Gå til innhold

Ta service selv?


1limitedsport
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en 2007 BMW e81 limited sport, med en to år gammel motor (fabrikkny, satt inn av Bavaria på kampanje ifm registerkjede)
Nå skal jeg ha oljeskift og en del filtre osv.

Spm mitt er: Hvis jeg kjøper originalolje og filter, MÅ jeg da bruke merkeverksted eller andre verksted for å fortsatt ha garanti/reklamasjonsrett på motoren? Eller kan jeg dokumentere kjøpet av originalolje med kvitteringer osv, og gjøre det selv, og fremdeles ha rett til garanti på selve motoren?

Og funker det å bruke de billigste luftfiltrene, mikrofilterene og dieselfilterene fra GS og Skruvat osv? 
:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne benytte deg av garanti/reklamasjon må service være utført på autorisert verksted.

Om du ikke er på merkeverksted må du kunne dokumentere at olje har riktig kvalitet, deler av OEM kvalitet er brukt og servicepunkt utført i henhold til BMW sine serviceskjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Amistad sier, så ville jeg også kjørt den inn på originalt BMW verksted for å være på den sikre siden. Ja, det koster litt men frem til garantien på motor går ut så er den en billig "forsikring".

Jeg tør å si med 90% sikkerhet at hvis motoren ryker og BMW ser du har vært på uoriginale lokale verksted, så blir de å argumentere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er nei, du må ikke bruke merkeverksted mtp. garanti. Ikke overvurder merkeverksteder og deres kompetanse er min erfaring... Vart rimelig lei etter at merkeforhandler mente jeg mista garanti på bilen om jeg satte i uoriginalt batteri og mener dessverre merkeforhandlere ofte skor seg på  ta godt betalt fordi folk tror de må bruke de. Heldigvis finnes det unntak og f.eks. Bavaria på Gardermoen er et kjempebra verkstedet som bekrefter det er min erfaring.

Noe relevant lesing:

https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/fritt-verkstedvalg---fortsatt-garanti/

http://www.dinside.no/motor/du-kan-trygt-velge-et-annet-verksted/61316287

http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/garantien-gjelder-selv-om-du-gir-blaffen-i-service/3423143990.html

 

Endret av larserso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som derimot kan være en utfordring om man tar servicer selv er motor- og drivverksforsikring. Det står (normalt) ingenting i vilkårene om at man ikke kan ta service selv, men det står derimot at det skal dokumenteres, og der kan de fort slå seg vrange. Har forhørt flere ganger med forsikringsselskap hvilken dokumentasjon som er tilstrekkelig, men får bare til svar at det nok er enklest om man bare gjør det på verksted. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for mange gode svar! Kanonbra med slike fora hvor man kan få hjelp!
Jeg er enig i at det antakelig er lurt å ta servicer som har med selve motoren å gjøre på et autorisert verksted, med originalolje.

Men tenker dere at det da holder å ta selve oljeservicen på merkeverksted? Og at jeg kan skifte dieselfilter, microfilter og microfilter selv?
Kjenner jeg er litt usikker på akkurat det med dieselfilteret hvertfall.. om det også kan ha noe med garanti på motor å gjøre?
Bilen er jo ellers 10 år gammel.... 

Og kan jeg i tilfelle bruke rimelige filter fra skruvat/koed osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...