Gå til innhold

Valg av motorolje


andares
 Share

Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt meg en 2002 e46 330ci:) Må få skaffet motorolje og lurer litt på hva slags typer og merker man bør velge. Fant veldig mye forskjellig informasjon rundt om på nettet, men virker som om man trenger en type til kaldt klima her i Norge. 0w40 hørte jeg snakk om. Hørte også at castrol var et vanlig merke å bruke. Er biltema en dum ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema oppfyller testkravene men har muligens mindre tilsetninger som forlenger levetiden til oljen. Det er det som skiller dyre olje fra billige, tilsetninger. Kjøper ikke biltema olje fordi det er en slags mindblock å ikkje kjøpe det selv om det hadde gått fint. Du har en M54 motor så den går på forskjellige typer og da primært BMW Longlife-01 spec. Den oppfyller automatisk ACEA A3/B4 + ACEA C3. Se instruksjonsboken. 

På min 528iA fra 97 kjører jeg nå BMW MTwinpower 10W-60 olje som fungerer bra og får bilen til å tikke litt mindre (hydrauliske løftere). Det går fint ned til minus 10 og den er pumpbar ned til minus 20. Om du bor i indre østlandet ville jeg hatt 0W-30/40 da 10W-60 blir for tykk ved lavere temp enn minus 10. 

Jeg bor på vestlandet og temperaturene kryper sjeldent under -5. 

Men jeg skal bytte nå og eneste grunnen til det er i grunnen den forbaskede veivhusventilasjonen på disse motorene og M54 er ikke noe unntak. Jeg sliter med at returlinja ofte tetter seg og da er det greit med noe tynnere olje slik at den flyter litt lettere tilbake til panna. Bilen går som en traktor når den er kald til tider og det er fordi mottrykket i veivhusvent blir feil. Når det blir varm går den som en drøm. 

BMW har gått over til å bruke Shell som leverandør og før var det alltid Castrol. Oljen jeg kommer til å fylle på bilen nå de neste dagene blir Castrol Magnatec 5W-40 C3. Fungerer veldig bra. Har sendt inn en del oljeprøver til analyse tidligere og Castrol EDGE var en solid olje men klarer ikke mer enn 20000km intervaller selv om de sier den skal tåle 30000km. Magnatec er også meget bra og noe billigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, tror jeg går for castrol 0w30 (bor nå i trondheim, men er mye på kaldere steder også), om ikke den magnatec oljen. Noen tips til hvor man bør kjøpe det, eventuelt bestille på nettet? Er forresten 0w40 en enda bedre olje enn 0w30, siden den tilsynelatende skal ha et høyere spenn i positiv temperatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0w40 er ikke bedre enn 0w30, det første tallet 0w forteller hvor godt den flyter ved kaldstart. Det andre tallet 30 eller 40 eller 60 forteller hvor godt den flyter ved driftstemperatur (100 grader) 

Så du vil ha en olje som flyter akkurat passe for din motor, ikke for tykk og ikke for tynn.

Her er det flere ting som spiller inn, utetemperatur, hvor hardt bilen blir brukt og oljetemperatur, hvilken motor du har, etc. 

Hardkjør på bane en varm sommerdag med en M3 krever annen olje enn å kjøre til jobb i 60km/t med en standard bil. 

Derfor finnes det ikke olje som er "best" på viskositet men derimot må du velge det optimale til din bil og ditt bruk. 

Så jeg ville prøvd med de anbefalte 0w30 var jeg deg og hvis det gir stygg gange eller veldig høyt forbruk så kan du jo vurdere å prøve noe annet

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte BMW Twin Power LL - 004 0W - 30 fra Motoroljer.no. Kjøpte tilstrekkelig til 2 skift (2000 kroner) og fikk den fraktfritt. Betalte vell ca 100kroner pr liter inkl.mva, på dette tidspunktet var beste pris "over disk" 180 kroner pr. liter.

Kjøpet og leveransen til dør gikk uten drama.

