Gå til innhold

Støysvak, rimelig bil


RCmannen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Begynner å bli lei både drivstofforbruket og støynivået i E39'en og ønsker meg en litt mer moderne bil, da enten diesel eller en bil med drivstoffgjerrig bensinmotor.

Målt E39en til 77-80dB i 80km/t. Noe som ikke var så mye i 1996, men alt for mye for mine tinnitus-pregede ører.

 

Budsjett 50-70k, men kan gå opp mot 100.

Kjøretøyene det står mellom er BMW E60 og førstegenerasjon X3. Det er heller ikke helt uaktuelt med E90 dersom de viser seg å være veldig støysvake. 

Skal jeg ha noe annet enn BMW så må det bli noe skikkelig bil med 4wd, f.eks. Subaru. Men det har jeg nesten utelukket da det ryktes at Subaru støyer en del.

Bare å komme med forslag til bil. Målet med denne tråden er å få høre deres erfaringer med ulike biler og støy, så håper mange har noe å si om dette aspektet ved deres nåværende såvel som tidligere kjøretøy! :)

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, scoot skrev:

Nysgjerrig spurt, åssen dekk/felgstørrelse har du på E39n?

Har kjørt både 10" bak/8"5 foran (265/235 dekk)

Og nå 195/65 - 15 

Ikke store forskjellen altså.. Men nå takler ikke jeg de fleste vanlige biler heller. Er ute etter eksepsjonelt stille bil, og evt erfaringer med e60 og E83 på dette området. Dette er biler jeg er veldig keen på i utgangspunktet så om de er vesentlig stillere enn f.eks. e39 så gønner jeg på. 

Endret av RCmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E90/91 kan være et fornuftig alternativ, men husk at sedanversjoner generelt oppleves som mer støysvake enn stasjonsvogner. Min erfaring er også at biler uten soltak/panoramatak er mer støysvake enn biler med dette (spesielt hvis det er glasstak). På noen modeller kan man få isolerte glass (doble glass) og det hjelper selvfølgelig også mot vindstøy (jeg vet imidlertid ikke om dette var mulig på E90). 

Det er også verdt å tenke litt over hva slags lyder du er sensitiv overfor. Jeg opplever som regel f.eks BMW's bensinrekkeseksere som mer støysterke enn ditto bensinrekkefirere og dieselmotorer. Årsaken er at lydbildet er lysere (spesielt på høyt turtall) og jeg opplever denne lyden på den samme måten som kraftig vindsus. 

Smale dekk med litt gummi hjelper også normalt mot veistøy. Jeg både merker og hører tydelig forskjell på f.eks 195/65-15 og 205/55-16 hvis de er montert på den samme bilen. Det er også stor forskjell på hvor mye dekk i den samme dimensjonen støyer. Dyre dekk som f.eks Michelin pleier som regel å være signifikant mer støysvake enn billigere dekk.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke.. E39 sedan er jo en av de mest stillegående vognene jeg har kjørt.. Dog kjører jeg på så godt som originaldimensjon med 16" felger og ganske vanlig bredde.

Dekktype har mye å si. Billige dekk bråker. Da mor og far kjøpte sin 97modell E39 så fikk vi det for oss at det var gåent hjullager bak. Nye lagre ble montert på garanti hos forhandler. Hjalp ingenting, skiftet dekk, og motorveikjøring ble en fryd. Samme bilen kjører på relativt slitte kvalitetsdekk enda, siste tiden har de begynt å gå på slitasjevarslerne som får det til å støye mer, med andre ord har de begynt å bråke, har du slitte dekk?
Med kvalitetsdekk som ikke er slitt, da er det musestille.


Skal dog sies at å kjøre med piggdekk på min E39.. Jeg hører ikke piggene før jeg åpner vinduene. Typisk knatrer det bra i lav hastighet om man kjører med pigg. Støysvakt ja. Originaleksos? Ingen lekkasjer? Alle gjennomføringer i karroseriet er tette?

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haiket med en E39 senest igår kveld, opplevde den som stille og behagelig. Jeg kan naturligvis ikke si deg imot om du er sensitiv for lyder. Nyere biler er/burde være mer stillegående, men dekkstørrelse og type spiller også inn. Se på oppgitt dB når du kjøper dekk, eller spør hos en dekkforhandler. Min tidligere E91 opplevde jeg som nokså stille med Falkendekk i 225 og 255 lavprofil i 18", og enda "bedre" med piggfrie vinterhjul i 205 bredde på 16". Jeg ser på budsjett og kan ikke pushe der, men du burde være obs på teknisk tilstand på E90 og E60 i prisklassen 50-70000 om de er priset så lavt. Finner sikkert gode kjøp, men sjekk grundig. Kanskje du finner en passende 1-serie? Er kanskje mer støy enn i E60, men...

 

El-bil? Nissan Leaf fra 2011-2013 til +- 100000,-. Neida, men de er ihvertfall stillegående. :beer:

 

Edit:

Her er en med E60 og E39:

http://www.bimmerfest.com/forums/#/topics/356538

Vedkommende påstår at det er mer støy i sin pre-lci E60 enn i sin E39.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good Year Efficient Grip Performance er stille dekk. Kjøpte 12 stk sist sommer, ett sett til hver bil. Betydelig stillere enn det jeg har kjørt på før. Jeg bruker forøvrig Bose Quiet Comfort 35 headset med aktiv støydemping. Bensinmotor tror jeg ganske sikkert du må ha i det prisleiet. Traktormotor lager mye lyd. 6 eller åtte sylindre er også fint. En av mine biler er også E 39 og  den er jo stillere enn mange nyere biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også si at jeg opplevde E39ene jeg har hatt som støysvake både når det kommer til vindstøy men også hjulstøy, til tross for at jeg hadde tullete store hjul på den ene. Klart, det ble bedre med vinterhjul i originaldimensjon, men støyen plaget meg aldri, og jeg irriterer meg raskt over spesielt veistøy. Egentlig synes jeg E6x føles mer bråkete... mindre kompakt enn E39. Mulig det er innbilning, har ikke empiriske beviser, men det er min subjektive oppfatning.

Merker selv på helt nye biler jeg kjører at dekkene har ALVORLIG mye å si. Dekkene som leveres nye på Mercedes f.eks er til å bli tullete av, det er så mye bråk at jeg blir tussete. Så snart man får på fornuftige dekk i samme dimensjon er det en helt annen verden. Dimensjoner har ikke alt å si. Byttet dekk på en Peugeot jeg hadde, samme dimensjon og alt, ble så stille og godt i bilen at jeg ikke hadde ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evopower skrev:

Har hatt e39 og e60. De er like stille begge to og stillere enn mye annet. Jeg får banne litt i menigheten og si at biler S klasse og A8 skal være noe av det stilleste. Kanskje se på en slik?  

Enig ! Kjørt endel S klasse og A8,også eldre modeller og de er i en særklasse støymessig ! Man får jo ekstremt mye for pengene også. Selvsagt med eldre biler og i denne klassen så må man jo ta høyde for høyere driftskostnader.

Test W220 og W221 og tror dette blir en meget positiv opplevelse 😊

 

Endret av Tony Soprano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein E39 sedan utan takluke, med doble ruter. Så lenge eg har gode dekk på den, er den blant dei stillaste bilane eg har køyrt. I den prisklassen er det nok ikkje mange som er betre. Kanskje a8 og S-klasse som nevnt. Litt vanskeligare å få tak i, men ville og sjekka Lexus LS, Honda Legend og Mazda Xedos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...