Gå til innhold

ABS enhet reparasjon?


Årsland
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Eirik Viste skrev:

Har nå sjekket delene, og det er bare tull å kalle den lille beholderen som "expansion tank with warning switch." Det er bare plast med siler. Ingen sensorer.

BMW E39 sil bremsevæske..jpg

Hehe, var ikke den jeg mente. På e46 hvertfall så sitter det to trykksensorer på selve mastercylineren, altså under plasttanken. Vet ikke hvordan det er på din bil, er helt klar over at det ikke er sensor annet enn nivåføler i selve tanken. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eirik Viste skrev:

Har nå sjekket delene, og det er bare tull å kalle den lille beholderen som "expansion tank with warning switch." Det er bare plast med siler. Ingen sensorer.

BMW E39 sil bremsevæske..jpg

Feil. Sitter en trykksensor på selve pumpa bak og litt ned fra beholderen. Det du har avbildet er nivåsensoren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver pumpa, hva mener du da? Bremsesylinderen er jo under beholderen. Og ABS pumpen er på andre siden i motorrommet. Jeg har E39. Tror ikke det er noen sensorer der på ABS enheten. Skal bytte den straks.

Ellers er bildene tatt i motorrommet på en E39 540. Den ser ut til å ha samme ABS enhet og bremsekraftforsterker/sylinder som 523 Touringen. Byttet bare over nivåsensorene for å se om det feilen var der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kapteinh skrev:

Tror den mekaniske delen passer fra lci, tror det er mindre feil på denne?

Men ikke ta dette for god fisk.

Muligens :-k Finner ikke så mye info ang. det på google.. Litt kipt å bruke 2-3k på huggeren, om den ikke skulle passe :/ men får sjekke litt mer opp i det :) (y)

Endret av Årsland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stoltbmwelsker skrev:

Abs henter jo informasjon fra bremsesystemet. Ta en diagnose, lyser lampa kan du feilsøke den frem til det som har sviktet. 

Kompisen som har skikkelig peiling på diagnose og elektronikk, hadde utfordringer under diagnosen. Spenningen til diagnosestikket gikk ned i 10.5 volt, og selv med kraftig booster fikk vi bare rett over12 volt. Det ble mer stabilt da annet batteri ble byttet. Det var noe som trakk ned spenningen mye, og det så ut til å ligge under grunnmodulen. Selv med å koble bort omtrent alt av strøm gikk spenningen ned. Han sa at det har vært rotet i programmeringen tidligere, og det ble foretatt en komplett oppdatering av programvaren til bilen. Men et par moduler fikk han visstnok ikke kontakt med. Det ble sent på kveld sist gang, så jeg håper han har anledning til å forta ny sjekk i morgen. Nå er ABS pumpen skiftet og jeg må lufte systemet i morgen, og håper at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Årsland skrev:

Muligens :-k Finner ikke så mye info ang. det på google.. Litt kipt å bruke 2-3k på huggeren, om den ikke skulle passe :/ men får sjekke litt mer opp i det :) (y)

Som sakt så betalte ikke jeg mer en 700,- hos min lokale vraker

Men det finnes firma i Norge som overhaler.

www.novabil.no

www.styreenheter.no

PS har ikke noe erfaringer med dem!

Endret av kapteinh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, kapteinh skrev:

Som sakt så betalte ikke jeg mer en 700,- hos min lokale vraker

Men det finnes firma i Norge som overhaler.

www.novabil.no

www.styreenheter.no

PS har ikke noe erfaringer med dem!

Her på min lokale skulle de ha 2,5k.. Uansett så er jo spørsmålet om den mekansike delen fra lci vill passe da :-k

Nova skulle ha 4500,- for jobben.. men skal sjekke opp i styreenheter.no :)

Edit: samme priser på styreenheter.no. Syns det blir litt for mye å betale.. :/

Endret av Årsland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde engang min 540iat 10/98 inne til programering hos BMW forhandler i Førde.

De klarte ikke å oppdatere den og prøvde i et par dager..

 Leste meg til slutt fram på nettet, til at du måtte koble ut sikring til ABS/DSC for å oppdatere motorstyringen..

 

Koblet ut en eller to sikringer og bilen fikk ny programvare..

 

Leste også om en som skulle ha ny styrevinkel sensor for DSC og ville kode denne selv.

Dette gikk ikke da den var ny og delenummeret ikke låg inne i motorstyring.

Han måtte ta bilen inn til BMW for å oppgradere software på bil til å støtte nye typen styrevinkel sensor/delenummer..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
På 12.10.2017 den 7.56, kapteinh skrev:

Jeg kjøpte meg en brukt enhet på en vraker for 700,-

Delte blokken i 2 og monterte den brukte mekaniske delen på min elektro del, så slipper man å kode også.

 

Jeg gjorde akkurat det samme og problem løst👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2017 den 7.56, kapteinh skrev:

Jeg kjøpte meg en brukt enhet på en vraker for 700,-

Delte blokken i 2 og monterte den brukte mekaniske delen på min elektro del, så slipper man å kode også.

 

Jeg gjorde akkurat det samme og problem løst👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...