Gå til innhold

F10 defekt girkasse


Jass
 Share

Anbefalte innlegg

Tror jeg har intruffet mitt største mareritt!!!

prøvde å rygge bilen inn i garasjen forleden dag og den nappet, rykket og ville ikke rygge. Som om noe holdt den igjen

dagen etter, samme problem. Setter den i revers og den oppfører seg som om den står i park/N.

den girer veldig fint frem i alle gir, kun revers som den har problemer med.

tar den med til verksted og får vite at girkassa er gåen, pris 50000 for overhaling. Nettopp hatt den hos bavaria og brukt 30000 på service.

Noen som vet om brukte kasser eller reparasjon til en billigere penge?

bilen er en 525d 11modell og står parkert i Oslo da jeg har blitt frarådet og kjøre den

takker for alle svar/tips/hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jass skrev:

Tror jeg har intruffet mitt største mareritt!!!

prøvde å rygge bilen inn i garasjen forleden dag og den nappet, rykket og ville ikke rygge. Som om noe holdt den igjen

dagen etter, samme problem. Setter den i revers og den oppfører seg som om den står i park/N.

den girer veldig fint frem i alle gir, kun revers som den har problemer med.

tar den med til verksted og får vite at girkassa er gåen, pris 50000 for overhaling. Nettopp hatt den hos bavaria og brukt 30000 på service.

Noen som vet om brukte kasser eller reparasjon til en billigere penge?

bilen er en 525d 11modell og står parkert i Oslo da jeg har blitt frarådet og kjøre den

takker for alle svar/tips/hjelp

Har du motor- og girkasseforsikring? Hvis ja, bruk den - hvis nei, husk å kjøp det neste gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bavaria har som rutine å bytte hele kassa for å være sikker. Det blir så klart 50.000kr. Er sikker på som andre nevner her at RATS finner feilen til en rimelig penge. Når den går smertefritt fremover i alle gir også så er nok converter og innmat i kassa ok. Jeg tipper det er aktuatoren på reversen som er defekt. 1500kr å skifte, men med nytt filter og olje på kassa pluss arbeid, ser du nok fort opp mot 10.000kr. 

Men det er ingen fasit. Spent på hva verksted finner ut. Så mye som 50k blir det nok ikke. F10 har gode automatkasser. Det var de første e60 modellene som var mest belemret med automatkassefeil.

Krysser fingrene :)

Kan som en tilleggsooplysning si at f10 520d manuell har hatt tilfeller med defekt revers. Er en dings i kassa som må skiftes bare. Men bmw opererer med komplett girkassebytte også her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RATS er meget oppegående verksted :-DTross beliggenheten midt i tjukkeste Østfold, møtte jeg på en med-BMW- eier fra Brumunddal, som skulle få pleiet gearkassen i sin X5. Det er visst ikke unikt at folk kommer langveisfra. 

Er det life-time oil også på BMWs nye automater? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, And-reas skrev:

RATS er meget oppegående verksted :-DTross beliggenheten midt i tjukkeste Østfold, møtte jeg på en med-BMW- eier fra Brumunddal, som skulle få pleiet gearkassen i sin X5. Det er visst ikke unikt at folk kommer langveisfra. 

Er det life-time oil også på BMWs nye automater? 

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, Bavaria fant ingen feil annet enn sprekk i bakre hardykobling. Andre verkstedet hadde ikke greier på girkasser, Oslo automatgear mener den må overhales 50000kr, jeg tror evopower er inne på noe, jeg tror også at det er aktuatoren. Skal ringe RATS på mandag og se om de kan se på dette.

bilen har kjørt 203000 så forsikringen dekker ikke dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk byttet en kasse på F11 -12mod i fjor på Bavaria. Prisen skal jeg holde for meg selv, intill videre. Min erfaring, det skal mye til før jeg stoler på Bavaria når det kommer til automatkasser.

Blir interesant å høre hva RATS sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet bilen fra Bavaria Gardermoen nå, byttet hardykobling og en foring på diff oppheng. De feilsøkte bilen og fikk ikke kontakt med en sensor i girkassa, fikk beskjed om å programmere bilen. oppdaterte programmvare men fremdeles samme feil. Får feil på trykksensor.

Bavaria konkluderer med at kassa er defekt.

Mest sannsynlig må sensor byttes og olje skiftes som nevnt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sykt at dem konkluderer med defekt kasse pga en sensor. Men hvorfor går folk på bavaria for en teknisk feil? Disse opererer med dyreste utvei uansett. De kan snart bare skifte olje og bremseklosser og ta software oppdatering på navi. Den gode gamle "skruinga" er dem ikke opplært til så mye lenger i samme grad som i gamle dager. Det merker man jo.

Gå til rats og bli fersig med det. Bytt sensot og olje til ca 10.000 kr. Ferdig snakka.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...