Gå til innhold

BMW E38 740i bruksbil/prosjekt


Gustav C.
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har vært medlem her på Bimmers i lang tid, men aldri laget en tråd på noen av mine biler før nå. Denne tråden skulle egentlig vært startet for et år siden, men bedre seint enn aldri. Beklager på forhånd for "wall of text" og skrivefeil, intro delen kan trygt skippes.

Intro + svada:

Spoiler

Jeg liker ikke alle BMW modeller like godt, men jeg har alltid likt det litt eldre modellene til BMW, bla. E24, E32, E34 og E38. Jeg anser disse som prosjekt/god-værs-biler og jeg har bare hatt mulighet til å ha en bil. Tidligere har jeg eid E39, E87 og E60, men i forbindelse med studier var planen å klare meg uten bil noen år. Selv om man ikke skal ha bil, er det alltid moro sjekke trykket på finn. Kom over en del fine E38 til salgs og begynte å leke med tanken på å kjøpe meg en slik milsluker, bare for å ta vare på den. Prisene på bilene på bilene var halvveis fornuftige og jeg synes E38 designet holder seg bra. I tillegg er jeg overbevist om at disse er fremtidige klassikere. Så begynte å søke litt rundt på nett og det er god tilgang på informasjon. Mange medlemmer her inne som har tråder med mye bra info og inspirasjon. Jeg fant ganske lett mye brukte deler til E38, deleprisene på nye slitedeler virket overkommelig, selv for en student gitt at man skrur selv.

Så etter å ha grunnet litt frem og tilbake på dette kom jeg frem til at selv en fattig student kan ha bil. Jeg gikk eller syklet for det meste dit jeg skulle og NSB dekket de litt lengre transport etappene mine med buss.. Så i teorien kom jeg ikke til å kjøre så mye. Hovedgrunnen for å kjøpe bil var egentlig bare for å ha noe å skru og gnukke litt på. Bare sånn for å holde bil-hobbyen i livet. Diesel var plutselig blitt miljøfiende nr 1 og jeg var lei diesel motorer. Så basert på denne logikken bestemte jeg meg for å kjøpe enten en 740i eller en 750i. Så dermed var E38 jakten i gang!

Jeg ville seff ha en bil med mest mulig utstyr og minst mulig rust. Krav var facelift, xenon, km stand på under 250.000, doble ruter, multikontur sports seter, ryddig historikk, ikke SLS og IKKE lang versjon. Godkjente farger på eksteriør i ønsket rekkefølge: blå, sølv, grå og svart. På interiørsiden var skinn must, bare ikke kokkos farger som blått, grønt, rødt eller lilla. Oppe i det hele så var det et student budsjettet å ta hensyn til, så det så kjempe lyst ut fra dag 1 dette her..

Jeg luktet litt på et bimmers medlem sin 750i når han hadde den ute for salg, men det var så langt å reise og han hadde flere potensielle kjøpere. I tillegg var den litt utenfor mitt stakkarslige studentbudsjett.
Det dukket opp flere 735i, en 740d og to 750i. Så litt på dem, men de falt alle utenfor spekteret grunnet av ymse grunner.. Så da begynte jeg å se mer og mer på import fra Tyskland/Svergie, men det krever litt tiltak å gå i gang med det. Bomtur til Tyskland frister ikke og skal man først ta seg bryet med import må det være fordi du finner den perfekte bilen. De annonserte bilene som så mest lovende ut var selvfølgelig priset deretter. Så bilene endte på priser på rundt 200 - 250.000, og det var ikke aktuelt for min del. 

