Gå til innhold

Bmw 1 serie post september 2009 sub kabling?


Anbefalte innlegg

Hey,

Så etter mye research, fram og tilbake så har jeg endelig funnet ut av hvordan jeg skal løse problemet med en ukablet underseat subwoofer i min e81 LCI 2010 modell (prod september 2009). 

Kjøpte kabelen jeg trenger: 

95606089cd26065b94a03362852f901a

Her er hvordan man skal koble det: 

8e8290347ffea2364a338b4780d6ccf2.png

Inne i bilen ett eller annet sted så skal det ligge en plugg, spesifisert som "X256" på tegningen.. Denne pluggen skal man da åpne opp, og fjerne kablene som går inn på "PIN 33 og pin 34". De 2 løse ledningene med spiss på tuppen spesifisert "M3 og M4" skal da kobles inn i x256 og erstatte disse. Videre så skal man ta de 2 kablene man fjernet og koble de inn på plugg "G", og koble  plugg "G" sammen med "M2". Da skal bassen være koblet sammen med systemet. 

Men problemet mitt er nemlig at jeg ikke finner den forbanna pluggen.. Åpnet opp stort sett alt av dekseler, fjerna setet, gulvteppet, men under der var det ikke noen plugg.. Hanskerommet fjernet jeg også og der var det er par plugger (de du ser på bilde nr2 under), men det er ingen av dem.

Har et par bilder fra det også..

22855463_1606518456075666_997660973_n.jp

22854737_1606518432742335_1851767988_n.j

22855751_1706306436060165_1802708976_n.j

 

Har noen prøvd seg på dette før, eller kan ha noen ideer om hvor den kan sitte? Postet dette på en engelsk nettside også, men der hadde alle sammen right hand drive biler så den ligger på et helt annet sted :/ 

Takk!

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

X256 ser for meg ut som pluggen som sitter i enden av kablene som kommer ut av døra. Det matcher med beskrivelsen "Unplug lines from door disconnector X256".

Når du åpner døra så ser du den "gummi-pølsa" som går mellom døra og selve bilen. Der ligger alle kablene inni. Så ser du hvor denne "gummi-pølsa" er skrudd i bilen. Løsne skruen(e) og dra den ut. Bildet under er fra min 3-serie når jeg tok ut denna pluggen, det er nok ganske likt på 1-serien.

59f39747e8851_Doorconnectore91.jpg.d5b08f993c6d27ddca0e80319631d562.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, OveN skrev:

X256 ser for meg ut som pluggen som sitter i enden av kablene som kommer ut av døra. Det matcher med beskrivelsen "Unplug lines from door disconnector X256".

Når du åpner døra så ser du den "gummi-pølsa" som går mellom døra og selve bilen. Der ligger alle kablene inni. Så ser du hvor denne "gummi-pølsa" er skrudd i bilen. Løsne skruen(e) og dra den ut. Bildet under er fra min 3-serie når jeg tok ut denna pluggen, det er nok ganske likt på 1-serien.

59f39747e8851_Doorconnectore91.jpg.d5b08f993c6d27ddca0e80319631d562.jpg

Åhh den posten der er gull verdt! Tok bare en kjapp titt i bilen og det virket som at det var så og si likt på bilen min, med et slags deksel man kan skru av. Tusen takk! 

Lurer på hvordan det er å trekke kabler igjennom den "gummi pølsa" da,  kan bli spennende.. Skal se på det imorra :)

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, GizmoOG said:

Åhh den posten der er gull verdt! Tok bare en kjapp titt i bilen og det virket som at det var så og si likt på bilen min, med et slags deksel man kan skru av. Tusen takk! 

Lurer på hvordan det er å trekke kabler igjennom den "gummi pølsa" da,  kan bli spennende.. Skal se på det imorra :)

Litt knot, men det går. Jeg trakk en ny høyttalerkabel gjennom der. Jeg sleit med å få  dytta kabelen gjennom da den bare butta/krølla seg halvveis gjennom. Så smurte jeg bittelitt Zalo på kabelen = voila \:D/

Edit: Du skal vel ikke dra kabel ut til døra?! Den nye kabelen din skal gå fra X256 og ned til sub'n.
Når du har løsna skruen som fester denna gummipølsa til bilen så drar du rakleverket ut mot deg sånn du ser på bildet mitt. Du får dratt det litt lenger ut mot deg enn det som er vist på bildet. Så må du vippe X256 ut av konnektoren som sitter i enden av gummipølsa. X256 må være den som er lyseblå på bildet mitt.

