Gå til innhold

E46 uforklarelig kjølevanns lekasje


fretit
 Share

Anbefalte innlegg

Det lekker 1,5L kjølevann ut fra bilen, men vet ikke hvor siden eg bor inærheten av bergen og har defor problemet med kronskt vått motorrom. Eg har ikke fylt kjøle vann på bilen på flere måneder av den enkle grunn at når den blir fylt til topp så tar det ca 1-2minutter så er 1,5L lekkt ut igjenn og etter det lekker det ikke mere ut.... eg har byttet vanntanken da den mistenkelig er på ca 1,5L, men ingen forbedringer der. Hjelp. Takk på forhånd for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier til topp er det da til det renner over, eller til pinnen er på full? fyller du for mye så vil det ekspandere slik at overflødig væske kommer ut derva renner det ut. Da vil du få luft i systemet slik som at det det ikke kommer varme fra varmappratet og du kan risikere at topp pakningen din gir etter. Dette må du ikke tulle for mye med. Er det slik at du har fylt riktig mengde som pinnen viser og luftet og det fremdeles er problemer så må den en trykk test til, kan være lekasje i systemet kommer ann på hvilken motor du har. Du burde uansett oppsøke gs bildeler eller noe slikt, for trykk test. Da det er vanskelig og svare deg igjenom en krystall kule. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg soer til topp mener eg til pinnen er på max. Ikke til det renner over, men ja bilen henter ikke varm luft fra motor rommet uansett hvor mye eg setter opp varmen. Har vert uheldig og overkokt motoren ett par gamger, dette skjer som regel bare på langturer som til sverige eller veldig varme sommerdager. Sålenge det ikke lekker olje burde eg vell ikke bekymre meg for at topppakningen er røket vell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høres jo bra ut, det kan være mange årsaker til at det lekker, jeg har selv sett strekkbolt som har knekt pga varme som har presset denne ut, Mao alt for mye varme, og du kan ta hode på bolten, lekasje pga ikke press nokk på pakningnen+ planing av topp. Det er jo bare tipp topp. Men når det kommer til kjølevann, så når det kokker så har du rundt 140 grader pluss et trykk på rundt 10 bar. Ved bruk av vann så synker kokepunkte til 92 grader og ved bruk av frostvæske så får du et koke punkt på 110-120 grader varierer fra fabrikat. 

Det kan være mange årsaker til , eller evntuelt dårlig termostat eller vannpumpe, har til og med vært utefor får dårlig kjøling i radiator, da noen har helt kanel i radiatoren, for og tette liten lekasje. Diesel biler koker skjeldent. så jeg går ut i fra det er bensin bil. E 46 4 syl bil har vært en del plaget med at tanken sprekker+ noen koblinger. Det letteste er og kjøpe et trykktest verktøy og sjekke. koster rundt 2000 for testverktøy. eller så kan du levere bilen og få testet dette av radiator service, eller slikt som svendseneksos og slikt trur jeg og driver med dette. Men er neste umulig og hjelpe deg over internett. Da det kan være mange faktorer til kokingen.  

Luft i systemet er også noe mange sliter med, da dette må gjøres. eller så kokker det da luft boblen stopper sirkulasjonen av vann og vil ikke ta med seg varmen til radiatoren, og da vil heller ikke varmeregisteret funger og du får kald luft ut der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når motoren blir varm holder det som regel og slippe gassen i 2-3 sekunder så detter måleren rett ned på 90c igjenn. På varme dager så hender det at den ligger rett under den røde lit før den fortsetter enten rett ned til 90c eller full overkoking. Er som regel veldig spontane bevegelser på måleren både når den blir varm og når den blir kald igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg føres det ut som vannpumpe er defekt. Det som renner ut er nok overekspansjon når motoren blir for varm. Men ville absolutt trykktestet først som det nevnes her. Bytt vannpumpe og termostat etterpå, en god luterunde, så tror jeg du er i mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...