Gå til innhold

e36 325 går ikke som den skal.


Joachim S Hamar
 Share

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, E.C. skrev:

Koble på en PC og les ut feilkoder. Alt fra M50 og nyere kan du egentlig glemme å feilsøke uten en datamaskin.

En av de få tingene du kan sjekke fysisk blir da luftbelgen.

Da må jeg bestille, å skulle hatt den igang før det. Har sjekket den, å etter falskluft, koblet fra lambda, ohmet TPS å bytta kamsensor. Må vel bare bestille å vente. Har program, mangler bare kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tomgangsregulator! Rengjør og sjekk om den funker, gummislangene fra den til innsug er også utsatt for å sprekke.

Forøvrig sterkt uenig i at M50 MÅ kobles til pc for å feilsøke, relativt mye man kan teste manuelt på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke, man kan selvfølgelig feilsøke uten, men hvis tid er penger og man ikke har stor tilgang på fungerende reservedeler som man tenker å bytte fram og tilbake, så er motorer fra M50 og nyere lagt opp for å kobles til en datamaskin. Spesielt M50/M52 som er i den alderen der sensorer begynner å tulle og uoriginale erstatninger kan like godt skape krøll. 

Så er det uendelig med eksempler der folk feildiagnosterer ved å dra ut en sensor og tvinge motoren i "open loop". Eller feiltolke mangel på respons ved å dra ut en sensor når motoren allerede er i "open loop". 

Så ja, du kan feilsøke om du virkelig vil, men når du ofte kan få særdeles mye info på svært kort tid med en PC så vet jeg hva jeg velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, scoot skrev:

Sjekk tomgangsregulator! Rengjør og sjekk om den funker, gummislangene fra den til innsug er også utsatt for å sprekke.

Forøvrig sterkt uenig i at M50 MÅ kobles til pc for å feilsøke, relativt mye man kan teste manuelt på disse.

Tomgangsregulator var første jeg tenkte på å, men den burde ikke gjøre at den fjusker. Går mye dårligere å. Rensa å smurte den for ikke mange ukene siden, alle slangene er hele å bytte i samme slengen o ringen inn på innsuget da den ikke var tett. Har forsåvidt bytte alt av pakninger å o ringer når jeg bytta toppakning, så burde være tett. Fant heller ingenting når jeg gikk rundt med startgass. Kommer ikke på noe mer å sjekke, så har bestilt overgang til BMW scannern min nå, så da får jeg bare vente på den.😊

Endret av Joachim S Hamar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nyheim skrev:

Luftmengdemåler, lambdasonde, kamakselsensor eller veivakselsensor. Sjekk og TPS sensoren.

Lmm, lambda kam sensor å TPS er sjekket. M50 går vel ikke med def veivsensor? Er vel bare m52 som gjør. Får sjekke tomgangsregulator en gang til, men syntes det er rart at den gjør at det skal fjuske 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Joachim S Hamar skrev:

Lmm, lambda kam sensor å TPS er sjekket. M50 går vel ikke med def veivsensor? Er vel bare m52 som gjør. Får sjekke tomgangsregulator en gang til, men syntes det er rart at den gjør at det skal fjuske 🤔

Hvordan sjekka du LMM og Lambda? En måte å utelukke LMM og lambda er å koble ut kontakten til begge sensorene. Da skal bilen gå rent, for den går da på fastsatte verdier som er satt av BMW når den var ny. På de fastsatte verdiene skal bilen gå normalt under kjøring, men bruker gjerne litt mer drivstoff. Ville prøvd det.

