Gå til innhold

Til minne om -Roger-`s E46 M3 - Eksos og ny farge på interiør s.5


 Share

Anbefalte innlegg

God kveld, og long time no see, kan man vel trygt si. (Selv om man innimellom sniker litt innom). 

Jeg har stykkevis og delt, vært på utkikk etter E46 M3 den siste tiden. Første gang var etter jeg solgte F31 i fjor, men da rakk jeg ikke kjøpe den jeg ville ha, og endte opp med en F11. Der følte jeg meg ikke særlig hjemme, så den ble etterhvert solgt igjen, og før salg ble det startet aktivt å lete etter E46 M3.  Hadde egentlig noen kriterier, men samtidig var de ikke spikra. 

Som man ofte gjør når man er hjernevaska av BMW, så tilbringes ubrukelig mye tid på div fora og sider, for å lete etter noe man vil ha. Denne gangen var intet unntakt, og FINN ble vel jevnlig oppdatert en del ganger pr time. Var også innom forumet her, men det var lite å finne sånn egentlig..............men noe var det. 

Som mange av dere kanskje husker, så forlot -Roger- oss i fjor. Det minnes jeg som en trist tid, da jeg var så heldig å få bli kjent med Roger. Først gjennom myyyyyye prat her på forumet, videre på facebook-chat til alle døgnets tider, om løst og fast (mest BMW, og mye E30), og til slutt så møttes vi på E30meet i 2014, samt i 2015. Inntrykket han hadde gitt via d store internett var ikke dårligere "live", for å si det slik. En flott veldig flott fyr, og det tror jeg dere andre som husker han husker han som også.! 

I alle fall, så var det noe som dukket opp i mitt viden søk etter M3. Tråden om bilen til Roger dukket opp, og der var det skrevet at bilen ble vurdert til salg. I respekt for det som ble skrevet i det innlegget, så gikk jeg litt bakveien for å skaffe litt info, og tok kontakt med en kamerat av Roger, som i bunn og grunn viste det jeg lurte på. Resten fant jeg ut selv ved å oppsøke historikk. Det gikk et lite "denne skal jeg ha" i meg da jeg begynte å gjøre meg kjent med bilen. Mye av dette var for å ta bilen til Roger videre, faktisk. 

Heldigvis, så ble dette såpass seriøst, og jeg var "handleklar", og for et par friturer siden, så gikk hjemreiseflyet ikke hjemover, men til Bergen for å overta bilen.  Det angrer jeg ikke på! 
I tillegg hadde jeg hatt et par oppegående karer til å se på bilen for meg, dog var flybilletten allerede bestilt før de kom med tilbakemelding om bilen ;)


Litt historikk på bilen: 

I utgangspunktet en norsksolgt M3, men i 2007(?) eller var det 2010(?) så ble det norske chassiet påkjørt, og kondemnert. Ifb med oppbygging, ble det hentet et tysk org chassi, produsert i 2003, der vitale deler fra den norske kræsja bilen ble flyttet over til. Alt av historikk og papirer ifb med dette står i en perm, med saksnummer fra Statens Vegvesen. 

Har også sjekket opp alt ifb med innkallinger via BMW på begge chassi, og der er alt på stell, og motor som står i har byttet de vitale delene som er en svakhet på S54 ;)
Videre har jeg kontrollert bilen så godt jeg kan for subframe disaster, og heller ikke der kunne jeg finne noe, heldigvis. Det eneste rent teknisk er en lyd i bakstilling som med all sannsynlighet er slakke i diff, som er standard på disse :lol:

Motor og gir har passer 103.000km og hatt fin serviceintervall. 