Men så fikk jeg linket en finn annonse fra min bror raskt etterfulgt av en tlf samtale: " Perfekt facelift 740i oppe i Ålesund. Loaded og lav km stand => Løp og kjøp!". Så da var det bare å ringe selger og avtale flytur til Ålesund. Selger sa at han han hadde mange interesserte, noe jeg ikke tvilte på selv om bilen bare hadde ligget ute noen timer. Så jeg fikk han til å reservere bilen og sa jeg var villig til gi han prisen han ville ha, hvis bilen var så bra som bildene og han ga inntrykk av. Noen dager senere fly jeg opp for å handle bil. Oppdaget en skade på høyre hjulbue selger ikke hadde opplyst om. Reparasjonen var ikke pen, lakkjobben var elendig og det hadde gått litt rust i det. Surt å få vite dette når jeg står der, men bilen hadde alt utstyr jeg ville ha, lav km stand, den var godt å kjøre og gikk godt. Så endte opp med å kjøpe bilen og kjørte hjem.
Da jeg var hjemme tenkte jeg å ta en titt på den skaden mens jeg tok en storservice på bilen. Så i den forbindelse droppet jeg sideskjørtet og da datt det mye rust biter ned ned på garasjegulvet. Det var synlig rust og rusthull fra fremre jekk feste til og fordi bakre jekk feste. Fy ****! Jeg ble bare liggende i 10 min mens jeg så rett opp i taket i garasjen i sjokk, samtidig som jeg la en slagplan for å få selger til enten å dekke kostnaden eller la meg hevet kjøpet. Sjekket andre siden og der var det også bra med rust og noen rust hull, men mer normalt. Tok med bilen på et karosseriverksted og de tok full gjennomgang. De oppdaget en del jeg ikke hadde lagt merke til og ga meg et heftig pristilbud. Så etter litt diskusjon frem og tilbake med selgeren godtok han å la meg heve kjøpet.

Min bil:

Så etter den forrige bilen var jeg blitt litt skremt, men jeg hadde lært at det kan gjemme seg mye rart bak de facelift sideskjørtene. Så når neste bil dukket opp var jeg forberedt!
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82642625&fks=82642625

Denne bilen hadde jeg sett ute for salg en gang før, men da var jeg dessverre ikke raskt nok ute. Markedet bestemmer prisene og nå var bilen fult kjørbar igjen som ga et greit prishopp..
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80050388&fks=80050388

Så over alle karosseri paneler som vanlig og jada, den hadde litt rust bobler og krokan på de fleste vanlige stedene. Inspiserte kanalene med skrutrekker (med tillatelse fra selger) og litt ugang var det her også, men ikke på langt nær så ille som det jeg hadde vært borti før. Drivverk virket bra, alt elektrisk fungerte. Service historikken var forholdsvis bra opp til de senere årene, men motoren hadde vanos rakkling. Jeg kunne også merke at den ikke gikk like bra som den forrige bilen.. Bilen var på ingen måter perfekt, men jeg lot meg ikke skremme. De fleste feilene var opplagte og prisen overkommelig. Så følte dette var en "ærlig bil" og tidligere erfaringer hadde gjort meg villig til å file ganske heftig på kravene. Jeg har på følelsen at det ikke er mange rustfrie E38 igjen der ute. Så har du en kan du anse den som "priceless" i min bok nå. Uansett så ble det endelig E38 på meg!

0.thumb.jpg.40fccc299259d913d0a009cb7bc3b056.jpg
Sliten lakk og rustbobler gjør at denne foretrekker å bli tatt bile av på litt avstand og helst med mobil kamera ;)

