Gå til innhold

Vanos problem m52tu


yoho
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Byttet vanos O-ringer i sommer, men gjorde lite utslag etter at jeg byttet de. Fikk mer effekt på toppen bare =)

Etter å ha feilsøkt en lengre periode kom jeg frem til at jeg måtte bytte eksos impulsgiver. Manglet bunndrag og motorfeilkode 18 (inpa)

Etter at jeg byttet sensoren fikk jeg all bunndrag tilbake, var som en helt ny bil! =) Men gleden var kort, omtrent 3 mil.

Bunndraget forsvant helt igjen, værre enn tidligere. Motoren sliter med å holde seg i gang når jeg lar den stå på tomgang.

Kom også en skrangle lyd på tomgang, og i hele rpm området.

Startet opp bilen igjen i dag, fortsatt skranglelyd, men forsvant når motoren ble varm nok. 

Startet INPA og fikk da ut denne feilmeldingen: Feilkode 104 som tilsvarer

P1520 (BMW 104, 0x68): B (exhaust) Camshaft Position Actuator (faulty reference value)

Noen ideer på hva det kan være?

vanosbmw.PNG.df977429416836d7507faa3a7f70f667.PNG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at Vanos skal fungere korrekt må kamakselsensor fungere. Tipper det er den. SIden bilen også sliter med tomgang ville jeg sjekket ICV/tomgangsregulator. De blir skitten og solenoidene i den kan bli ødelagt. Jeg har slitt med veivakselsensor jeg byttet igår langs veinkanten på min 528i. Drittjobb i kulden men det fungerte. Om problemet blir bedre når motoren blir varm kan det tyde på fukt i connectorene noe jeg også fikk påvist igår da ene vannslangen min lekker litt. Elektronikk liker ikke kjølevæske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to kamakselsensorer. Ein på innsug og ein på eksos. Det er viktig at du kjøper desse originalt, mange slit med dei uoriginale dei kjøper. Sensoren på eksossida, som det kan sjå ut som diagnosen klager på, sitt på venstresida på front av toppen. Fort gjort å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, quandt1960 said:

For at Vanos skal fungere korrekt må kamakselsensor fungere. Tipper det er den. SIden bilen også sliter med tomgang ville jeg sjekket ICV/tomgangsregulator. De blir skitten og solenoidene i den kan bli ødelagt. Jeg har slitt med veivakselsensor jeg byttet igår langs veinkanten på min 528i. Drittjobb i kulden men det fungerte. Om problemet blir bedre når motoren blir varm kan det tyde på fukt i connectorene noe jeg også fikk påvist igår da ene vannslangen min lekker litt. Elektronikk liker ikke kjølevæske

 

6 minutes ago, mcbanan said:

Du har to kamakselsensorer. Ein på innsug og ein på eksos. Det er viktig at du kjøper desse originalt, mange slit med dei uoriginale dei kjøper. Sensoren på eksossida, som det kan sjå ut som diagnosen klager på, sitt på venstresida på front av toppen. Fort gjort å bytte.

Det var etter jeg byttet sensoren at disse problemene kom frem =) sensoren er også orginal, vet at andre billigere merker kødder til enda mer, har også byttet innsug sensoren tidligere. Bilen fungerte jo utmerket rett etter jeg bytta sensoren, leste av verdiene og vanos fungerte som det skulle. Plutselig så nekta den å fungere igjen

Brukte kvelden i går på feilsøke mer, ingen lekkasjer og sensorene leser verdier slik de skal, men vanosen går i "låst" posisjon pga noe rundt eksos delen av vanos som feiler. Skal ta en titt på ICVen igjen, tok en "service" på den tidligere i sommer da jeg bytta innsugsbelg, så burde være ok men. Skal sjekke vanos solenoidene løpet av uken, noen tips om hvordan jeg kan skru ut eksos solenoiden uten å måtte ta av hele vanosen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanos solenoidene...gjorde du de rene/sjekket de ved overhalingen? De er ikke ofte et problem, men de kan lage de problemene i noen tilfeller hvor symptomene forsvinner når tempen er oppe.

Opps..så ikke at du nevnte at du skulle sjekke de snart :-)

 

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, xracer said:

Vanos solenoidene...gjorde du de rene/sjekket de ved overhalingen? De er ikke ofte et problem, men de kan lage de problemene i noen tilfeller hvor symptomene forsvinner når tempen er oppe.

Opps..så ikke at du nevnte at du skulle sjekke de snart :-)

 

Sjekka innsug i går kveld ved å sjekke stempelet og tilføye strøm til den via et batteri. den funka i hvertfall fint =)
Skal prøve å på eksosdelen i kveld, må vente på en pipe som passer slik at jeg får skrudd den ut =) Hvis den funker må jeg rett og slett ta av vanosen igjen for og se..

