Gå til innhold

hvilken olje til 523 e39


tvedtmeister
 Share

Anbefalte innlegg

noen som har en formening om hvilken olje en burde bruke på en e39 523ia? kan man evt bruke 15-40 olje? er det jeg har liggende atm. har til nå kjørt mercedes og volvo, og kun brukt 15-40. i og med at motoren er gått 300.000km vil det vel være greit å bruke en såpass fet olje?

takker for svar/ formeninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15w40 har samme viskositet på varm motor som 5w40. Tallet etter w, i dette tilfellet 40 er den som sier hvor tynn eller tykk olja er på varm motor. Tallet før w, er viskositeten på kald motor. 

Mange kjører 5w30 på disse motorene, men som du sier pga km.stand så er nok ikke en w40 olje noe dumt valg.

Men 15w40 blir for tykk olje for kaldstart på en bmw motor etter min mening. Se om du finner en 5w40 olje, fullsyntetisk. Mobil1 super3000 5w40 er en fin olje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler BMW M TwinPower 10W-60 til disse motorene, spesielt om de er gått litt. Mange sperrer opp øyne og mener den oljen er altfor tykk men det er god nok og pumpbar ned til -20. Videre er det fine med denne oljen at den ikke renner så lett av viktige komponenter i motoren og dermed får umiddelbar smøring ved start. Videre anbefaler jeg den da den motvirker noe tikking i motor fordi den bedre holder seg rundt og i de hydrauliske løfterne. VIdere bruker de noe mer olje ved høyere km stand og kan da anbefale deg en 10W-40 eller 10W-60. Den 10W-60 jeg har på min er ikke signifikant tykkere enn en 10W-40 da den har masse godstoffer i seg. Når den er god nok for en M motor er den hverfall mer enn god nok for M52. M52 motoren trenger minst ACEA2 eller bedre og kan kjøre på mineralolje 15W-40 som standard i mellom europa. Se forøvrig din instruksjonsbok alltid. Det jeg skriver her er konferert med ganske oppegående tyske og norske BMW teknikere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Castrol TWS 10w60 på en M54 en gang. (Den gangs M-olje). Det resulterte i tikking ved hver eneste kaldstart frem til neste oljeskift igjen, da jeg gikk tilbake til 5w40. Åpenbart at pumpen ikke maktet å få i gang sirkulasjonen raskt nok. Sjekket litt, og jeg var visst ikke alene om den erfaringen.... Mulig M-motorene har hvassere pumper, hva vet jeg. Ikke at jeg tror motoren tok skade, men ble lei lyden, og forkastet hele ideen.  Siden var det silkemyke starter med 5w40, uansett temp, helt til jeg solgte den noen år senere.

 

Er motoren tett, og ikke bruker nevneverdig, så ville jeg holdt meg til 5w40 og LL4-stempel. Gjerne Biltema sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, *MrB* said:

Er motoren tett, og ikke bruker nevneverdig, så ville jeg holdt meg til 5w40 og LL4-stempel. Gjerne Biltema sin.

Enig...selv har jeg brukt Castrol Edge Titanium 0w30 på ene M52TU motoren jeg har. Grunnen til at jeg velger denne er at jeg bare har en intuitiv følelse av at jo tynnere inntil en hvis grad olja er for disse motorene, jo mindre tjangs for klogging i den smale kanalen i dipsticktuben tilbake til sumpen :-) samt de andre faktorene...hvis det ikke høres for tynt ut på gangen er det sikkert greit samt at pakningene holder på olja og viktigst...vi kjører mye av året i kjølige temperaturer. Motoren bruker omtrent ikke olje heller selv med 0W30 olja. På andre M52TU motoren, prøver jeg ut det nyeste tilskuddet på Biltema 0w40. Funker helt topp den og samt at den kommer jeg til å bytte årlig hvis grei over tid. Motorene har gått ca. 260 og 340k og ingen problem med forbruk med 0Wxx oljene. Sviver så fint så :-)

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, xracer skrev:

Enig...selv har jeg brukt Castrol Edge Titanium 0w30 på ene M52TU motoren jeg har. Grunnen til at jeg velger denne er at jeg bare har en intuitiv følelse av at jo tynnere inntil en hvis grad olja er for disse motorene, jo mindre tjangs for klogging i den smale kanalen i dipsticktuben tilbake til sumpen :-) samt de andre faktorene...hvis det ikke høres for tynt ut på gangen er det sikkert greit samt at pakningene holder på olja og viktigst...vi kjører mye av året i kjølige temperaturer. Motoren bruker omtrent ikke olje heller selv med 0W30 olja. På andre M52TU motoren, prøver jeg ut det nyeste tilskuddet på Biltema 0w40. Funker helt topp den og samt at den kommer jeg til å bytte årlig hvis grei over tid. Motorene har gått ca. 260 og 340k og ingen problem med forbruk med 0Wxx oljene. Sviver så fint så :-)

Faktisk et j godt poeng med det med retur til bunnpanna fra veivhusvent. Men tror en ikke trenger bekymre seg når olja er ny, er den 1-2 år gammel og oppover ville jeg tenkt på det men muligens skjer det tidligere? Muligens skal jeg bytte over til 5W-40 nå i vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1.11.2017 at 11.16, quandt1960 skrev:

Anbefaler BMW M TwinPower 10W-60 til disse motorene, spesielt om de er gått litt. Mange sperrer opp øyne og mener den oljen er altfor tykk men det er god nok og pumpbar ned til -20. Videre er det fine med denne oljen at den ikke renner så lett av viktige komponenter i motoren og dermed får umiddelbar smøring ved start. Videre anbefaler jeg den da den motvirker noe tikking i motor fordi den bedre holder seg rundt og i de hydrauliske løfterne. VIdere bruker de noe mer olje ved høyere km stand og kan da anbefale deg en 10W-40 eller 10W-60. Den 10W-60 jeg har på min er ikke signifikant tykkere enn en 10W-40 da den har masse godstoffer i seg. Når den er god nok for en M motor er den hverfall mer enn god nok for M52. M52 motoren trenger minst ACEA2 eller bedre og kan kjøre på mineralolje 15W-40 som standard i mellom europa. Se forøvrig din instruksjonsbok alltid. Det jeg skriver her er konferert med ganske oppegående tyske og norske BMW teknikere. 

På s54 motoren i m3'en har jeg 0w40 nå i off season, til kaldstart og flytting av og på henger og inn og ut av garasje. Og her testet jeg faktisk det du sier med smøring umiddelbart fra start som du sier. Tok av oljepåfyllingslokket på kaldstart. På 10w60 olja som denne motoren skal ha, tok det flere sekunder før olja kom med kammen rundt og ble sprutet opp av hullet. På 0w40 olja kom denne smøringen umiddelbart. Testen gjort i +1 grad. 

Derfor interessant den erfaringen du har gjort deg, da den er stikk motsatt. 10w60 er for tykt på halvvarm motor nå i kulda.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Video'en over sier jo mye da...hehe..Det finnes vel ikke noe definitivt svar på hvilken grade olje som er best til enhver tid på trådstarters bil, men BMW har funnet at et beste alllround choice er en 5w30 olje, vel og merke den gang bilen ble designet. Men nye oljer er  kommet til etter den tid. Uansett, å bruke en M-olje type 10W60 på en 523i under generelle norske forhold med mange kalde dager synes jeg blir helt feil, kun med unntak av dette med oljeforbruk. Er det viktigst, så må man bare til en viss grad prøve seg fram. 10w60 olja renner av sjea på rundt -39 grader ikke kaldere, mens en 0w30 helt ned til under -50 grader. Bare det sier mye. Det er ikke bare snakk om smøring de første sekundene, men også de neste 10-15 minuttene på kalde dager...BMW MÅ designe 10w60 olja med ett overoverordnet mål, og det er at den skal beskytte M-motoren best mulig ved den antatt høyeste belastningen og oljetempen den motoren utsettes for, å ikke for minst mulig slitasje på kalde norske vinterdager. Under norske kalde forhold begynner 10w60 oljens egenskaper å bli mindre viktig pga bruksmønster til de fleste. Man må bare spørre seg selv om hvordan kommer jeg til å bruke bilen...er det å ligge på rødstreken mye av tiden eller kjører jeg masse småturer med normal til liten belastning kjører man mye motorvei eller lokale småveier. Å få en olje som passer til alt, er nesten umulig. Norske forhold trenger egentlig minst 2 oljertyper i løpet av året, mener iallefall jeg hvis man bruker bilen hele året og kjører tildels hardt på sommeren. Kjører du mye hardt på sommeren med en M-motor er det 10w60 som gjelder uansett, men mye småturer på kalde vinterdager tror jeg definitivt ikke det er det beste valget. Nå ser jeg bort fra ting som additiver som kan være spesielle for olja mhp materialkvalitet etc. Men tilbake til 523i'en. For årlige norske forhold generelt og man ikke får problemer med svetting og oljeforbruk og at det kjøres "normalt", ville jeg selv valgt en 0w30 eller i teorien kanskje en 0w40 olje hvis bare en type igjennom hele året. Evt. prøve 5w40.

