Gå til innhold

BMW E34 - Foringer etc.


MathiasNilsen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har da en BMW 5 E34 520i 1995 mod. Har utført en del arbeid på den den siste måneden. Sitter nå igjen med og skal bytte brilleforingene bake og stor foringene før den forhåpentligvis blir sendt på og går gjennom EU. Er det mulig å få litt tips til framgangs måte og hvordan man skifter begge ut? Har også problemer med vinduet på fører siden å må mest sannsynelig bytte denne også, tips til dette fra de som har vært borti det settes også pris på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traversforingene kan du angripe på følgende måte, rangert fra vanskeligste til enkleste metode.

1. Brenne de ut

2. Skjære de ut med f.eks feinsag.

3. Kjøpe spesialverktøy.

Og som nevnt, powerflex er tingen. Vil du ha OEM så kan jeg anbefale å legge mellom noe mellom travers og kaross, og jekke inn foringen med jekk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte bilens vekt for å presse ut gamle traversforingene på ene min. Ta ut bolten og demonter den braketten foringa sitter i, jekk opp bilen å sett passe lang hylse/kopp eller lignende mellom foring og karosseri. Senk bilen og foringa skal komme sigende, mulig jeg jekka opp traversen for mer vekt/press. Husker ikke helt da det er noen år siden, av egen erfaring gjorde det bare godt med litt varme i tillegg. 

Monterte powerflex som fler nevner over her, veldig smidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er brillefôringer? :? Aldri hørt om i løpet av mine mange år som hobbymekaniker på BMW.

Uansett, traverfôringene er kjekt å få ny. Bilen blir bedre å kjøre.

Metoden jeg ville brukt hadde uten tvil vært å ta ned hele traversen da disse fôringene sitter som et skudd i hylsene.
Ta ned travers, og få et verksted til å presse ut gamle fôringer og inn med de nye. Det koster ikke mye å få det gjort da de gjør det på max en halv time.

Hvis ikke kan du gjøre det selv, metoden jeg brukte var å finne en hylse eller et rør som er litt større enn ytre diameter på fôringen, slik at fôringen passer inni hylsa når den blir pressa ut. Plasser hyla på ene siden, og på andre siden kan du bare bruke noen kopper fra et skrallesett å sette mot hylsen. Plasser det hele i en skrustikke å skru ut fôringen. Når nye fôringer skal inn så bruker du samme metoden, men du trenger selvsagt ikke hylsen.

Powerflex foringer er vel 2-delt og man trenger ikke å presse de inn. Men er litt omdiskutert om powerflex virkelig er veien å gå. Jeg har brukt det i traversen selv og såklart blir bilen stivere og mer sportslig, men de slipper gjennom mye mer vibrasjon, slag og ujevnheter i veien inn i karrosseriet og du både hører og kjenner ujevnhetene bedre. Dessuten så kan det slite mer på subframe innfestninger i gulvet på bilen da de absorberer mindre slag enn originale fôringer. De originale er knallgode fôringer som har lang levetid. Som regel så går det 15-20 år før de begynner å bli slitne.

Også ville jeg såklart skifta ut evt. andre fôringer på travers som oppheng til differensial, etc når du først har den nede. Koster lite penger så dette er i mine øyne et absolutt must.

Legger ved et bilde av en E36 travers som jeg skifta fôringer på. Bare å spørre om du lurer på noe :)
 

20140902_162408_zpscb5d5d55.jpg

IMG_2572_zps6606927f.jpg

IMG_2652_zps5fe581c9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...