respondere relativt normalt. Har prøvd å rense, men lite effekt. ( har bestilt ny)

Ser at luft temperatur sensoren gir høye verdier ca 10c høyere en ute tempen. Og svinger voldsomt. Når jeg ser på ob2 og grafer så gir den rare utslag på tomgang og detter plutselig 1-2c og man hører motoren endret rpm. Har bestillt ny. 

Siste ting  kjølevannet vill ikke vil over 62-67C. Normalt er vel ca 82C Så antar at den også er gåen. ( bestillt ny) 

Noen fler som. Har lignende symptomer. 

20170921_192432.jpg

20170921_195256.jpg

20170921_180307.jpg

20170922_152151.jpg

Endret av Saski
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har det utenkelig skjedd.  Fant ut at registerkjede fra veiv til diselpumpa har gått adundas og motoren må byttes. (trodde først diselpumpa siden det ikke kom drivstoff)  Det rare er at dette er M47tu20d moter og ikke N47 som er på 2007- nyere x3

De verkstedene / motoroverhalingssentrene jeg har hørt med har sagt at dette var en skjelden hendelse siden det var m47 og ikke n47.   

Endret av Saski
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Liten oppdatering. Motor bytta, kosta kosta 19 500.- for byttejobben. motor 34 000.-  fikk taki en fra Tyskland gått 80 00km så 100 000 mindre en den som gikk i dass. ( uansett ikke billig)

Problemer med at motoren var dau(flatt spot) fra 1000 til 2000rpm fant jeg ut var en vacuum slange til swirflaps solinoiden som var lekk. Ser flere som sliter med at motoren fusker fra 1000 til 2000rpm. Vaccum lekkasjer kan skape mange rare symptomer og feilmeldinger på ob2 som ikke er så åpenbare. Feks O2 feil(lambasonden) map sensor som gir rare data og maf som virker feil. Fant en fin YouTube film som flere burde se den er litt lang, men forklarer inngående hvordan en motor responderer og gir feilmeldinger som ofte ikke er knyttet til selve enheten som viser feil. 

 

Endret av Saski
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå disikert motoren som gikk føyken(røket reg kjede). Var faktisk overraskende lite skader ved første øyekast. Det jeg har funnet til nå er brukket camaksel klemmen og strekte skruer som holder disse på plass. Stempler og ventiler ser ok ut. Mulig spindelene har fått seg en trøkk. Så er det noen som trenger motordeler så skrik ut. Har så å si en komplett m47tud20 motor. Sef uten sensorer og HPd pumpe etc. mer som en long block sånn den står/er i deler nå. 

20171111_224058.jpg

20171111_232133.jpg

20171111_232123.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ute en tur i går og da røyk vibrasjonsdemperen. Er ikke akkurat blitt overbevist om at bmw er kvalitets biler :shock:

Begynner nå å bli så mye feil at jeg vurderer sterkt å selge bilen etter at den er fiksa for de siste problemene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får nå se. Gikk passe i svart når vibrasjonsdemperen datt ta av. Fant ut at det var verksted feil( ikke strammet til). Bestilte ny vibrasjonsdemper på mister auto. Var ganske sliten, så like greit å bytte. Funderte lenge på hvordan jeg skulle stramme til når reimhjulet går rundt. Man skal jo dra til med 100nm og 75+75°. Så lagde meg en like godt en holder av 80mm alu rør. Så litt på hva andre hadde laget og hvordan original ser ut, denne Funker fjell. https://www.toolwarehouse.com.cy/product/bmw-crankshaft-harmonic-balance-holder-kit/

Funderet lenge på hvordan jeg skulle få på ac reima, for den har ikke strammet hjul som kan slakkes! Ble til at jeg tredd den på ac pumpa og så god som mulig over vibrasjonsdemperen så snurra vibrasjonsdemper rundt med skralle  for å tvinge den på. Gikk fint. Man skal vist bruke eget verktøy til dette som koster 1200kr!:shock: https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/annet/spesialverktoy/verktoy_reim_installasjonsverktoy_m47tu_m57tu_hcba1408__3595922

20171116_212254.jpg

20171116_212326.jpg

20171116_195559.jpg

Endret av Saski
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...