Gå til innhold

DAB+ adapter i eldre BMW uten 2din spiller.


Nyheim
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en E34 med vanlig 1din spiller fra Pioneer. Spilleren er selvsagt fra nyere tid. Hvordan DAB+ adapter kan jeg montere for å få opp kanalvalg på spilleren min istedet for å ha den stygge lille skjermen man må montere en eller annen plass for å kunne høre på DAB?

De fleste adapterne har en sånn liten sak, men det blir uaktuelt for meg å montere noe sånt i bilen. Det ser jo helt på tryne ut og ødelegger for den ellers godt vedlikeholdte originale looken jeg har i bilen.

IMG_8607.thumb.JPG.f883d10490d2eed95236072ed9f06ca7.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, kimhas skrev:

Du må bytte radioen.  Det er eneste fornuftige løsning og koster ca det samme som Dab adapter uansett 

 

Liker radioen jeg har :/ Greit utseende og god lyd. I tillegg har den AUX tilkobling og USB samt rødt lys som står i stil til instrument og dash-belysning. 

Er en Pioneer MVH-8200BT. 

Er det ingen adapter man kan koble til denne?

mvh8200bt_angle2.jpg

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hadde vært aktuelt derimot, er hvis det finnes DAB adaptere som man kan styre via bluetooth på telefonen, istedet for å ha en liten miniskjerm i midtkonsollen. Finnes noe sånt?

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har en E38 med DSP forsterker så har jeg klødd meg litt i hodet når det gjelder DAB i denne. Har sett på mange løsninger men tror jeg ender opp med en Tiny DAB C10. Denne har FM mikro sender, samt Blue Tooth streaming fra mobil. Den har en liten fjærnkontroll som, og en hovedenhet som kan gjemmes bort. Den har RDS i sender enhten så man kan få noe stasjons info på radio dispalyet. Men RDS har max åtte tegn. Jeg planlegger å gjemme hovedenheten i under hattehyllen. Det som kan være et lite minus med løsning som bruker FM mikro sender, er at man mister noe av båndbredden når det gjelder lyden. Men hvis man er fornøyd med den kvaliteten FM har gitt før. Er det ikke noe problem.

Hvis du vil ha kontroll via en APP. Så finnes Dension DAB+P, eller denne https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/bilstereo/dab-adapter/dab-adapter-pa290084no

Jeg vet ikke noe om disse to, annet enn det jeg hat lest. En annen ting å være litt oppmersom på er antennen. Dab krever en litt annen antenneløsning enn FM. På de fleste DAB kittene følger det med en antenne som klistres opp i fronruten. Gjerne ikke bakruten da varmetråder kan skape problemer for signalet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...