bmw316ie46

Bmw 520 e39 2001 mod el feil hjelp:)

Recommended Posts

 e39 2.2i 2002 modell med el-feil hjelp :)
 
Hei til dere. 
 
Jeg sitter her med nykjøpt bruktbil, og føler at jeg har kjøpt katta i sekken. Før jeg tenker på å levere bilen tilbake til tidligere eier fikk jeg et tips av en venn å prøve dere her inne. Håper noen kloke hoder kan synse litt for meg, selv om det er vanskelig å svare på slikt når dere ikke har bilen foran dere, og eller uten diagnose. 
 
1. Bilen driver av og til å jager på tomgang før den faktisk kubber. Dette lever jeg med 
2. Bilen har en tendens til å bruke mer drivstoff, gjerne opp mot to liter pr mil. Dette holder jeg på å feilsøke.
 
Så kommer vi til punkt 3. Jeg skiftet om til vinterdekk. Raskt etter dette begynte det å tulle seg med lys. Mens bilen går på tomgang og lysbryter står på null, er det kun lys i knappene i døren og i selve bryteren. Står jeg på bryteren forsvinner lyset i knappen og i døren, men lys i dash kommer ikke på. Plutselig under kjøring kommer det lys i dash, blinker gjerne litt, er på en liten stund, for så å kubbe igjen. Da ser man hverken speedometer eller noe. 
 
Jeg føler ikke dette er typisk dårlig sikring eller kontakt, og har derfor lagt ved en video som beskriver problemet. 
 
Håper noen kan synse litt og hjelpe meg i riktig retning. 
PS jeg har sjekket alle sikringer jeg har funnet. EN boks ved hanskerom og en boks bak i høyre hjulbrønn. 
Fikk lest ut feilkoder og ingen som kan kobles mot noe av dette. Video av probleme ligger under tråd!:)) takker på førehand:))

Snapchat-1261932396.mp4

Redigert av bmw316ie46
Dårlig forklart

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Mål batterispenning på tomgang med forbrukere på. Vifte, langlys osv. Kanskje regulatoren/generatoren, reima eller strammer som er dårlig. Kan nesten virke slik siden lys kommer blinkende tilbake under kjøring.

 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Hvis dette er feil som ikke er opplyst om eller du ikke kjente til når du kjøpte bilen, ville jeg ikke begynt å tukle med bilen før du har en avtale med selger. Bilen burde hatt en diagnose, men hvem skal betale for det?

Feilene du beskriver kan koste en del å utbedre på et verksted.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Har dere noen form kjøpsavtale? Har du konfrontert forrige eier?

Ingen tvil om at det er noe tull med reim/strammer. 

Enig med Maxmek, dere bør gjøre en avtale. Klart er det bare en reim så kan du kanskje bytte denne selv? evt strammer?

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Nja, du skal ikke se så mørkt på det. Om du har en m54b22 motor så koster det 1995,- for reim og strammer til din på GS

Drit i forrige eier og kjøp deg delene du behøver. Dette skjer hver dag over hele verden, man kjøper noe som må fikses på. Om du ikke merka noe til problemet før du kjøpte bilen, men skjedde helt plutselig. Så vet vi jo at tiden var omme for reim/strammer. Er ikke engang sikkert du behøver strammer, men bare reima;) Den koster 288,- på gs.

Dessuten er det enkelt å bytte selv, på strammer har du en boltskalle man setter en kopp/hylse på og slipper på spenningen mot reima. Så trer du bare av og på med en ny. Vipps, så fungerer alt igjen!

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Hvis reima kviner, så er jo den slitt og/eller reimstrammere er defekt.

Da er det mulig at batteriet har lav spenning, dette kan føre til blinkingen du opplever i lyset. Mål spenning på batteriet, ligger den under 12,5V lad opp batteriet og se om problemet er borte. Batteriet kan også ha en defekt celle, da vil spenningen ligge på ca 10-10,5V.

Fusking på tomgang å svært høyt drivstoff-forbruk kan være flere ting (feks luftmassemåler, kam-sensor, coil).

Ville jo tatt å sendt en skriftlig klage til selger, og si at om selger ikke er villig til å imøtegå kompensasjon at du vil kreve kompensasjon eller heve kjøpet med hjelp fra forbruker-rådet. Ta vare på annonsen som selger har hatt på bilen.

Vil anbefale deg å lese vedlagt link.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Redigert av Maxmek

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Reklamasjonsretten er dårligere når man kjøper bil privat kontra forhandler. Derav prisforskjeller på Privat vs Forhandler

Vet ikke hvor sterkt du stiller, 15-17 år gammel bil kjøpt privat uten noe garantiavtaler.. Er det ikke bare å bytte reima/strammer og komme seg videre?

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Øyvind.J skrev:

Reklamasjonsretten er dårligere når man kjøper bil privat kontra forhandler. Derav prisforskjeller på Privat vs Forhandler

Vet ikke hvor sterkt du stiller, 15-17 år gammel bil kjøpt privat uten noe garantiavtaler.. Er det ikke bare å bytte reima/strammer og komme seg videre?

Er jo mer enn det som er feil på denne bilen. Kjøpsloven gir deg rettigheter om du leser linken jeg la ved. 

Hvis bilen er ok kun ved skifte av strammere og reimer er jeg enig, men forbruk og fusking kan være så mangt som nødvendigvis ikke er billig. Er selger oppegående er det rart om ikke selgeren er med på å dele utgifter når man henviser til omtalt link.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Blinkinga i dashboard kan og være relatert til forbruk, om lav spenning gir økt forbruk siden systemet sikkert går i "safe-mode".  Som å koble ut LMM, da operer motor i safe mode. Økt forbruk, men man kan kjøre. Fjuskingen er mer interessant. En diagnose vil fortelle mer. 

Om kjøper legger ut for reim/spenner og sparer kvitteringer, kan han kanskje få igjen summen ved å klage til forbrukerrådet etter å ha fiksa bilen? Burde vel være noen i Sogn her på bimmers med diagnose?  

 

 

Redigert av Øyvind.J

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Ja du må gjøre som du føler sjøl, men tror ikke det nytter å fikse først og klage etterpå. Skal du klage på handelen må du ha et verksted til å sjekke og beskrive manglene og oversende selger. Så kan du reparere feil og krangle med selger i etterkant.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

I tillegg tar forbrukertvistutvalget hensyn til om feilene er å forvente på en gammel bil med kilometer stand tatt i betraktning.

Det er ikke bare bare å klage på en slik bil, mot en privatperson.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!

Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Ser på dette akkurat nå   0 medlemmer

    No registered users viewing this page.