Ellers har den:
-Blitt lakkert opp fra svart til Singapore Grey fra F10 M5
-SMG 
-AC Schnitzer Coilover i vognkort 
-Zito 8,5-9,5x19 skrever i vognkort med 225.40.19 og 265.30.19. (Har dog 235.35.19 foran nå, men nye Michelin Supersport 4s eller hva de het, ligger klart til neste sesong.
- Ac Scnitzer eksos 
-OEM CSL Bakluke
-Facelift LED baklykter rød/sort

Og jeg har etterhvert montert:
-Chrome ringer rundt sorte nyrer 
-OEM blinklys foran
-GS DTM-look carbonleppe

 

E46 M3 er en bil jeg trives veldig i. Jeg har, som mange vet, kun hatt tafatte små dieselbrennere (foruten en småtrimma S4 for 10 år siden), så å få en bil med bensin og kraft var veldig moro! 343hk river jo ikke akkurat skinnet av pølsa, men for min del en artig bil å kjøre! :) Faktisk ble det en liten tur på bane her sist fritur, for første gang for min del. Ikke så stor bane, men akkurat passe stor for en fersking, og akkurat veldig lite biler på banen tiiiidlig på treffet, slik at man ikke ble jakta på av de med null hemninger og biler som kun brukes på bane ;) En artig opplevelse:) 

Jeg har ikke veldig store planer for bilen, men snart står det ferdig garasje for vintere, så litt småplukk er det jo alltids man kan pusle med. Nye bremser er en av tingene som skal gjøres på den til neste sesong. Andre felger er også plana O:) Litt usikker på om jeg liker AC Schnitzer-stussene nok til å beholde de, eller om det blir byttet ut til 2x2 runde utblås. 

Skinnet og interiør generelt skal få en heftig rens og rengjøring. 

Men alt dette blir vel kosearbeid innimellom oppfiksing av garasjen, der det blir verksteddelen som blir prioritert først ;)


Har naturlig nok hatt med meg kameraet på noen kjørerturer, så her er litt bilder av bilen :)

Takk for oppmerksomheten. 


 

E46 M3 vikan.jpg

E46 M3 vikan-2.jpg

E46 M3 vikan-3.jpg

E46 M3 vikan-4.jpg

E46 M3 vikan-5.jpg

E46 M3 vikan-6.jpg

M3 Solnedgang nj-2.jpg

M3 Solnedgang nj-3.jpg

M3 Solnedgang nj-4.jpg

M3 Solnedgang nj-5.jpg

M3 Solnedgang nj-6.jpg

M3_Solnedgang_nj-7.jpg

M3 Solnedgang nj-8.jpg

M3 Solnedgang nj-9.jpg

M3 Solnedgang nj-10.jpg

M3_Solnedgang_nj-11.jpg

M3 Solnedgang nj-12.jpg

M3 Solnedgang nj-13.jpg

M3 Solnedgang nj-14.jpg

M3 Solnedgang nj-15.jpg

M3 Solnedgang nj.jpg

FR�YA-18.jpg

FR�YA-14.jpg

FR�YA-11.jpg

Endret av Jørgen Lie
Topc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Her er det mye å like! Først og fremst gratulerer med det flotteste 3 serie chassi ever! M3 er jo rosinen i pølsa, men historien og foranledningen er vel så spesiell. Liker fargen også, nyt bilen og ta vare på denne! Interiørbilder?

Mange takk, og neeeeesten helt enig! E30 M3 er og blir min favoritt-M3. Men E46 M3 puster den godt i ryggen, koster det halve og har mere motor ;) Har alltid likt E46 godt, hatt et par tidligere, så det måtte bli en M3 nå. Fargen liker jeg også, og glad den er lakkert opp, da sort bil er noe av det jeg liker minst av farge på biler. Bilen nytes, og den nytes faktisk såpass at jeg har ikke kjørt E30`n min på over 5 uker. Interiørbilder kommer når jeg får rydda og shinet litt, og tatt noen skikkelige bilder :)

15 minutter siden, daniel740i skrev:

Flott bil, og fin historie! :)

De er sikkert kjempemorro å kjøre de M3ene :D

Takk takk! Veldig artig bil å kjøre :D

7 minutter siden, TobbenE34 skrev:

Meget fin og råtøff bil! Er denne orginal? Skulle kanskje slengt med noe interiørbilde :)


