Gå til innhold

Førsteinntrykk av G01, nye X3


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

 Vel, da har jeg hatt en hyggelig halvannen time med nye BMW X3, samt nye 6 serie GT.

Det startet med at jeg kjørte med vår hvite X3, (som desperat trengte en vask forøvrig) da jeg befant meg bak en BT regga ny lekker BMW, av sort farge. Den var for stor til å være 3/4 serie, og baklyktene var nye og ukjente for meg. Etterhvert innså jeg at dette var den nye 6 serien GT, arvtageren etter 5GT. Meget positivt førsteinntrykk. Nuvel, hentet min «støttekontakt» (bilmyser) for deretter ta turen ned på Bilsalongen i Skien.

Her ventet det stettglass og fingermat samt litt info fra Martin. Etter avduking var det fritt frem. Her kommer det noen bilder, deretter litt mer info... sitter på iPhonen.

6C7CD83F-9B1B-4FDA-8269-D1A9C1814C93.jpeg

F6E78B82-3C28-4C0E-A1EC-1E4DBDEF185C.jpeg

F2B25152-69E3-4791-9CF2-4ED06AC2EB63.jpeg

C6ACB75C-2F46-4D97-8737-6722B81C42BC.jpeg

242C9387-420F-4892-955E-DA1BDB203A96.jpeg

655C92FD-E66D-4DCD-889B-46CD4154FF93.jpeg

8345676B-C8A8-4478-BA41-3F11320CE4BB.jpeg

5F205333-BD6E-4641-B5D1-48581B0CA152.jpeg

D2F3FA93-9EF9-476C-9E33-53DAE99B2415.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G01, nye X3, er 3 generasjon ut av denne populære mellomklasse SUV-en. Den har nå blitt på størrelse med E53 og fremstår som voksen og «fullendt» på mange måter. Den fortsetter «som før», lesten er den «samme».

Der originalen E83 var en traktor, var F25 et kvantesprang forover i så måte, jeg har hatt begge. Men X3 ble tidlig en suksess tiltross for sin manglende eleganse og originalen hadde nær sagt ingen konkurrenter.

Suksessen til tross, konkurransen står ikke stille. G01 gir derfor nåværende og tidligere eiere mer av hva de er vant til, men med et stort unntak!

X3 har vært som en 3 serie SUV. G01 er derimot som en 5 serie SUV, MYE mer premium, myk plast nedenfor knehøyde også i dørene. Meget positivt overrasket over dette. Metal knapper og det løftede kvalitetsinntrykket hever bilen mange hakk fra nåværende model. 

 

Må slenge med et bilde av nye 6 serie GT i hvit også.

Den fremstår som betydelig bedre og mer gjennomført enn forgjengeren. Dette er premium og sofistikert som den var ment å skulle være. Ikke bilen for Ola nordmann kanskje, men for USA og andre «kjennere» var dette er betydelig løft visuelt fra 5GT. Kudos til BMW for endelig å ha fått en vellykket - stor premium kombi modell i 6 GT.

 

7696000F-9104-43C8-BDB2-9D1EFCA6B5B3.jpeg

 

Så for en kort oppsummering: 

BMW tar de bra elementene fra tidligere modeller, men hever kvalitetsinntrykket både 2 og 3 hakk oppover og over F15 nivå. Plassen foran er luftigere og bak i baksete er det også mye større plass enn F25. Panorama soltaket er større en tidligere også. Mye er bra altså, det ble vist 2 modeller, en fra BMW Norge og en «lokalt», sistnevnte allerede solgt. Prøvekjøring mulig fra 11.11. For de som er interresert. Ikke noe ord om hybrid eller el, dette er for min del det mest usikre elementet. Forøvrig, blåfargen som 2.0d M sport bilen ble vist frem i var flott, mulig lyssettingen gjorde den ekstra grom, navnet er Phytonic blue.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med ett inntrykk av at BMW har «oppskalert» X3 til å være på nivå med 5-serien. Tidligere så var den på 3-serie nivå, men dette synes jeg er meget bra. Man sitter igjen med ett inntrykk av at dette er en dyr og eksklusiv bil, og det gjorde man kanskje ikke i tidligere generasjoner av X3. Designet på bilen gjør seg bedre live enn på bilder, men fronten får jeg ikke til å like. Der F25 LCI så smått så aggresiv ut så ser denne klumpete og teit ut, ellers så er bilen lekker. Hekken og linjene er elegante og vel proposjonert. Det er nok ikke nødvendig å grine på nesen over fraværet av hybrid/el varianter, det kommer definetivt. Men dette segmentet prioriteres ikke høyt da markedet er forsvinnende lite sammenliknet med diesel og bensin andelen. Verden er litt mer enn lille Norge. Det jeg finner interessant er at det ryktes om en X3M modell, med 3 liters rekkesekser ifra M4/M3 på 450-500 hk 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

[...] Det jeg finner interessant er at det ryktes om en X3M modell, med 3 liters rekkesekser ifra M4/M3 på 450-500 hk 👍

Ikke bare ryktes det om en X3 M, det er bekreftet at den kommer (sammen med X4 M). Ellers synes jeg den nye X3en ser fin og velproporsjonert ut. Fronten synes jeg isolert sett ser fin ut, men jeg har problemer med utformingen av støtfangeren med linjer i her og der som virker lite velutformet. Forhåpentligvis redder X3 M dette inntrykket.

F97-X3M-10-Bimmerpost.jpg?w=1914&h=1021&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke har fulgt med i det hele tatt om den nye X3en. Ikke akkurat mitt segment. Men har nå fått studert litt og må si det ser veldig lovende ut. Pen hekk, fin front med kanskje litt store nyrer. Interiøret ser greit ut, kanskje litt mye som skjer midt på dashbordet, men over all pen bil. 

Men det verste er jo at jeg synes nye 6err GTen også var pen.

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg tenker på den samme måten. Jeg vet ikke helt hvorfor, men den nye 6GT liker jeg selv om jeg aldri helt hadde sansen for 5GT. Den nye X3 er estetisk ganske harmonisk og mer gjennomført, men det mest interessante er nok hvordan den er dynamisk og kjører bedre enn tidligere generasjoner av modellen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...