På en E36 325i coupe jeg hadde gjorde jeg dette når lambda tok kveld. Gikk ikke an å kjøre med den tilkoblet, men når jeg kobla den ut så gikk bilen helt normalt og jeg kjørte med det sånn i et par uker før jeg fikk ny lambda. På en E34 525i jeg har nå med samme motor så gikk også lambda, kjører nå uten den og LMM tilkoblet for at den skal gå normalt. Får ny om ei ukes tid ;)

Tips

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nyheim skrev:

Hvordan sjekka du LMM og Lambda? En måte å utelukke LMM og lambda er å koble ut kontakten til begge sensorene. Da skal bilen gå rent, for den går da på fastsatte verdier som er satt av BMW når den var ny. På de fastsatte verdiene skal bilen gå normalt under kjøring, men bruker gjerne litt mer drivstoff. Ville prøvd det.

På en E36 325i coupe jeg hadde gjorde jeg dette når lambda tok kveld. Gikk ikke an å kjøre med den tilkoblet, men når jeg kobla den ut så gikk bilen helt normalt og jeg kjørte med det sånn i et par uker før jeg fikk ny lambda. På en E34 525i jeg har nå med samme motor så gikk også lambda, kjører nå uten den og LMM tilkoblet for at den skal gå normalt. Får ny om ei ukes tid ;)

Tips

 

Var akkurat det jeg gjorde. Skjedde ingenting når jeg dro ut lambda. Når jeg kobla fra  lmm så gikk den jevnt på 2000. Så kan jo selvfølgelig være både lmm å tomgangsregulator med flaksa jeg har 😂 har vel hatt 200 timer på bilen å altfor mye penger. Blir en dyr vinter hærjebil tilslutt 🤔

Endret av Joachim S Hamar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Joachim S Hamar skrev:

Var akkurat det jeg gjorde. Skjedde ingenting når jeg dro ut lambda. Når jeg kobla fra  lmm så gikk den jevnt på 2000. Så kan jo selvfølgelig være både lmm å tomgangsregulator med flaksa jeg har 😂 har vel hatt 200 timer på bilen å altfor mye penger. Blir en dyr vinter hærjebil tilslutt 🤔

Var den normal under pådrag og ellers kjøring når du kobla fra lmm? Kobla du fra begge da, eller bare én sensor om gangen? Hvis jeg ikke tar feil så må du koble ut begge sensorene for at den skal gå normalt, for hjernen kalibrerer verdier opp mot begge sensorene så hvis den ene ryker så blir den andre sensoren helt tullete. Derfor får man gjerne opp feilmelding på begge sensorer selv om bare én har tatt kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nyheim skrev:

Var den normal under pådrag og ellers kjøring når du kobla fra lmm? Kobla du fra begge da, eller bare én sensor om gangen? Hvis jeg ikke tar feil så må du koble ut begge sensorene for at den skal gå normalt, for hjernen kalibrerer verdier opp mot begge sensorene så hvis den ene ryker så blir den andre sensoren helt tullete. Derfor får man gjerne opp feilmelding på begge sensorer selv om bare én har tatt kveld.

Kobla bare fra en å en, å hadde ikke tid til å prøvekjøre den. Skal se om jeg rekker å prøve den en tur idag, med begge frakoblet. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.10.2017 at 2.12, Nyheim skrev:

Var den normal under pådrag og ellers kjøring når du kobla fra lmm? Kobla du fra begge da, eller bare én sensor om gangen? Hvis jeg ikke tar feil så må du koble ut begge sensorene for at den skal gå normalt, for hjernen kalibrerer verdier opp mot begge sensorene så hvis den ene ryker så blir den andre sensoren helt tullete. Derfor får man gjerne opp feilmelding på begge sensorer selv om bare én har tatt kveld.

Prøvde nå. Går lavere men fortsatt ujevnt, altså akk som når man dra ut kontakt på lmm. Sjekka tomgangsregulatoren å, stempelet går fint rundt inni der 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.10.2017 at 19.45, Joachim S Hamar skrev:

Prøvde nå. Går lavere men fortsatt ujevnt, altså akk som når man dra ut kontakt på lmm. Sjekka tomgangsregulatoren å, stempelet går fint rundt inni der 🤔

Da tipper jeg det er noe annet. Mål coilpacks først. Skal være 0.8 ohm i motstand. Måles på begge ytterkontaktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...