Takker! Jaaa, denne er i bunn og grunn 2 orginale biler, da det som sagt ble tatt vitale deler fra den org WBS-bilen som ble vraket over i et tomt WBS-chassi som ble tatt inn fra Tyskland og fikk de vitale delene fra den kræsja bilen:) Interiørbilder og bilder av motorrom kommer etterhvert. Fokuset har vært garasje her nå slik at man får tett bygg for vinteren slik at man kan sette inn lekebilene som står å venter på tunet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil, var smått med og hjalp litt på denne bilen da kompisen til  roger fikset den opp samme sted som jeg bygget 1 serien min! Fantastisk bil og flott farge! Håper du bevarer klistremerkene meg og kompisen til roger designet! Kan si at kompisen til roger var emosjonell rundt akkuratt disse! Kos deg masse med en meget flott holdt bil! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.10.2017 at 12.42, StigJ skrev:

Visste faktisk ikke det var gamle Roger sin du hadde handlet. 

Passet veldig godt fargen må jeg si. 

 

Det er nok det:) Jaa, liker fargen godt selv! Hvis ikke hadde jeg jo ikke kjøpt den ;)

20 timer siden, turbojugen skrev:

Hei kjekken!

gratulerer nok en gang med fin m3, tok ikke mange dagene i ditt eie før den var enda finere :-D få med litt garasjefremgang her og da! Hilsen byggekåt hiace/bmw-eier :mrgreen:

Takk ;)) Hehe, kanskje det. Blir vel muligens når ting er litt mere å vise frem :D Men plate og grunnmur er ferdig, og bygget satt i produksjon, så det kommer vel en sniktitt av den etterhvert :D 

18 timer siden, sv90 skrev:

Gratulerer med ny bil, var smått med og hjalp litt på denne bilen da kompisen til  roger fikset den opp samme sted som jeg bygget 1 serien min! Fantastisk bil og flott farge! Håper du bevarer klistremerkene meg og kompisen til roger designet! Kan si at kompisen til roger var emosjonell rundt akkuratt disse! Kos deg masse med en meget flott holdt bil! 😊

Hjertelig takk :) Ja liker bilen og fargen godt! Har bevart klistremerkene frem til nå, men jeg kunne evt tenkt meg noen som hadde vært litt mindre og plassert en litt annen plass :rolleyes: Ivan som designet? Kanskje han har filen slik at jeg kunne lagd noen litt mindre og hatt på sideruter bak evt. De er ikke tatt av enda i alle fall, og det er sendt bilder av bilen som jeg har tatt med merkene på til de som spurte om det :)

Det skal jeg gjøre! Har faktisk ikke rørt E30`n på 5 uker, så det sier jo sitt =P~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jørgen Lie skrev:

Hjertelig takk :) Ja liker bilen og fargen godt! Har bevart klistremerkene frem til nå, men jeg kunne evt tenkt meg noen som hadde vært litt mindre og plassert en litt annen plass :rolleyes: Ivan som designet? Kanskje han har filen slik at jeg kunne lagd noen litt mindre og hatt på sideruter bak evt. De er ikke tatt av enda i alle fall, og det er sendt bilder av bilen som jeg har tatt med merkene på til de som spurte om det :)


Det skal jeg gjøre! Har faktisk ikke rørt E30`n på 5 uker, så det sier jo sitt =P~

Ja ville nok valgt og hatt de på en linje på ruten også. jeg er litt usikker, Jeg og ivan laget bare en kjap tegning og en tekst på word, som han tok med til informativ så de fikset resten! Kan være han eller informativ har filen 😊

 

Hahah det sier sitt ja, savner e46 m3 selv, mangen år siden nå men kan ikke si at jeg har hatt så mye annet en z4 som kan måle seg i ren kjørefølelse men den er jo nesten en e46 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en fantatisk bil. Fargen ser utrolig bra ut og kler bilen fint.

Akkurat som deg så er jeg usikker på jeg liker AC Schnitzer pottene på min M (har OEM anlegget), men på annen side så gjør det bilen noe mer unikt.  Ah valgets kvaler :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...