Gå til innhold

BMW E39 520ia ryker mye på tomgang!


Stein-98
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig kjøpt meg en bmw e39 520ia (1997 modell), og under kjøring er alt fint, men når jeg stopper, og bilen går på tomgang ryker den ganske så kraftig, vil si hvit røyk. I tillegg kommer en lukt av, noe jeg vil karakterisere som brendt olje eller lignende i kupéen (når jeg stopper altså).

Noen med en tanke om hva dette kan være?
Tenker (frykter) selv toppakning, evt noen ventiltettninger eller lignende, men kan ikke tenke meg helt fram til det. Håper selvsagt å slippe bytte av toppakning, så håper dere kan si meg alternativ og sannsynlige ting det kan være, som ikke koster skjorten, og enda til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Otis skrev:

Ryker hvitt kan de pga kondens i eksos. Ikke uvanlig.

Lukter brent ved tomgang tyder på defekt toppdekselpakning, meget kjent problem.

Hmm, ok! Men om det er kondens i eksos, burde det ikke gå over etter litt?

Vet om at bilen bruker mye olje. Kan en lekkasje vere årsaken til det, og at det derfor også ryker mye, og at lukten kommer i kupé når eg står still? (Etter ca ett døgn er det ikke noe synlig olje under bilen fra en evt lekkasje).

Når eg starter bilen på kald motor er det som normalt litt røyk, og innen 2-3 minutter er det nærmest ingenting. Fra 5 minutter blir det mer og mer røyk igjen, og når motoren er godt driftsvarm, si etter tomgang på 10-15 minutter, ryker det ganske mye. Lukter ikke noe annet enn hekt svakt, vanlig eksoslukt ute (bortsett fra om eg stopper etter litt kjøring kommer en litt svak lukt av "brent"olje i kupéen).

Hva koster evt en toppdekselpakning? Er det noe jeg greit kan bytte selv? Hva er denne for? Kan den også være årsak til mye røyk?

(Jeg er ikke svært bilkyndig, men gjør da det meste som er overkommelig med litt googling). Toppakning setter jeg derimot ikke igang med å bytte selv ;)

Prøver å legge ved en liten video av det, om det er mulig...

Snapchat-942541933.mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hvit røyk mener jeg det høres helt normalt ut.

Oljeforbruk kan være ventiltetninger, veivhusventilasjon eller slitte stempelringer. De 2 første er mest sannsynlig. Sjekk om det er svakt vakuum i oljepåfyllingslokket. 

Det lekker olje fra toppdekselpakning ned på eksosmanifolden når motor er i gang. Derfor lekker det ikke når motor er av. Pluss at du har deksel under motor som stopper oljen om den kommer så langt. Toppdekselpakning er kjent at blir sprø og hard å begynner å lekke. Rimelig kurant å skifte selv om man ikke er så veldig god å skru. Koster vel 2-400,- kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar! :D

Skal sjekke for vakuum i oljepåfyllingslokket imorgen. Da kan eg merke (og høre) hvor vidt veivhusventilasjonen er god eller dårlig, sant?

Såg du videoen eg la ved? Eg synest personlig det er ganske så massivt (ikke så lett å få det godt med på film), og føler alle snur seg...hehe...kommer også ved lav fart i oppoverbakker o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sjekket oljepåfyllingslokket. Idet eg tok det av føltes det nesten som at bilen skulle til å stoppe (men gjor ikke det, men var som om den jobbet litt mer for å holde seg igang), og eg dekket til med hånden over lokket, og det var ett svakt vakum, som du sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har kjennskap til produkter fra Bar's Leaks? Har bestilt både for olje og kjølevæske (gåen toppakning), så skal teste dette (hørt mye positivt om produktene, så lenge de brukes riktig), og håper det hjelper på både røyk og oljeforbruk!

Om ikkje går bilen for vrakpant med tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...