Valg av oljetype innenfor visse grenser , blir bortimot ubetydelig iforhold til andre faktorer som f.eks å få ut kondens fra olja i vinterhalvåret. Det er det viktigste av alt for å unngå en mass av problemer med bilen. Har bilen isolert eller uisolert veivhusvent? Funker termostaten skikkelig og holder tett til den skal begynne å regulere? Det er det man må fokusere på mye av året i norge. Bytt olja uansett når den begynner å bli uigjennomsiktig, men ikke for ofte, for det sliter på pakninger/o-ringer pga. aggressiviteten en ny syntetisk olje ofte har.

Kun min mening i enkle ord om temaet :-)

 

 

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske opplagt at under kalde forhold så funker 0w olje best. Sirup 10w60 olje fyller man på en m3 på sommern IKKE på vintern av opplagte grunner.

Til m50/52 osv så fungerer 0w30/40 til vinter og 5w30/40 til resten av året. Er jo ingen HP motor så man kan trygt handle inn tynnere olje.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, mcelg skrev:

Nå ble jeg nysgjerrig, fortell mer.

Siterer det skrevet over her.

På s54 motoren i m3'en har jeg 0w40 nå i off season, til kaldstart og flytting av og på henger og inn og ut av garasje. Og her testet jeg faktisk det du sier med smøring umiddelbart fra start som du sier. Tok av oljepåfyllingslokket på kaldstart. På 10w60 olja som denne motoren skal ha, tok det flere sekunder før olja kom med kammen rundt og ble sprutet opp av hullet. På 0w40 olja kom denne smøringen umiddelbart. Testen gjort i +1 grad. 

Derfor interessant den erfaringen du har gjort deg, da den er stikk motsatt. 10w60 er for tykt på halvvarm motor nå i kulda.

Endret av stoltbmwelsker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/2/2017 at 21.10, Evopower skrev:

På s54 motoren i m3'en har jeg 0w40 nå i off season, til kaldstart og flytting av og på henger og inn og ut av garasje. Og her testet jeg faktisk det du sier med smøring umiddelbart fra start som du sier. Tok av oljepåfyllingslokket på kaldstart. På 10w60 olja som denne motoren skal ha, tok det flere sekunder før olja kom med kammen rundt og ble sprutet opp av hullet. På 0w40 olja kom denne smøringen umiddelbart. Testen gjort i +1 grad. 

Derfor interessant den erfaringen du har gjort deg, da den er stikk motsatt. 10w60 er for tykt på halvvarm motor nå i kulda.

Snakket med BMW om det, de nyere bilene som har 0W-30 så er det som vann. Renner rett av alt ned i panna. På kamen er det jo allerede et lag med olje samt at det på løfterne er et konstant lag med olje så poenget mitt er at oljen ikke renner av så lett når motoren står i ro. 

Hadde nylig toppdekselet av på min M52 motor og kamen var dekt med olje i over 48 timer som ikke rant av. Så det er ikke bare oljeflowen som bidrar til smøring men hvordan oljen hefter seg til metallet. Eksempelvis er det det Castrol Magnatec StartStop er god på. Klistre seg og smøre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...