Liker kjøpe lokalt, men når prisen er nærmest dobbel så må vurdere alternativer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bayerfan skrev:

Kjøpte BMW Twin Power LL - 004 0W - 30 fra Motoroljer.no. Kjøpte tilstrekkelig til 2 skift (2000 kroner) og fikk den fraktfritt. Betalte vell ca 100kroner pr liter inkl.mva, på dette tidspunktet var beste pris "over disk" 180 kroner pr. liter.

Kjøpet og leveransen til dør gikk uten drama.

Liker kjøpe lokalt, men når prisen er nærmest dobbel så må vurdere alternativer....

Interessant du sier det, sitter akk nå og vurderte om jeg skulle bestille via de. Kanon priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert like mange tråder om valg av olje som det finnes feil på en Lada. Samlet sammen noen oljer for å sammenligne de basert på viskositetskriteriet og kald start egenskaper. Istedetfor å lage en egen tråd om det tenkte jeg en kanskje kunne bygge videre på denne siden den har en passende overskrift. 

Først kan jeg anbefale siden viscopedia.com. Der finner en god del info om motoroljer og diverse rundt viskositet. Videre er det lurt å google seg litt opp på begrepene Multigrad oljer, cold crank simulation, SAE, ACEA og ASTM. Det første tallet med W er viskositetstall for kuldeegenskaper og det siste to sifra tallet er viskositetsegenskaper ved høye omgivelsestemperaturer. Dette basert på SAE klassifiseringen. 

Nå handler denne tråden om en M5XBXX motor men dette kan fullt forstås likt for dieselmotorer. Bakgrunnen for det var å se om en sammenligner pærer og epler når en sammenligner f.eks 10W-60 multigrad oljer av et fabrikant med andre og ulike viskositetsklasser med hverandre. 

Det jeg har funnet er at selv om en olje er klassifisert til f.eks 5W-40 så er den ikke alltid sammenlignbar med en annen 5W-40 olje. Der bør en google de såkalte MSDS (material safety data sheet) for den gitte olje for å se hva den er testet til i viskositetstall på 40 grader og 100 grader, pluss oljens egenvekt. Dette fordi SAE klassing skjer innenfor et visst intervall i viskositet.

Siste tallet i excellisten er cold crank performace ved -20 grader C utetemp. Jo lavere temp jo mer lettflytende og bedre kuldeegenskaper har oljen. Tall ned mot 2500-3000 mm2/s er de omtrent laveste tallene en får på -20. Tabellen fra viscopedia nedenfor viser standard SAE krav for de foskjellige oljeklassene. 

Oljen jeg kjører på nå på min M52B28 er BMW M Twinpower 10W-60. Den fungerer helt fint i noen minus grader men jeg merker den er litt tykk og at motoren går litt hardere når den er kald. Her er ikke direkte smøringen jeg er bekymra for men mest pumpbarheten gjennom f.eks Vanos kanalen og ikke minst hvordan oljen evner å flyte tilbake til panna via veivhusvent sin returslange. Det gjør den ikke helt godt da bilen er røff på tomgang da det er litt feil mottrykk i veivhusvent kretsen. En lettere olje ned mot 5w vil sikkert være litt bedre der. En ser og at oljen jeg har er oppe i ca 8000mm2/s mot 2000 på samme olje men 0W-30. De lettere oljene blir også lettere forbrukt men alt i alt ser jeg at det kan være lurt å velge maks 5W-40 på M52 motorer om vinteren og gjerne 0W-30/40 om en bor på østlandet hvor det er meget kaldt om vinteren. Om sommeren kan en 10W60 fungerer fantastisk på disse motorene som det til nå har gjort. Oljen jeg mest sannsynlig skal kjøpe nå til gamle 528n blir Castrol Magnatec 5W-40 C3

http://www.viscopedia.com/ 

image.thumb.png.a01aa6a6db832ea4f17e8eb45ebef4e1.png

 

 

Standard SAE klasser

image.png.45021316bad065ff3f8dac7b68f3a10b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...