Utstyrsliste

Spoiler

Vehicle Identification Number         WBAGG81090DF87864

Type       GG81

Model    740i - EUR

Development Code            E38

Chassis  LIM

Steering LL

Doors     4

Engine    M62/TU

Displacement       4.40

Power    210

Drivetrain             HECK

Transmission       AUT

Color      Cosmosschwarz Metallic - 303

Upholstery           Softleder/grau - P4TT

Production Plant DINGOLFING

Production Date  1999-04-28

Standard Equipment

202        Steptronic

210        Dynamic Stability Control (dsc)

548        Speedometer With Kilometer Reading

Options

216        Servotronic

245        Steering Column Adjustment Elec

261        Side Airbag For Rear Passengers

302        Alarm System

316        Automatic Tailgate Operation

320        Model Designation, Deletion

337        M Sport Package

339        Satin Chrome       Shadow Line

341        Bumpers Completely In Body Colour

403        Glas Roof, Electric

416        Sunblinds

423        Floor Mats, Velour

428        Warning Triangle

430        Interior And Exterior Mirror

438        Wood Trim

441        Smokers Package

457        Contour Seats, Electric. Adjustable

464        Skibag

494        Seat Heating F Driver/front Passenger

495        3. Headrest Rear Centre

500        Headlight Washer Sys/intensive Cleaning

508        Park Distance Control (pdc)

522        Xenon Light

536        Auxiliary Heating

624        Cpl Prep. Bmw Cellphone (siemens)

672        Cd Changer Bmw For 6 Cds

677        Hifi System Professional

704        M Sport Suspension

710        M Leather Steering Wheel

775        Individual Roof-lining Anthracite

780        M Lt/aly Wheels Parallel Sp.mixedtyre

785        White Direction Indicator Lights

842        Cold Climate Version

850        Add Fuel Tank Filling For Export

863        Europe/dealer Directory

888        Danish / On-board Documentation

896        Daytime Lights Function

925        Shipping Protection Package

Information

431        Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d

459        Seat Adjustm., Electr. W. Memory

473        Armrest, Front

488        Lumbar Support Driver/front Passenger      

694        Preparation For Cd Changer            

Ting som er gjort:

Spoiler
  • Storservice: olje, oljefilter, luft filter, bensin filter, plugger, sjekke plugghetter, utvendig kupefilter og innvendingkupefilter. 
  • Sjekke oljepumpe og bunnpanne for rester av glideskinner
  • Skifte kjedestrammer (kjede rasling ved oppstart når bilen hadde stått lenge)
  • Skifte olje åndeventil bak innsug (røyk ved oppstart og etterhvert under pådrag)
  • Fikse alarm (skiftet panser bryter)
  • Ny frontrute
  • Firehjulskontroll
  • Olje skift på automat (RATS - gamle oljen så ut som ny i følge de)
  • Oljeskift på differensial
  • AC service (ulyd fra AC kompressor)
  • Pakninger rundt Vanos solonoider (olje lekkasje fra begge)
  • Panser vaier
  • Skifte klosser og skiver bak inkl håndbrekk (skiver under minimum og dårlig håndbrekk)
  • Håndbrekk vaier 
  • Demper på håndbrekk vaier for å hente inn slark
  • PDC (nye sensorer)
  • Regnsensor kalibrering (funket ikke)
  • Interiørlys i håndtak venstre bak
  • Eksteriørlys i håndtak høyre bak
  • Fjerne telefon i armlene
  • Sommerhjul BMW Style 101 i 19" (jeg ville helst ha disse i 20", men så var det det budsjettet igjen)..
  • Justere vindusvisker posisjon (tok i panseret)
  • Justere soltak posisjon og smøre opp mekanismen
  • Skifte baklykt høyre (sprekk)
  • Bensin tank, kullfilter og lufterør (lekkasje fra tank)
  • Justere bakluke posisjon
  • Lykter: US blinklys, rengjøre lykt, nye lykteglass og angle eyes
  • Rust panser
  • Rust venstre hjulbue
  • Rense gummilister med silikon fjerner og behandle med BMW's gummipflege
  • Rense skinn interiøret
  • Montere spacere foran og bak (15mm f og 20mm bak)

 

1.thumb.jpg.fc0174d78da9cbdc70cb61c3869f231a.jpg
Nok et dårlig mobil bilde. Er uten spacere på bildet, hjalp litt å få felgene nærmere kanten, men det er ikke 20" og det kan man lett se.