Prøvde også å koble ut disse og kamaksel sensorene, gjorde ingen forskjell utenom at jeg fikk feilmelding om at de var koblet ut =)

Men etter noen dager med disse problemene så har tomgangen blitt mye bedre? altså den sliter ikke så mye på tomgang lenger

 

Endret av yoho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk connector til ICV, spray på med litt kontaktspray. Muligens fukt som blir drevet ut når motoren blir driftsvarm? Hos meg så kuka en lekk vannslange hele veivakselgiveren. Kjør på med kontaktspray hvis det kommer tilbake. Så jobber du deg oppover i kompleksitet ved å feks sjekke solenoidene til ICV og evt. rengjøre den. Hvis dette forsvinner på tomgang ville jeg også definitivt mistenkt veivhusventilasjonsventilen og returlinja til bunnpanna. Om den er tett, noe den blir på alle med tiden så får du helt feil trykkforhold i veivhuset når motoren er kald. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekka alt av mulige tilfeller, ICV, CCV, MAF, vakuum, lekasjer, bytta om på vanos solenoid, bytta ut vanos solenoid ventiler, tatt ut hele vanosen for å sjekke om stemplene dytter olje. Ingen nytte :P Fortsatt P1520, og ingen effekt frem til 3-4k.

Noen ideer? Kan timingen være feil? Hvis den var feil, ville ikke da motoren gått i stykker?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yoho skrev:

Da har jeg sjekka alt av mulige tilfeller, ICV, CCV, MAF, vakuum, lekasjer, bytta om på vanos solenoid, bytta ut vanos solenoid ventiler, tatt ut hele vanosen for å sjekke om stemplene dytter olje. Ingen nytte :P Fortsatt P1520, og ingen effekt frem til 3-4k.

Noen ideer? Kan timingen være feil? Hvis den var feil, ville ikke da motoren gått i stykker?

 

 Eneste måte du virkelig kan sjekke om vanos "dytter olje" er trykkluft med spesialkobling ved vanos oljetilførsel / banjo bolt. Hvis du da ikke har starta motoren uten topplokk på og fysisk ser vanosspindelen blir trykt inn i kamene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, quandt1960 said:

 Eneste måte du virkelig kan sjekke om vanos "dytter olje" er trykkluft med spesialkobling ved vanos oljetilførsel / banjo bolt. Hvis du da ikke har starta motoren uten topplokk på og fysisk ser vanosspindelen blir trykt inn i kamene. 

 

Se der ja =) Skal kjøre på med en slik test til helgen, skal låne en fungerende vanos til helgen også for bekrefte om det er vanos eller timing. Sett på verdiene i INPA, og ser at referanseverdien og aktuell verdi ikke samsvarer, aktuell verdi ligger noen grader under referanseverdien. Har ikke screenshot på denne pcen,  men eksos siden viser referanse 85.xx og aktuell viser 83.59 eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du byttet o-ringer for å prøve å få generelt bedre effekt på motoren, ikke sant? Det var ikke et akkutt problem med gangen og draget, riktig? Etter at du påbegynte arbeidet med å løse problemet fram til nå, har du ikke løsnet på muttere som holder kamkjededrevene i posisjon, ikke sant? Kun tatt av Vanoshuset og jobbet med det? Hvis dette er tilfellet er det nesten NULL sjangs for at timingen er forandret. Tror du kan se helt bort ifra dette. En ting det kan være kanskje er dårlig kontakt i kretsen til eksos sensoren. Hvis du mener du kan gå ut ifra at sensoren er ok, sjekk ut ledningene/kontaktpunktene fra styringsmodulen helt til kontakten for eksos sensoren. Hvis endepunktkontaktpunkter er ok, sjekk da ledningene ved å ohm'e de mens beveger på de. Mulig et permanent brudd gir en kode, men hvis bare delvis belegg el. kan signalet bli forstyrret og får feil på referanseverdien.
Du har jo sjekket det meste og det skal være iorden mekanisk. Er det ikke mulig med en av diagnoseprogrammene å lese signalet fra eksos sensoren?

