Gå til innhold

Støysvak, rimelig bil


RCmannen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror også at E39 er en av de mest stillegående bilene man kunne kjøpe (på den billige siden av 7-serien og S-klassen) på slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000 tallet. Jeg er usikker på om E39 objektivt er mer stillegående enn f.eks E60, men det handler også om hva slags marked modellen siktet seg inn på (hva som var populært da modellen kom på markedet) og ikke minst hva slags økonomiske marginer BMW hadde for modellen.

Da E39 kom på markedet ble den først og fremst markedsført som en komfortabel bil for et relativt voksent publikum. Dette var før alle biler skulle være sportslige og en modell som f.eks 523i ble derfor levert med 205/65-15 dekk/felger. Seks år senere ble 530i originalt levert med 225/55-16 dekk/felger. Jeg har kjørt 523i med de originale dekkene (engang i 2004) og jeg må si at jeg ble svært imponert over hvor lite veistøy det var i den bilen og ikke minst hvor komfortabel bilen var på veien.

Det er verdt å merke seg at det selvfølgelig fantes større dekk/felger på denne tiden også, men "bling" var ennå ikke oppfunnet og alle bilene skulle heller ikke være sportslige (et fenomen som ble oppfunnet for å selge tilleggsutstyr til bilene). BMW prioriterte derfor komfort fremfor sportslighet på E39 modellen.

Det er også verdt å merke seg at senkede biler med tradisjonelt understel (altså f.eks uten moderne luftfjæring) normalt genererer mer veistøy. Jeg merket dette på min tidligere E36 323i etter å ha montert originalt M-Tech understel (senker 10-15 mm). Jeg kjørte mye med bilen og gikk derfor tilbake til det originale understelet helt enkelt fordi jeg synes at bilen totalt sett var mer harmonisk på denne måten. Det så selvfølgelig ikke like fint ut, men bilen var bedre å kjøre på alminnelige veier... :)  

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en E klasse fra 2017 her om dagen med vinterdekk på. Kan ikke si at den var så veldig mye stillere enn min egen E61 eller E39. Høvelig stille ja, men ikke noe unormalt stille.

Men som de andre over her sier, det er går nesten alt på dekk her. Såfremt man ikke snakker om biler fra det fjerne østen da, der hjelper ikke rett dekk engang. Men Lexus LS serien skal jo være stillegående, men det er totalt feil prisklasse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, folkens! Overveldet over responsen! :)

Kjører i dag på Nokian Hakka 8 pigg i org dim, 15". Men er vel kanskje ikke stilleste dekkene i gata..  

Ved neste bilkjøp skal jeg kjøpe premium dekk sammen med bilen hvis noe annet står på. 

Da ble jeg i alle fall litt klokere, Lexus og Mercedes kan være interessant. "Må" ha manuell også, så utelukker dessverre 7-serie, S-klasse og A8.

Noen som spesifikt har erfaring med Mercedes w211/w210? Ser disse finnes til en grei pris, og er jo ikke det styggeste Mercedes har laget 🤔 Evt tanker om disse vs E39 og E60?

Endret av RCmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggdekk lager jo en del støy :P

Får jo E38 med manuell, men lykke til med å finne en i Norge hehe.

Syns både W211 og W212 er fine å kjøre, men ang støy så spiller nok motorvalg og utstyr en del inn. Vet ikke om de tilbydde doble ruter på så nye E-klasser. Selv om det er en stund siden jeg har kjørt ... alle de overnevnte så mener jeg at det ikke var noe spesiell forskjell E-Klasse og 5-Serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ikke W210 og 211 som mer støysvak enn E39 og E60. Om det er noen forskjell, så er det i favør BMW. Når det er sagt, er alle disse støysvake biler da.

E-klasse med manuell av nyere dato tror jeg knapt jeg har sett. E60 finnes det litt av men manuell kasse, så den høres ut som noe av det mer riktige for deg. (Om den er stillere enn E39 er jo en annen sak). W210 er jo gammel, og ser vel ikke noe poeng i å bytte ut E39 med en slik. Ganske rustbefengt er de også. Få fine eksemplarer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen. Kan det være noe forskjell i årgangene av E39 på hvor dempet de Er? Min er tross alt 1996-modell og med det en av de tidligste... når det er sagt så hører jeg folk si kvaliteten generelt føles dårligere på de siste faceliftmodellene.

Men den er god. Går nok ikke over til fienden hvis de ikke er mer støyvennlige 😉

Ny bil skal jeg ha, men var egentlig overbevist om at "status"-biler av nyere årgang enn E39 også var stillere 🤔 

Kan se ut som det blir en E60 525d så lenge, frem til jeg har råd til f10.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene var bedre støydempet før. Nå skal vekt og c02 utslipp ned. Da må støydempingsmateriale ofres. En f10 er ikke noe særlig stillere enn e39. Har prøvd begge. Men min e39 er facelift, så vet ikke om det har noe å si. Vil si byggekvaliteten er meget bra og mengden isolasjon og styrke i komponenter er bedre enn mange nyere biler. Om du skal bytte kun for å bytte, så er en pre face e61 en problembil sammenlignet med en facelift e39. En facelift e6x er et god kjøp men muligens for dyr?

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en Fransk cruiser med super myk fjæring À Peugeot 607 eller Citroën C5 -Førstnevnte pleier å være ganske driftsikre dersom du primært bedriver langkjøring, disse ligger innenfor ditt budsjett.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=103823693

 

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i alle fall bekrefte at både Citroën C5 Mrk.II og Peugeot 508 har et helt annet og mye lavere generelt støynivå enn f.eks F31. Dermed ikke sagt at disse bilene er "bedre" enn F31... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Peak skrev:

Kjøp deg en Fransk cruiser med super myk fjæring À Peugeot 607 eller Citroën C5 -Førstnevnte pleier å være ganske driftsikre dersom du primært bedriver langkjøring, disse ligger innenfor ditt budsjett.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=103823693

 

607 er fantastiske biler mht komfort, plass og annerledeshet :) som en jaguar innvendig men til mye lavere driftsutgifter. For 2 år siden holdt jeg på å kjøpe en slik selv. 2.2 hdi 160hk exclusive manuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎02‎.‎11‎.‎2017 at 11.02, RCmannen skrev:

Kan se ut som det blir en E60 525d så lenge, frem til jeg har råd til f10.

Tviler på at en E60 525d er stillere innvendig enn en E39 523i. 

Må bare si meg enig med alle andre her - E39 var en av 90-tallets absolutt beste biler og har mer komfort enn mange nye biler. Du får ikke mer bil for pengene enn E39. Akilleshælen er mange småfeil og smårust, men ingenting som har betydning for hverdagens driftssikkerhet. Men det vet du jo...Hadde selv en E39 523iA for noen år siden som ble kjørt på 15" og 16", og den opplevde jeg som komfortabel og støysvak innvendig.

Som noen også nevner - alder og støy har ikke nødvendigvis noen sammenheng. Jeg har en Chevrolet som ble montert sammen av Billy-Bob og Jimmy i Arlington Texas våren 1991, og den er mer stillegående i samtlige hastigheter enn en 6 mnd gammel Ford Focus jeg også kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Er e39en din senket?  Mi erfaring sier at senkede biler gir mer vei-støy.  Ellers hadde nok piggfrie dekk hjulpet.

 

jeg må legge til at e38 er stille og behagelige biler.  Har hatt 2 stk i bensin, den ene med doble ruter.  Det ligger en 728 manuell på Finn nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...