Ting som fortsatt står på planen:

  • Rupes lakk korrigering og fylle steinsprut
  • Stramme styresnekke (hvis det er mulig)
  • Skifte kjølevæske og termostat (muligens også radiator på sikt da det dukker opp noen dråper når den har stått litt)
  • Rust høyre hjulbue bak
  • Rust i tanklokk
  • Rust bakluke
  • Montere nye framskjermer (kjøpt inn)
  • Overhale motor og vanos (kjøpt inn en brukt M62B44TU som er under demontering)

Skal fikse bedre bilder på sikt, men det får bli når den er litt mer fotogen blitt. 

Endret av Gustav C.
Skrive leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de forsatt som vinterhjul. Planen var hele tiden Alpina B12 felger i 20", men en jeg kjenner har det. Å jeg vil helst unngå og "kopiere" han, så da ble det Style 101. De skulle vært 20" med polert kant helt klart  (jeg er en sucker for kant felger) og jeg må innrømme at de får bilen til å se eldre ut. Likevel har de vokst litt på meg og de er 2 delte som er tøft. Det er også sjeldent jeg møter andre BMW eiere med lik bil og felger, det stort pluss i min bok! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gustav C. skrev:

Har de forsatt som vinterhjul. Planen var hele tiden Alpina B12 felger i 20", men en jeg kjenner har det. Å jeg vil helst unngå og "kopiere" han, så da ble det Style 101. De skulle vært 20" med polert kant helt klart  (jeg er en sucker for kant felger) og jeg må innrømme at de får bilen til å se eldre ut. Likevel har de vokst litt på meg og de er 2 delte som er tøft. Det er også sjeldent jeg møter andre BMW eiere med lik bil og felger, det stort pluss i min bok! ;) 

Hadde heller hatt det omvendt haha :) M-Parallel på sommer og 101 på vinter. Hadde det vært 20" kunne jeg kanskje vært enig med deg. Så en blå E53 X5 med 20" 101 med polert kant, og de så overraskende bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noe av det første jeg gjorde var å ta en storservice. En del av den jobben ble å skifte ut de innvendige kupefiltrene, og det var noe nasty greier. Så anbefaler alle med E38 å skifte de hvis de ikke alt har gjort det. Litt vanskelig å komme til filteret på venstre side, men helt klart nødvendig! Man kan se at det høyre filteret har vært skiftet en gang i tiden når man sammenligner med det venstre. Mistenker det venstre fra å være originalt fra fabrikk :D

 

 

DSC_0031.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom til slutt tråd på bilen ja :clap:

Enig med de andre at M-paralell felgene kler bilen veldig godt, men synes ikke helt bildene av bilen med style 101 hjulene gjør rettferdighet. Bilen ser bedre ut i virkeligheten med de felgene på enn den gjør på bildet over:)

On 10/1/2017 at 1.17, Gustav C. skrev:

Har de forsatt som vinterhjul. Planen var hele tiden Alpina B12 felger i 20", men en jeg kjenner har det. Å jeg vil helst unngå og "kopiere" han, så da ble det Style 101.....

Sorry, not Sorry :P  

Følger med for videre oppdateringer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Jeg sleit med ganske heftig vanos rakkling og merket redusert effekt i mellom registeret. I tillegg hadde jeg innimellom ganske bra med røyk ved oppstart. Så fikk tak i en brukt M62B44TU. Så  i vinter/vår ble den overhalt og så ble den satt inn i sommerferien.

Disse bildene er fra demonteringen.

DSC_0170.JPG

DSC_0171.JPG

DSC_0172.JPG

DSC_0173.JPG

DSC_0174.JPG

DSC_0176.JPG

DSC_0178.JPG

DSC_0180.JPG

DSC_0200.JPG

DSC_0201.JPG

DSC_0202.JPG

DSC_0203.JPG

DSC_0204.JPG

DSC_0205.JPG

DSC_0206.JPG

DSC_0225.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...