EDIT: Ser igjen at en post kom inn før jeg fikk sendt avgårde min..hehe

 

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden..har forresten tull med Vanossystemet på min 528ia også, men symptomet mitt er eksakt det som oftest er problemet med 99-00 modellene. Kald start dip's i turtallet. Ellers fungerer den greit, men selvfølgelig litt dårligere drag enn det burde vært pga O-ringene. Uansett er det O-ringene som må byttes. Har komplett sett med alt liggende, men ingen Garasje så det må bli til våren. Men det som var interressant var at det skal visst være en programoppdatering til DME som skal justere på verdiene slik at kaldstart dip'ene forsvinner. Hadde vært kjekt å hatt den fram til våren da :-)

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, xracer said:

Du byttet o-ringer for å prøve å få generelt bedre effekt på motoren, ikke sant? Det var ikke et akkutt problem med gangen og draget, riktig? Etter at du påbegynte arbeidet med å løse problemet fram til nå, har du ikke løsnet på muttere som holder kamkjededrevene i posisjon, ikke sant? Kun tatt av Vanoshuset og jobbet med det? Hvis dette er tilfellet er det nesten NULL sjangs for at timingen er forandret. Tror du kan se helt bort ifra dette. En ting det kan være kanskje er dårlig kontakt i kretsen til eksos sensoren. Hvis du mener du kan gå ut ifra at sensoren er ok, sjekk ut ledningene/kontaktpunktene fra styringsmodulen helt til kontakten for eksos sensoren. Hvis endepunktkontaktpunkter er ok, sjekk da ledningene ved å ohm'e de mens beveger på de. Mulig et permanent brudd gir en kode, men hvis bare delvis belegg el. kan signalet bli forstyrret og får feil på referanseverdien.
Du har jo sjekket det meste og det skal være iorden mekanisk. Er det ikke mulig med en av diagnoseprogrammene å lese signalet fra eksos sensoren?

EDIT: Ser igjen at en post kom inn før jeg fikk sendt avgårde min..hehe

 

Bunndraget var ikke eksisterende før jeg byttet ringene, men ingen problem med kaldstarten. Som du sier over, rørte jeg ikke noe annet en selve vanosen, så kan egentlig ikke tenke meg at det kan være noe med timingen. Lot aldri merke til noe bedre bunndrag etter jeg byttet de, så kom frem til at eksos sensoren var død til slutt. =)
Byttet den, og bilen ble transformert, visste ikke at det var så mye drag i en 2 liter =) !

Men så kom jo alt tilbake igjen, slet med kaldstarten de to første dagene, men nå er det ikke noe problem lenger, utenom effekten. Tok av beskyttelsen på ledningen, og fulgte ledningene frem til DME, så ingen tydelige spor av brudd i kablene

Prøver på nytt igjen til helgen med en annen enhet med de nye ringene montert. Finne frem multimeter og feilsøke videre.. Kanskje jordingsfeil, eller en sikring? I så fall hvem sikring brukes? :P 

Blir sprø =) 
 

3 hours ago, xracer said:

Litt på siden..har forresten tull med Vanossystemet på min 528ia også, men symptomet mitt er eksakt det som oftest er problemet med 99-00 modellene. Kald start dip's i turtallet. Ellers fungerer den greit, men selvfølgelig litt dårligere drag enn det burde vært pga O-ringene. Uansett er det O-ringene som må byttes. Har komplett sett med alt liggende, men ingen Garasje så det må bli til våren. Men det som var interressant var at det skal visst være en programoppdatering til DME som skal justere på verdiene slik at kaldstart dip'ene forsvinner. Hadde vært kjekt å hatt den fram til våren da :-)

Alle e46 med MS42 enhet(DME) har det problemet =) Har skaffet alt jeg trenger til å gjøre en oppdatering, men vil helst få tak i en ekstra DME og teste først på den før jeg evt kverker min egen :) :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sikkert lurt det, å ha en spare DME først. Kanskje finner en brukt med oppdatering allerede gjort. Virker vanskelig å finne feilen på bilen ihvertfall. Etter å ha lest litt nøye på det du har skrevet, merker jeg mest med det at du sier det ble en "annen bil" rett etter sensorbytte, og så forsvinner godsakene 3 mil etter...så hva kan ha skjedd på den korte tiden..

1. Dårlig kontakt i noe eller en eller annen annen EL. hickup
2. Du har dratt på noe inni helv...i denne perioden og justerskiva på Vanosdrevet har forskyvet seg ørlitegrann (timingfeil). Lite sannsynlig da, men mulig.
3. O-ringene har revet seg litt...skal jo kjøres noe inn disse...rolig..hehe
4. Tull med inputelektronikken til eksos sensoren i DME og/eller output fra DME til Vanos solenoid

Hvis symptomene er helt like på bilen nå over tid, kan alle punktene over bortsett fra pkt. 1 være faktorer.

Meeeen...det kan jo være helt andre ting selvfølgelig...du høres nå ut som du har gjort en stor og og god jobb på feilsøking ihverfall. Blir morro å høre om (når) det ordner seg :wink: 

EDIT:

Fant dette på nettet...hehe

 

vanos_timing_small.jpg

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...