Gå til innhold

Noen som har vært borti dette problemet?


Teno
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har altså et lite problem med bilen.. Kommer det en liten ujevnhet i veien (kumlokk, fartsdemper osv.) så får jeg sleng på bilen.
For ikke å utelukke vinterføre(!) Jeg kan ikke kjøre i mer enn 30 km/t. på is/snø for at det skal bli ekstremt farlig, bilen er overalt i veien og jeg får ikke styring på den på glatt føre.

Dette er en 318D E90 med sportsoppheng.

Når dette er sagt så har jeg hatt bilen inne hos flere forhandlere, og de finner ikke ut hva dette er. Alle foringene ser fine ut og jeg har hatt en firehjulskontroll på bilen.
dekk er ok, og skiver er byttet ut. 
Bytta nylig et stabstag og dempere foran, Men den lever fortsatt sitt eget liv i veien.
Vianor mente dette mest sannsynlig var i bakstillingen etter å ha testkjørt bilen og provosert frem denne "slengen" på tørt føre.
Rattet er unormalt hardt å bevege til sidene enn det var når jeg kjøpte bilen, dette er kanskje et annet problem ettersom jeg selv tror at det er noe med bakstillingen. Men tar det i betraktning siden jeg og og alle andre sliter med å finne ut av hva dette er.

Ville gjerne høre om det er noen flere som har vært borti samme problemet, og/eller har noen formeninger om hva dette kan være før jeg sender bilen til feilsøking på Bavaria sammen med årslønna mi.

Kjør diskusjon og ikke vær redd for å komme med dumme forslag, jeg mener jo selv nå at bilen må gjennom åndenes makt for å kunne bli helbredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, macrorain said:

Det høres jo veldig merkelig ut. Slår ikke stabilitetskontroll/antispinn inn heller?

jeg er veldig merkelig... Nei slår ikke inn på bar vei når det skjer, men det slår inn på vinterføre ettersom bilen får seg en sleng og det eskalerer over til at bilen får seg en sladd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet folk tidligere har hatt samme problem, da har det ofte vært DTC/DSC enheten som har vært defekt. Du kan samtidig se på ABS-sensoren om den er i orden. Det er ikke sikkert det dukker opp på diagnose som flere har nevnt, så det er et skudd fra hofta. Håper det ordner seg.

Endret av Marius2002
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Teno skrev:

jeg er veldig merkelig... Nei slår ikke inn på bar vei når det skjer, men det slår inn på vinterføre ettersom bilen får seg en sleng og det eskalerer over til at bilen får seg en sladd. 

Glir den til siden eller "hopper" den? Hvor langt har den gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde på et tidspunkt defekt ABS sensor på vår tidligere E46 Touring (jeg mener å huske at selve sensoren sitter på venstre side bak) og dette skjedde vinterstid på fjellet. Når bilen ikke har elektronisk hjelp (via ABS systemet) fra bremsene samt redusert moment på motoren (DTC/DSC) vil den i praksis oppføre seg som en gammeldags bil (f.eks E30) med en åpen differensial bak (hvilket den egentlig også har). Dette betyr at et av drivhjulene bak relativt lett vil begynne å spinne hvis det er glatt på veien eller hvis man provoserer bilen.

Når dette er nevnt oppfører en BMW seg relativt kontrollert når dette skjer og jeg opplevde ikke at jeg mistet kontrollen med bilen eller at den "fløt" på veien. Jeg tenker derfor mer i retning av at en eller begge de to store foringene bak begynner å bli slitt. Jeg skiftet disse på min tidligere E46 ved ca. 200K kilometer og det gjorde en stor forskjell på hvor fast bilen virket på veien og ikke minst hvor retningsstabil den var.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å erindre det du skriver på en E39 Touring med DSC. Da var styreenheten ødelagt. Ved pådrag og helt tilfeldig kunne jeg kjenne at bilen ønsket å slenge på ræven fordi mest sannsynlig et av bakhjula ble bremsa av ved minste ujevnhet. Samtidig så lyste gule antispinn lyset opp. På E9X modellene med DTC så har de på et vis det jeg kaller en elektronisk diffsperre ved at med DTC aktivert så bremses innerhjulet av litt når du gir gass og tillater sladd samt at antisladd griper inn veldig sent. Om du har problemer med styreenheten, dårlig kontakt e.l. kan jo det muligens være et problem men det burde bli lagret som en feilkode. Om det er snakk om foringer så ville jeg tippet foringene til traversen eller boltene. Men det burde gitt utslag i form av "geometrical axis deviation" eller flere parametre på hjulstilligen. Håper du har tatt hjulstilling hos BMW for jeg har dårlig erfaring med andre verksteder på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...