Gå til innhold

LØST: E34 525i LMM/Lambdasonde - merkelig feil?


Nyheim
 Share

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk :)

Var ute å kjørte for ei ukes tid siden med E34'a. Plutselig begynte den bare å hoste og smelle i eksosen. Gikk ikke å kjøre fremover engang, døde bare ut og motor klarte ikke å dra bilen. Forferdelig ujevn gange med pottesmell etc.

Tenkte hva faen er nå, og etter jeg feilsøkte endel her og der så fant jeg ut det var mest sannsynlig var luftmengdemåleren. Når jeg tok ut kontakten gikk den fra ujevn gange til helt rolig tomgang og jeg kunne da kjøre normalt bortsett fra litt hakking og fjusking på rundt 3000 rpm. Men LMM er jo kke tilkoblet engang, så det er normalt tenkte jeg. Koblet jeg til LMM igjen gikk den like dårlig igjen.

Såklart tenkte jeg at luftmengdemåleren hadde tatt kvelden sånn helt plutselig, og jeg kjøpte en brukt en med 170.000 km på seg, hos en bilopphugger. Rengjorde den nye sensoren både utvendig og selve sensorplata inni med bremserens og monterte den i god tro at problemet var borte vekk. Men neida, det var akkurat det samme problemet med den nye sensoren også.

Jeg drog litt i ledning og kontakt som er til LMM, men uten hell. Regner nesten med det er den det er feil med så den er neste på lista, men jeg lager uansett en tråd her for å spørre om noen andre har vært borti noe lignende, og kanskje kan gi et mer konkret svar. Er kontakten på disse luftmengdemålerne kjent for å ta kveld?

LØSNING: Dårlig lambdasonde.

Takk for svar :)
Mvh. Marcus

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg hadde samme problemer med en E36 325i (M50B25 NV) plutselig under kjøring døde den bare ut,fikk start på den igjen men den gikk som en dass.Motoren klarte ikke å dra,bare ujevn gange,pottesmell og suttring fra motor...Klarte heller ikke å få den opp  i turtall,stoppet på ca.3000 uansett hvor mye gass jeg gav,da var det lambdaen som var problemet.

Bare et tips,hvis du finner ut at LMM og ledningen til LMM ikke er problemet hos deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kristian 325 skrev:

Hei.

Jeg hadde samme problemer med en E36 325i (M50B25 NV) plutselig under kjøring døde den bare ut,fikk start på den igjen men den gikk som en dass.Motoren klarte ikke å dra,bare ujevn gange,pottesmell og suttring fra motor...Klarte heller ikke å få den opp  i turtall,stoppet på ca.3000 uansett hvor mye gass jeg gav,da var det lambdaen som var problemet.

Bare et tips,hvis du finner ut at LMM og ledningen til LMM ikke er problemet hos deg:)

Jepp, har hatt samme problem som du beskriver på en E36 325i Coupe jeg hadde for noen år siden ;) Det er nok ikke problemet nå. Motor går tilnærmet normalt når LMM er frakoblet.

Men takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.10.2017 at 17.58, Kristian 325 skrev:

Hei.

Jeg hadde samme problemer med en E36 325i (M50B25 NV) plutselig under kjøring døde den bare ut,fikk start på den igjen men den gikk som en dass.Motoren klarte ikke å dra,bare ujevn gange,pottesmell og suttring fra motor...Klarte heller ikke å få den opp  i turtall,stoppet på ca.3000 uansett hvor mye gass jeg gav,da var det lambdaen som var problemet.

Bare et tips,hvis du finner ut at LMM og ledningen til LMM ikke er problemet hos deg:)

Kommer tilbake med løsningen på problemet i tilfelle noen skulle komme over denne tråden i ettertid.

Etter jeg fikk ny LMM så ble ikke problemet borte. Motor fjusket og harket og kunne ikke kjøres med. Tidligere kunne jeg koble ut LMM og da gikk bilen "noen lunde" normalt, men fortsatt endel hakking på midtregister. Nå fjusket bilen uansett om LMM var tilkoblet eller ikke, og jeg var nære på å måtte bli slept hjem i dag når jeg skulle på butikken, men klarte å luske meg de 2 km jeg hadde igjen i 2. gir.

Begynte å feilsøke, alle coiler var ok, ikke dårlig kontakt i ledninger til og fra LMM, etc. Plutselig slo det meg at LMM og lambdasonden kommuniserer. LMM og lambda gir og leser verdier av hverandre for å gi motorstyring de rette verdiene.

Jeg la meg under bilen momentant å røsket ut kontakten til lambdasonden. Motor ble bedre, men med LMM koblet til så fjusket den fortsatt. Men med både LMM og lambdasonde frakoblet så gikk bilen helt normalt. Drar kraftig og absolutt ingen fjusking.

Med tanke på at jeg har prøvd 2 stk LMM uten hell, så er jeg 99% sikker på at det lambdasonden som er synderen. Det finner vi ut av så snart en ny en kommer i posten, men er egentlig ikke tvil.

Det er utrolig hvor mye lambdasonden kan gjøre hvis den ryker. Så med andre ord så hadde @Kristian 325 helt rett, det var lambdasonden som var synderen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...