Gå til innhold

Min første bil


odinalfred
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg nettopp kjøpt min første bil. En e90 320D 2005 manuell. Kjørt 166k km og tidligere eid av 2 pensjonister, motormessig er bilen meget pent behandlet. Prioriterer motor fremfor styling skal dermed ta en stor service nå før vinteren, er 10k siden sist det ble gjort, her er ting jeg tenker og gjøre: 

-Bytte tennplugger 

-Motoroljeskift 

- Oljefilterskift

- Luftfilterinnsats skift

- Drivstoffilterskift 

- Pollenfilterskift

-Bremsevæskeskift 

-Differensialoljeskift (hvilken olje anbefaler dere?)

-Skifte olje på girkassa (hvilken olje anbefaler dere?)

-Bytte av veivhusventilasjon 

-Rens av egr ventil

-Muligens rens av innsug, burde det byttes noe form for pakninger/ringer her i samme slengen?

- Bytte av alle knirkeforingene, må det være spesial verktøy fra BMW for og gjøre dette?

Rop ut om det er noe mer jeg burde gjøre!

I tillegg til alt dette er det noe hyling/piping fra området rundt reima, mistenker ett gåen lager eller noe slikt. Er dette vanskelig å komme til, vanskelig å bytte?

 

Takker for alle svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, daniel740i skrev:

Bytte tennplugger på en 320D? :) 

Mulig dette skulle vært postet i en annen kategori også?

Kan lite om bil, men tennplugger må jo byttes?

Hvilken kategori da? Er ukjent her inne så beklager om innlegget havnet feil 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, odinalfred skrev:

Kan lite om bil, men tennplugger må jo byttes?

Hvilken kategori da? Er ukjent her inne så beklager om innlegget havnet feil 😕

Dieselbiler har ikke tennplugger. :) De har glødeplugger da, men er ikke helt det samme som tennplugger, og skal i grunn ikke byttes like ofte som tennplugger.

Vel, det spørs.. Fikk litt inntrykk av at dette var en tråd der du skulle oppdatere om bilen din etter hvert som du gjørde noe, i såfall så skal det i denne kategorien: http://bimmers.no/forums/forum/2-bilder-og-filmer-show-off/

Hvis ikke så har jeg i såfall missforstått og du har postet riktig :)

Men skal du gjøre dette selv, eller?

Endret av daniel740i
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, daniel740i skrev:

Dieselbiler har ikke tennplugger. :) De har glødeplugger da, men er ikke helt det samme som tennplugger, og skal i grunn ikke byttes like ofte som tennplugger.

Vel, det spørs.. Fikk litt inntrykk av at dette var en tråd der du skulle oppdatere om bilen din etter hvert som du gjørde noe, i såfall så skal det i denne kategorien: http://bimmers.no/forums/forum/2-bilder-og-filmer-show-off/

Hvis ikke så har jeg i såfall missforstått og du har postet riktig :)

Jo. La ut bilde fordi jeg trenger noe veiledning her og der, tips osv. Kan ta å flytte innlegget, har jo noen planer for bilen så hadde vært morsomt å legge ut bilder osv når jeg begynner med styling osv 

skal gjøre alt selv ja👍🏻

Endret av odinalfred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin bil, og flott at du går på med en skikkelig vedlikeholdsrunde. Det vil du neppe angre på. Ville ikke rørt glødepluggene dersom det ikke er behov for det. Resten av lista di, ser fornuftig ut. Det nærmer seg nok bytte av litt understellsdeler på bilen også, ja,  selv om den er pensjonistkjørt. Stabilisatorstag foran, for eksempel, de er heldigvis rimelige i innkjøp, og kurante å skifte selv.  Knirkeforing har jeg bytta selv på en 1-serie. De har likt delenummer på 3-serien. Litt mer knot å skifte disse, men absolutt ikke umulig. Jeg kjøpte et sett på biltema til denne jobben. I korte trekk består settet av gjengestag, og flere sett av hylser som brukes for å presse ut/inn foringer av ulike størrelser. Kan lånes ut, dersom du skulle holde til i nærheten :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, daniel740i skrev:

Om du ikke har så mye skruerfaring så ville jeg latt et verksted ta seg av bytte av glødeplugger når det trengs. Ganske lett å knekke de om du ikke vet hva du holder på med. :)

Tror bare jeg dropper glødeplugger etter og ha lest meg litt rundt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.10.2017 at 0.16, And-reas skrev:

Gratulerer med fin bil, og flott at du går på med en skikkelig vedlikeholdsrunde. Det vil du neppe angre på. Ville ikke rørt glødepluggene dersom det ikke er behov for det. Resten av lista di, ser fornuftig ut. Det nærmer seg nok bytte av litt understellsdeler på bilen også, ja,  selv om den er pensjonistkjørt. Stabilisatorstag foran, for eksempel, de er heldigvis rimelige i innkjøp, og kurante å skifte selv.  Knirkeforing har jeg bytta selv på en 1-serie. De har likt delenummer på 3-serien. Litt mer knot å skifte disse, men absolutt ikke umulig. Jeg kjøpte et sett på biltema til denne jobben. I korte trekk består settet av gjengestag, og flere sett av hylser som brukes for å presse ut/inn foringer av ulike størrelser. Kan lånes ut, dersom du skulle holde til i nærheten :-D

Hørt at folk pirker ett lite hull elns en plass i knirkeforingene og sprøyter inn noe tykt fett eller lignende til det tyter ut, og de blir kvitt knirkingen. Kunne du forresten sendt link til dette Biltema verktøyet du brukte for å presse det ut? 

Det var forresten dette du mente med stabilisatorstag? https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/sok/c3RhYmlsaXNhdG9y/stabilisatorstag_original__33556764425__572133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkingen forsvinner, men foringen er fortsatt defekt. Ser enkelte opplever mer slitasje på innersiden av dekk på grunn av at den, og sikkert andre foringer er defekte.

Så, få de byttet. Men om du må kjøre litt med de gamle så er dette en grei måte å kvitte seg med knirkingen.

 

Han tenker nok på klikkestag/støttestag:

https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_3_serie-e90-sedan-320d/etk_delekatalog-forstilling/stottestag_fram_v_side_zf__31356765933__2234817

https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_3_serie-e90-sedan-320d/etk_delekatalog-forstilling/stottestag_fram_h_side_zf__31356765934__693778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...