Gå til innhold

Fjerning av flyverust,hva er best?


bmwfan
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har god erfaring med noe for fjerning av flyverust?

Har kikket på noen middler til å spraye på og bare spyle av, men også vurdert å prøve en Clay eventuelt...

Hva synes dere er best for fjerning av flyverust?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler alle disse nye metallpartikkelfjernerne virker på samme måte, de jeg har prøvd har alle virket likt synes jeg og alle lufter dårlig.

Her er de som Bilnerden har.

https://bilnerden.no/vask/avfetting/metallpartikkelfjernere?gclid=EAIaIQobChMI1va-hpeC1wIVV4uyCh3pyw09EAAYASAAEgKyZ_D_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør først bruke Prickbort, la det virke i 10 min, så avfetting(surfex HD) ka det virke i ca 10 min. Spyle av bilen, så metallpartikkelfjerner og la det virke i 10 min, mulig det trengs flere runder med dette. Så skumlegge hvis du har tilgang på det. Spyle av og så håndvaske. Etter dette kan du gå over med clay. Det lager litt marring, men det fjernes lett ved polering(med maskin vel å merke)

Anbefaler deg å søke opp bilpleieguide på dcn.no 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Knutmyr skrev:

Du bør først bruke Prickbort, la det virke i 10 min, så avfetting(surfex HD) ka det virke i ca 10 min. Spyle av bilen, så metallpartikkelfjerner og la det virke i 10 min, mulig det trengs flere runder med dette. Så skumlegge hvis du har tilgang på det. Spyle av og så håndvaske. Etter dette kan du gå over med clay. Det lager litt marring, men det fjernes lett ved polering(med maskin vel å merke)

Anbefaler deg å søke opp bilpleieguide på dcn.no 😉

Se det ja, mye bra å lese:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Litt sent svar, men en dedikert flyverust/metallpartikkel fjerner vil gjøre jobben du ønsker.  

Du b ø r få vekk alt av nupper i lakken kun ved bruk av kjemi og avspyling, f ø r du går på med clay. 
Clay bør kun brukes dersom du skal polere, men skal du polere så ikke vær redd for og bruke clay. 

Har selv nylig blitt medlem på nevnt nettside og må si det er verdt og investere noen timer i lesning der inne. 
Jeg lærte, og lærer, utrolig mye der på kort tid. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metoden Knut nevner ovenfor er gull.

tenkte også å legge ved et godt tips til claying! Og det er: IKKE BRUK MAKT! Bruk gjerne 2 minutter ekstra på clayingen... så slipper du masse swirls og ende opp med å bruke mer tid med maskin 😉

 

For å ha en fin og ryddig clay prosess er det viktig å gjøre et godt forarbeid! kan si hva jeg pleier å gjøre(viser nedenfor alle stegene jeg tar før jeg starter på clay):

1. Prickbort. La stå i 10-15. Er bilen skikkelig ille tar jeg gjerne og sprayer litt ekstra på områder der det trengs (typisk ved vårrengjøringen) 

Husk: produkter skal ikke stå og tørke. 

 

2. Dynke bilen i Surfex HD (er bilen ille, kjører jeg på med en litt sterkere blanding - fks ved vårrengjøringen)

 

3. Sprøyte på såpe med høytrykksspyler (fks foamcannon).

4. Spyle av (nedenfra og opp, og tilslutt ovenfra og ned)

5.  Observere lakken. Er det flere asfaltrester/prikker tar jeg èn runde til med prickbort. Viktig her å sørge for at bilen er mest mulig «ren» før man begynner med berøring. Tar gjerne èn lett runde til med såpe over og spyling. 

6. Two bucket method med gritguard og washmitt. Bruker gjerne en sterk såpe som fks Chemical Guys citrus (til hverdagen bruker jeg noe mildere - for eksempel chemical guys maxi suds II) Også viktig her at man ikke bruker makt! Start med taket først og beveg deg nedover.

7. Spyle av

8. Om jeg virkelig skal vær sikker på ar jeg jobber med en ren bil, så tar jeg gjerne en runde til med two bucket method samt bytting av vann (må ikke ta dette steget)

9. Tørke bilen så du slipper vannmerker. Gå rolig over med tørkekluten - igjen: ikke bruk makt! Ta en runde og stryk forsikrig over panelene for å føle tilstanden. Du vil høre og føle ujevnhetene. 

10. Ta ett og ett panel med clay og lubricant. Som sagt: vær tålmodig og ikke bruk masse makt! Jo mer makt - desto mer potensielle swirls.. husk også å vri clayen. Sørg for at du har nok lubricant også. Ikke gni clayen uten å ha nok middel - det kan også skape swirls. 

11. Etter at jeg har clayet bilen, pleier jeg å skylle bilen en aller siste gang for så tørke forsikrig før jeg kjører bilen i garasjen. 

12. You’re Done. Det neste steget etter dette er enten polering med maskin (med «slipemidler» for å få den dype og fine lakk fargen), eller å bare vokse over. Selv er jeg ekstremt nøye og bruker gjerne 2 arbeidsdager for å få frem et supert resultat som jeg selv blir fornøyd med Hahah 😍. (Gleder meg til våren allerede!)

kan hende jeg tar feil nå, men disse midlene man sprayer på for å fjerne partikler, kan også fjerne voks. Selv har jeg ikke erfaring med disse, men vil uansett anbefale å pleie bilen med voks slik at du minimerer sjansene for at slik flyverust setter seg på igjen.

 

 

ps: innså nå at jeg har holdt på å skrive dette innlegget i nesten 15 min. #liteliv! #godnatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...