Gå til innhold

hvilken olje til 523 e39


tvedtmeister
 Share

Anbefalte innlegg

On 11/3/2017 at 13.37, Øyvind.J skrev:

Ganske opplagt at under kalde forhold så funker 0w olje best. Sirup 10w60 olje fyller man på en m3 på sommern IKKE på vintern av opplagte grunner.

Til m50/52 osv så fungerer 0w30/40 til vinter og 5w30/40 til resten av året. Er jo ingen HP motor så man kan trygt handle inn tynnere olje.

 

 

10W-60 er pumpbar ned til minus 20 grader og er frigitt av BMW året rundt i Europa. Selvsagt er jeg med på at en burde være litt forsiktig når motoren er kald om det er kaldt ute, derfor M biler har dioder på rev måler. Bor du i indre Troms så kan du gjerne fyre på med 0W-30. Så må en ikke se seg blind på bare standard viskositetstall. Du må se på datablad til oljen og der vil du se at selv 10W-60 olje er ganske forskjellige i kinematisk og dynamisk viskositet. Naturlig nok da ACEA og SAE godkjenninger er innenfor et intervall av viskositeter oljer må oppfylle. Personlig skal jeg skifte til 5W-40 nå og det er ikke fordi jeg er bekymret for den mekaniske smøringen men veivhusventilasjonen og at den trenger litt lettere olje for å kunne flyte rett tilbake til panna etter CCV og ikke samle seg i bunnslanga og kløgge igjen alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...