Synes å huske at det ikke var veldig mye slakk i denne kabelbunten som kommer fra innsiden av bilen, men får tru at du får lirka det langt nok ut til at det går greit å kople om de 2 ledningene på pinne 33 og 34 :)

Endret av OveN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, OveN skrev:

Litt knot, men det går. Jeg trakk en ny høyttalerkabel gjennom der. Jeg sleit med å få  dytta kabelen gjennom da den bare butta/krølla seg halvveis gjennom. Så smurte jeg bittelitt Zalo på kabelen = voila \:D/

Edit: Du skal vel ikke dra kabel ut til døra?! Den nye kabelen din skal gå fra X256 og ned til sub'n.
Når du har løsna skruen som fester denna gummipølsa til bilen så drar du rakleverket ut mot deg sånn du ser på bildet mitt. Du får dratt det litt lenger ut mot deg enn det som er vist på bildet. Så må du vippe X256 ut av konnektoren som sitter i enden av gummipølsa. X256 må være den som er lyseblå på bildet mitt.

Synes å huske at det ikke var veldig mye slakk i denne kabelbunten som kommer fra innsiden av bilen, men får tru at du får lirka det langt nok ut til at det går greit å kople om de 2 ledningene på pinne 33 og 34 :)

Ey, fikk ikke så mye tid til å se på det idag, men fikk åpna dekselet og der var det som du sa en blå plugg! 

Her er et par bilder jeg tok: 

22894602_1707328565957952_717463537_n.jp

22855836_1707328575957951_2064081642_n.j

22855841_1707328615957947_1757558238_n.j

 

Men jeg skjønte ikke hlt hvordan jeg skal få løsnet kablene?? Tenkte først at det var den lille tappen som du kan se på venstre siden, men den gjorde ingenting. Er det noe jeg overser? Så heller ikke noe merking av 33 og 34, så at det sto noen nummer på innsiden av pluggen, blant annet "30", men etter 30 så var det 4 ledige hull, så jeg skjønner ikke helt tegningen :/ 

Takk for svar!

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, awt skrev:

Du må trykke inn på det blanke på selve kontaktpinnen du vil ha ut.

Sweet! Jeg fikk det til \:D/Mellomtonen og diskanten på passasjersiden kom endelig i live, etter å ha blitt kjørt uten forsterket signal helt fram til nå. Jeg har et stort problem tho.. Begge bassene spiller, men de høres forferdelige ut når de spiller sammen :? Det høres ut som de er vrengt, selv på lavt volum, og de spiller ikke de dype tonene slik som den gjorde før. Når jeg fader over lyden til en av sidene, så kommer bassen i live, og da spiller den råbra! Er bare når lyden er balansert på midten at det høres grusomt ut :-( Har vel å merke oppgradert til Logic 7's 8" tommere, men har lest at de skal fungere bra sammen med alpine oppgraderingen og amp'en skal takle disse ganske bra, om de blir litt underpowera så er det ikke snakk om mye. Og jeg har forstått det slik at det en 4ch amp; 1 kanal til diskant & mellomtone høyre side, og 1 kanal til diskant & mellomtone venstre side, mens subbene får en kanal hver, så det burde vel ikke bli noe dårligere da??

Takk for hjelpen assa, setter pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, OveN skrev:

Prøv å bytte polaritet på en av subbene. Høres ut som de spiller i motfase.

Ahh ja det kan det jo være!

'Er det bare å bytte om på kablene som går inn på PIN 1 og 2 i Pin housing G da? Eller hvordan skal jeg bytte polariteten

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, OveN skrev:

Hvis G pin 1&2 er ledningene som er kopla til sub'n så kan du snu om der ja. Det du ønsker å oppnå er å bytte polaritet på de to ledningene som går inn på A6. 

Yes, skjønner. Skal prøve å bytte om i morra :) thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...